Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Podcast | Tom Herrijgers: ‘Ik was de baas geworden voor wie ik zelf niet zou willen werken'

Tom Herrijgers, CEO van Marbles

Zelf je collega’s aanwerven, zelf kiezen hoeveel je verdient en zelf beslissen hoe vaak je vakantie neemt. Een utopie? Nee, zelfsturende teams werken, zegt Tom Herrijgers van Marbles: ‘Een gezin draait toch ook op basis van vertrouwen?’

Tom Herrijgers

Advertentie

Vroeger was Tom Herrijgers CEO in de traditionele zin van het woord van marketingbedrijf Marbles, vandaag staat zijn titel voor Coach En Ondernemer. ‘In 2015 hebben we de ommekeer gemaakt. Ik heb mezelf toen de vraag gesteld: wat doe ik eigenlijk graag? Het antwoord: coachen en ondernemen. Maar daar was ik nauwelijks 10 procent van mijn tijd mee bezig. 90 procent ging naar dingen waarvan ik dacht dat ik ze móést doen: administratie, hr, lonen, … Ik was de baas geworden voor wie ik zelf nooit zou willen werken.’

In een zelfsturend team is iedereen zijn eigen CEO.

Tom Herrijgers
CEO van Marbles

Vandaag is Marbles niet langer een hiërarchisch gestructureerd bedrijf, maar werkt het met zelfsturende teams. Tom Herrijgers ziet die als miniondernemingen in een groter geheel. ‘Een team van zes of zeven mensen heeft 100 procent controle over zijn klanten, aanwervingen, ontslagen, loon, enzovoort. Zodra de klant binnenkomt tot de oplevering: in een zelfsturend team is iedereen zijn eigen CEO.’

Marbles werkt niet langer in een sfeer van controle, maar van vrijheid en vertrouwen. ‘Als zaakvoerder was ik vroeger meer bezig met controleren. Ik heb beslist om dat los te laten en mensen gewoon te vertrouwen. Nu is het mijn rol om mensen voort te helpen, om samen te zoeken naar hun passie. Misschien ben je bij ons als developer gestart, maar is sales wel meer iets voor jou? En dan proberen we dat.’

Die cultuur is in elk bedrijf, in elke sector mogelijk. ‘Zodra we naar school gaan, worden we klein gehouden, in een hokje geduwd en mag je alleen praten als je je vinger opsteekt. Maar die open cultuur van feedback geven en verantwoordelijkheid nemen, die zit in iedereen. Kijk naar sportclubs: die draaien op vrijwilligers aan de toog en op het veld met verantwoordelijkheid. Of neem een gezin, dat draait ook zonder controle. Geen enkel gezin geeft 10.000 euro uit als het maar 5.000 binnenkrijgt.’

 

Advertentie

Onbeperkt aantal vakantiedagen

 

Teams bepalen bij Marbles dan ook zelf hun loon. ‘De basis is vertrouwen in mensen en inzicht in alle cijfers. Iedereen weet hoeveel omzet het bedrijf draait, welke doelen ze moeten behalen, enzovoort. Als iemand plots 10.000 euro maandloon wilt, weet iedereen dat zoiets niet haalbaar is. Maar als je 100 euro opslag vraagt en aantoont dat je bijdrage aan projecten almaar groeit, dan is de kans groot dat het team die opslag wel goedkeurt.’

Als zaakvoerder was ik vroeger meer bezig met controleren. Nu vertrouw ik mensen gewoon.

Tom Herrijgers
CEO van Marbles

Marbles telt ook geen vakantiedagen meer: ‘Als je kind een dag geen school heeft, neem dan ook een dag vrijaf. En werk wel op zondag als je kind naar de chiro gaat. Mensen krijgen de vrijheid om te beslissen wat ze wanneer doen. Als de job maar gebeurt.’

Bedrijven die digitale tools gebruiken om te controleren, starten volgens Herrijgers van wantrouwen: ‘Een computermuis tracken om te zien of iemand wel zit te werken thuis? Je kunt ook de hele dag op Facebook zitten klikken. Zulke bedrijven hebben een probleem met de structuur of de bestaansreden van hun organisatie’, denkt hij. ‘Wij hebben ook tools om te registreren, maar die zijn nodig voor de boekhouding. Medewerkers weten: als ik dit juist registreer, gaat er een correcte factuur naar de klant en loopt het systeem vlotjes. Als een systeem dient om te controleren of je je wel werkt doet, gaan medewerkers dat misbruiken.’

Natuurlijk zijn resultaten belangrijk, besluit Herrijgers. ‘Geld is belangrijk, we hebben winst nodig om te groeien. Maar het belangrijkste vind ik dat mijn mensen gelukkig zijn. Want dan kunnen ze ook onze klanten gelukkig maken.’

Advertentie
Lees verder
Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.