Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Investeer in de studentenkamer van toekomst

Bro Upkot is Upgrade Estate's meest ambitieuze studentenproject. ©Upgrade Estate

Met Bro Upkot van projectontwikkelaar Upgrade Estate investeren particulieren in een Gentse toren met 311 hippe studentenkoten. Tegelijk trekt het bedrijf de kaart van sociaal verantwoord ondernemen.

Wat 20 jaar geleden startte met de renovatie van zes studentenkamers in Gent, is vandaag uitgegroeid tot een innovatieve huisvester met 2.200 bedden in zes steden. De familieonderneming rond CEO’s en echtgenoten Koenraad Belsack en Nele Van Damme telt 75 ‘medemerkers’. Belsack staat op die term, omdat die benadrukt dat iedereen zijn schouders zet onder de merken van het bedrijf.

‘Onze kerncompetentie? Huisvesting voor studenten en young professionals ontwikkelen en bouwen, via Upkot en Upliving’, zegt Belsack. ‘Onze focus ligt op een geïntegreerd beheer met een maatschappelijke meerwaarde.’

Advertentie

Trendsetter

Bro Upkot is Upgrade Estates’ meest ambitieuze studentenproject. De toren, die door Archipl Architecten getekend werd, wordt 62 meter hoog, met 18 etages en 311 kamers. De site ligt vlak bij het Technologiepark, mooi in het groen, met tal van campussen in de nabije omgeving. De oplevering is gepland voor oktober 2020.

'De jonge generatie heeft de neiging om zich via sociale media te verbinden, maar zich fysiek af te zonderen', zegt Belsack.
'De jonge generatie heeft de neiging om zich via sociale media te verbinden, maar zich fysiek af te zonderen', zegt Belsack. ©Upgrade Estate

‘We staan bekend als een trendsetter’, vertelt Koenraad Belsack. ‘Zo introduceren we in het Bro Upkot-project elektrische deelsteps. En op de bovenste verdieping komt een chill-outroom, met een fantastisch zicht op de stad.’

Connecteren

Toch is trendsetting niet de belangrijkste focus van Belsack: ‘We willen vooral de gebruikers van onze projecten connecteren. Dat zien wij als een sociale missie. We investeren dan ook volop in services, events en gedeelde ruimtes.’ Dat kunnen ruime leefkeukens zijn, maar ook elektrische deelsteps, een chill-outroom, een cinemazaaltje, een studiecafé of een fitnessruimte.

Belsack hecht ook veel belang aan de studentencoach, die de kwaliteit van het samenleven stroomlijnt en events organiseert: ‘De jonge generatie heeft de neiging om zich via sociale media te verbinden, maar zich fysiek af te zonderen. Die trend willen we tegengaan’, zegt Belsack.

Advertentie
Bro Upkot, Gent
Bro Upkot, Gent ©Upgrade Estate

Upkot is bovendien een groen project. Het gebouw wordt volledig verwarmd door warmtepompen. Ook de verbruikte elektriciteit wordt milieuvriendelijk, want die komt van Limoengroen, Upgrade Estates’ eigen energiebedrijfje.

Mooi rendement

‘Onze aanpak en onze merken zijn bekend en populair’, zegt Belsack. ‘Voor alle projecten samen hebben we een wachtlijst van meer dan 2.000 mensen. Dat betekent een bezettingsgraad van 100 procent.’ Investeren in Bro Upkot kan via de aankoop van aandelen van de patrimoniumvennootschap.

‘We verkopen dus geen individuele koten. Dat maakt het beheer transparant en geeft minder rompslomp’, zegt Belsack. ‘Instappen kan al vanaf 110.000 euro.’

'We gaan voor financieel rendement én maatschappelijke impact.’

Koenraad Belsack
CEO van Upgrade Estate

Studenten hebben een kamer vanaf 380 euro, plus een forfait van 80 euro voor de kosten. Die inkomsten komen terecht in een huurpot. Na aftrek van de beheerkosten krijgen de investeerders het saldo cash uitbetaald. Boekhoudkundig gebeurt dat via een kapitaalverlaging van de patrimoniumvennootschap. Op die manier wordt het rendement niet belast.

Investeerders kunnen rekenen op een netto cashrendement van 2,3 à 2,5 procent. Daarbovenop komt een potentiële meerwaarde bij de verkoop. ‘Dat is een mooi rendement. Maar toch kijken onze investeerders verder dan het puur financiële plaatje’, weet Belsack. ‘Zij zijn vooral bekommerd over de sociale impact van hun centen.’

Advertentie
Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.
Advertentie
Advertentie