Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Podcast | Stijn Martens: ‘Als start-up kom je meer kansen dan moeilijkheden tegen'

Stijn Martens, de bezieler van de eerste onlinesupermarkt in Vlaanderen

Uw ijskast die de supermarkt laat weten wat ze moeten leveren en een autonoom rijdend autootje dat die boodschappen tot aan uw deur brengt - verre toekomstmuziek? Niet als het aan Stijn Martens ligt, de bezieler van de eerste onlinesupermarkt in Vlaanderen. ‘Toen de grote spelers zeiden: nee, dat kunnen we niet, dacht ik: dan doe ik het gewoon zelf.’

Stijn Martens

Advertentie

Hopr is de eerste Vlaamse onlinesupermarkt, het merk heeft geen fysieke winkels. ‘Ik was een digitale consultant bij Telenet, ik had geen enkele ervaring in de voedselsector’, vertelt bezieler Stijn Martens. ‘Ik wilde bewijzen dat ik niet alleen een dromer ben, maar ook een doener. Het is een project dat veel investeringen nodig heeft, we zitten in een markt met veel concurrentie. Maar toch ben ik blij dat ik de stap gezet heb, want een merk van nul uitbouwen is super. Bij een start-up kom je meer opportuniteiten dan moeilijkheden tegen, heb ik gemerkt. Als consultant bleef ik in vierde versnelling zitten. Pas toen ik uit mijn comfortzone stapte, raakte ik in de vijfde of zesde versnelling.’

 

Duurzamer dan Picnic

 

Ook als we eigen stock hebben, moeten we klaar zijn voor zero foodwaste. Daar moeten we nu al datamodellen voor uitwerken.

Stijn Martens
Founder van Hopr

Ook al wordt Hopr vaak gezien als een broertje van het Nederlandse Picnic, toch is hun businessmodel helemaal anders, vindt Martens. ‘Picnic garandeert de laagste prijs en levert gratis vanaf 35 euro. Dat kan gewoon niet rendabel zijn. Wat zij nu doen, is een stuk marktaandeel kopen. En dat werkt heel goed, want wie wil geen goedkope boodschappen gratis thuis geleverd? Maar wij streven naar een duurzamer model: we gaan niet voor laagste prijs, we hebben ook de slagkracht niet voor een aanval op Colruyt. We zijn nu vier maanden bezig en ons testproject loopt in één stad en een aantal dorpen. En we zijn al rendabel: we verdienen iets aan elke bestelling die binnenkomt.’

Martens hamert met Hopr op duurzaamheid: ‘Dat moet in heel het bedrijf zitten. We leveren de boodschappen bijvoorbeeld met elektrische wagentjes. We streven er ook naar om zo weinig mogelijk voedsel weg te gooien. Nu is dat nog makkelijk, want we hebben geen eigen stock, en kopen pas aan bij de groothandel zodra de bestelling geplaatst is bij ons. In een volgende fase zullen we wél eigen stock hebben, en dan moeten we ook klaar zijn voor zero foodwaste. Daar moeten we nu al datamodellen voor uitwerken.’

Advertentie

Als consultant bleef ik in vierde versnelling zitten. Pas toen ik uit mijn comfortzone stapte, raakte ik in de vijfde of zesde versnelling.

Stijn Martens
Founder van Hopr

 

Slimme ijskast

 

Als starter is Hopr nog klein en wendbaar, en dat is een groot voordeel, vindt Martens. ‘Dan heb je het gevoel dat je zaken kunt bewegen en veranderen. In 2019 was ik bij RetailDetail, een netwerk voor professionals in retail. Ze hadden een smartfridge, een ijskast met een scherm, zodat je kunt zien wat in je ijskast zit zonder die te openen. Die producten waren toen al aanklikbaar en RetailDetail vroeg aan de drie grootste supermarktketens in België: kunnen jullie die producten koppelen aan jullie onlineplatform? Dat ging niet. Toen dacht ik: dan doe ik het zelf.’

Als je volume en automatisering kunt samenbrengen, dan krijg je een meer winstgevend model.

Stijn Martens
Founder van Hopr

Zodra Hopr groter wordt, wordt ook die wendbaarheid moeilijker, beseft Martens. ‘De volgende stap is een hybride model, met een deel eigen stock in een klein, geautomatiseerd warehouse. Maar we willen ook innovatief blijven en doorgroeien als technologiebedrijf. Ik denk bijvoorbeeld aan autonoom rijdende wagens, die de boodschappen tot aan je deur brengen. De markt bewijst dat het heel moeilijk is om rendabel te zijn. Zelfs Ocado, de Britse onlinesupermarkt die ongeveer een miljoen bestellingen per dag heeft, is niet rendabel op dat stukje boodschappen leveren. Ook Picnic moet het hebben van volume én van data die ze verkopen. Maar als je volume en automatisering kunt samenbrengen, dan krijg je een meer winstgevend model - daar geloof ik heel hard in.’

Advertentie
Lees verder
Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.