In de Verenigde Staten proberen veel bedrijven hun werknemers weer voltijds naar kantoor te krijgen. Tegelijk groeit het besef dat veel white collar workers dreigen te bezwijken onder de druk. Wat betekent dat voor Europese bedrijven?
Twee tot drie dagen per week thuiswerk: het lijkt sinds de pandemie de norm voor veel kantoorwerkers in Europa. Maar het is helemaal niet zeker dat dit blijft duren, zegt Peter Hinssen, technologie-ondernemer, nexxworks oprichter, adviseur en veelgevraagd spreker. In de Verenigde Staten, die traditioneel vooroplopen als het om werktrends gaat, laait de discussie weer op over hoe werk er in de toekomst zal uitzien. ‘De kantoorruimte in New York is nog steeds belachelijk goedkoop, omdat ook daar nog veel thuisgewerkt wordt.’
‘Tegelijk is de trend om weer volledig op kantoor te gaan werken er ingezet. Denk aan de fameuze mail van Elon Musk aan de werknemers van Tesla: als je hier niet bent, gaan we ervan uit dat je ontslag genomen hebt.’
In een aantal sectoren stijgt de druk. Technologiebedrijven waren tot voor enkele jaren voorbeelden van een ontspannen bedrijfscultuur, waar je graag wilde gaan werken. Nu zetten ze massaal medewerkers aan de deur en is het keihard werken voor wie overblijft. Zo verdwijnen bij Google 12.000 banen. Microsoft schrapt 10.000 jobs, Amazon 18.000, en bij Meta, het moederbedrijf van Facebook en Instagram, verliezen 11.000 werknemers hun baan. ‘Bij Twitter is nog maar een vijfde van de jobs over, en toch lijkt dat bedrijf te draaien’, zegt Hinssen. ‘Het doet iedereen nadenken over hoeveel mensen je echt nodig hebt.’
‘Menselijke energiecrisis’
Maar er komt steeds meer protest tegen die manier van denken. ‘We hebben een enorme productivity push achter de rug om mensen constant op topniveau te laten presteren’, zegt Hinssen. ‘Steeds meer white collar workers klagen over te hoge druk, en een totaal gebrek aan motivatie en energie. In die mate dat hun creativiteit eronder lijdt, zoals Rahaf Harfoush argumenteert in haar boek Hustle & Float. Mensen lopen zichzelf voorbij, de kwaliteit van hun leven gaat achteruit en ze zijn niet meer in staat creatief en innovatief te denken, wat net hun meerwaarde is. De vraagt rijst of we de meerwaarde van die banen niet uithollen door te hoge productiviteitseisen.’
Steeds meer white collar workers klagen over te hoge druk, gebrek aan motivatie en energie.
De discussie over wat de ideale mix is en wat een bedrijf van haar werknemers kan en mag verwachten, woedt volop. LinkedIn besliste onlangs alle werknemers een week extra vakantie te geven. Kathleen Hogan, hr-topvrouw van Microsoft, pende een essay waarin ze ‘de menselijke energiecrisis’ bij werknemers in alle geledingen en over heel de wereld ‘de meest dringende opgave voor leiders’ noemt.
In de VS is de situatie uitgesprokener dan bij ons. De werkcultuur is er anders, drie weken vrij in de zomer is daar bijvoorbeeld niet zo vanzelfsprekend als in Europa. ‘De trends zullen hier hun eigen vertaling krijgen’, voorspelt Hinssen. ‘Maar de kernvraag, hoe je je werknemers een goeie balans kan helpen te vinden en hoe je hun energie voedt in plaats van wegzuigt, blijft dezelfde. Daarvan moeten bedrijfsleiders ook bij ons wakker liggen.’
De Nederlander Saul Van Beurden is CEO Consumer & Small Business Banking bij Wells Fargo, de derde grootste Amerikaanse bank. Hij geeft er leiding aan meer dan 40.000 mensen en heeft de vinger aan de pols als het over de toekomst van werk gaat. Benieuwd naar zijn visie? Schrijf in voor de Never Normal Tour van 18 tot 23 juni met Peter Hinssen, nexxowrks en Isabel Albers, De Tijd, en ga in gesprek met Saul van Beurden in New York City.