Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Podcast | ‘We gaan een nieuwe vorm van digitalisering tegemoet’

Geert Noels (Frank Toussaint)

De digitale wereld kan behoorlijk kil zijn. Daarom pleit econoom Geert Noels voor vertrouwen en verbondenheid tussen klant en dienstverlener. In deze wereld van e-commerce, online bankieren en cryptomunten ligt daar een mooie plek open voor creatieve ondernemers. ‘Bedrijven die zich niet heruitvinden, gaan failliet.’

Advertentie

Hoe kan je waarde meten en creëren in het digitale tijdperk en zal de digitale transformatie leiden tot waardecreatie of -destructie? En wat betekent dat voor ondernemerschap? Met econoom, opiniemaker en CEO van Econopolis Geert Noels maken we een sprong naar 2027.

‘Als je vijf jaar achteruit kijkt, zie je vooral kleine verbeteringen. De volgende jaren verwacht ik meer van dat: sneller, eenvoudiger en veiliger online betalen. Als je grote wijzigingen wil zien, moet je misschien wat verder kijken. Je zal systemen krijgen waarbij je meer individuele prijzen krijgt, bijvoorbeeld als je loyaal bent aan een merk of bedrijf.’

Zullen banken dan andere diensten gaan aanbieden? ‘Ze hebben hun kantorennet afgebouwd, en dat is niet zo vreemd. Er was een overaanbod en ze blonken niet uit in een onderscheiden dienstverlening. Tegenwoordig zit je bankkantoor bij je thuis. Maar het online bankieren dat is ook een beetje “trek uw plan”. Daar komt er ruimte om te gaan differentiëren en wellicht een terugkeer naar meer nabijheid. Zeker op cruciale momenten heb je graag iemand die je begeleidt, bijvoorbeeld als je een huis koopt. Net zoals je je niet door dokter Google laat behandelen als je ernstig ziek bent.’

Kwetsbare crypto

Of we in de toekomst alleen nog elektronisch gaan betalen, daar ziet Noels voordelen in, al heeft hij ook bedenkingen. ‘Je maakt een zwartgeldcircuit onmogelijk, maar een almachtige overheid kan alles controleren. Vandaar het fel toegenomen belang van GDPR en privacybeleid. Het anonieme is weggevallen en je wil natuurlijk niet dat dit oneindige geheugen in de handen van mensen met slechte bedoelingen terechtkomt.’

Digitaal opgeslagen bitcoins zijn niet voor de eeuwigheid gegarandeerd, integendeel, ze zijn verrassend kwetsbaar voor pakweg brand, waterschade of als je de sleutel verliest.

Geert Noels
CEO Econopolis

Advertentie

Cryptomunten als de bitcoin ziet Noels niet als het nieuwe goud. ‘In de tabel van Mendeljev ligt lood in de buurt van goud, maar elk klein verschil maakt een enorm verschil. Denk bijvoorbeeld aan de manier waarop je het opslaat. Goud kan je bijna niet vernietigen, het roest niet, het vergaat niet. Dat is een belangrijke eigenschap. Digitaal opgeslagen bitcoins zijn niet voor de eeuwigheid gegarandeerd, integendeel, ze zijn verrassend kwetsbaar voor pakweg brand, waterschade of als je de sleutel verliest.’

‘Ons financieel systeem is eeuwen-, misschien wel millennia-oud en bijzonder gesofisticeerd. Er is lang aan gesleuteld zodat we goed weten wat de voor- en nadelen zijn. Ook hier gaat het trouwens om vertrouwen tussen mensen om transacties te doen.’

‘Kijk, de geschiedenis leert dat iets schaars moet zijn om zijn waarde te behouden. Vijfhonderd jaar geleden kon je waarde aan de volgende generatie overdragen in goud of in kunstwerken bijvoorbeeld. Oké, schilderijen moet je in goede omstandigheden bewaren, maar ik vraag mij af hoelang een usb-stick of data in de cloud mee zullen gaan. Innovatie betekent niet altijd een verbetering. Iets wat je kan vastpakken zal vermoedelijk meer zijn waarde behouden. Daarom geloof ik wel in aandelen. Duurzame bedrijven zijn verplicht om zich continu opnieuw uit te vinden. Als ze niet failliet willen gaan, kunnen ze simpelweg niet statisch zijn.’

Vertrouwen zoeken

‘Ik zit in de financiële sector. Wij denken uiteraard ook na over de digitalisering van elke stap in onze processen. Ik broed zelf hard op een aspect dat we gedurende de digitalisering vergeten zijn: hoe betrek je de klanten en de medewerkers? De digitalisering was nogal een kille machine. Hoe kan de digitalisering bijdragen aan het belang van loyauteit. Niet de mens als de persoon die transacties doet, maar die vertrouwen, verbinding zoekt. Ik denk dat we daar een nieuwe vorm van digitalisering tegemoet gaan de komende vijf, tien jaar.’

Advertentie
Lees verder
Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.
Advertentie
Advertentie