Digitale data kunnen voor ondernemingen veel meerwaarde creëren. Op voorwaarde dat ze de specialisten vinden die daarmee overweg kunnen.
‘De voorbije decennia hadden bedrijven een competitief voordeel wanneer ze over unieke activa beschikten. Nu gaat het niet langer over de activa die een bedrijf bezit, maar over hoe een onderneming zijn digitale activa inzet.’ Dat zegt Nicolai Fabian, expert in digitale technologie en digitale businessmodellen aan de universiteit van Groningen. Data zijn het schoolvoorbeeld van waardevolle digitale activa.
‘Via data kunnen bedrijven hun klanten beter begrijpen en innovatieve producten en diensten ontwikkelen. Daarmee kunnen data veel waarde creëren’, zegt Fabian.
De hoeveelheid data die wordt verzameld, is de voorbije jaren exponentieel gestegen. Daarmee is ook de complexiteit van de data-analyses toegenomen. Maar dankzij nieuwe technologie zoals artificiële intelligentie en machine learning gingen ook de kwaliteit en de omvang van de data-analyse er sterk op vooruit. Alleen is het maar de vraag of alle ondernemingen daar van kunnen profiteren?
‘In principe is de technologie voor iedereen vrij beschikbaar. Er zijn genoeg opensourceprojecten waarmee iedereen aan de slag kan. Elke onderneming vertrekt dus van min of meer dezelfde basis. Alleen hangt het er vanaf of een bedrijf de juiste experts in dienst heeft om met die beschikbare modellen meerwaarde te creëren. En precies dat is voor veel ondernemingen een probleem.’
Nieuwe digitale assets
Met de nieuwe digitale activa komen ook nieuwe uitdagingen. Fabian verwijst naar cryptocurrencies. ‘De achterliggende blockchaintechnologie is heel interessant. Tegelijkertijd kun je er niet omheen dat een virtuele munt zoals de bitcoin een verschrikkelijk slecht ecologisch profiel heeft.’
Je kunt er niet omheen dat een virtuele munt zoals de bitcoin een verschrikkelijk slecht ecologisch profiel heeft.
Bitcoins minen vraagt nu eenmaal een enorme hoeveelheid energie. Dat maakt van een virtuele munt voor ondernemingen natuurlijk een hele uitdagende en dubbelzinnige digitale asset. ‘Aan de ene kant willen bedrijven met nieuwe digitale assets meerwaarde creëren voor hun klanten. Aan de andere kant moeten ze een goede balans vinden met hun duurzaamheidsdoelstellingen.’
Een aantal van de nieuwe digitale assets, waaronder cryptocurrencies, staan eigenlijk nog in de kinderschoenen. Daardoor zien veel ondernemingen nog niet meteen de meerwaarde ervan voor hun eigen product- en dienstenaanbod.
‘Wanneer de virtuele wereld van de metaverse echt helemaal in een stroomversnelling komt, liggen daar kansen voor ondernemingen’, zegt Fabian. Want in die virtuele wereld zullen ze diensten en producten kunnen aanbieden. Virtuele munten kunnen dan de basis vormen voor de digitale transacties in die nieuwe wereld.
Ook de zogenaamde NFT’s of non-fungible tokens bieden mogelijkheden. NFT’s zijn digitale eigendomscertificaten die gekoppeld zijn aan een digitaal object, zoals bijvoorbeeld een afbeelding. Met NFT kun je onbetwistbaar de enige unieke eigenaar van een digitaal asset vastleggen. Het illustreert meteen de kracht van de achterliggende blockchaintechnologie.
‘In elke sector die gebaseerd is op transacties, kan de blockchaintechnologie oplossingen bieden en misschien zelfs businessmodellen op zijn kop zetten’, zegt Fabian.