Met virtual reality kun je veel meer dan videogamen, weet Alain Soetaert, CEO van DIGIMedical. ‘VR is niet alleen iets voor GenZ, het kan ook de levenskwaliteit van bewoners in een woonzorgcentrum verhogen.’
Beluister op Spotify | Apple Podcasts | Google Podcast | Podcast Addict | Deezer
Sinds hij op zijn vijftigste een carrièreswitch maakte, werkt Alain Soetaert als CEO van DIGIMedical in de wereld van de virtual reality (VR). ‘VR kan je naar een plaats brengen waar je door omstandigheden niet kunt zijn - omdat het technologisch nog niet kan, zoals een reis naar Mars, of omdat je bijvoorbeeld immobiel bent. Of VR brengt je van een plaats waar je liever niet bent naar waar je wel wilt zijn.’
VR betekent echt ontsnappen uit je omgeving.
Een van de VR-toepassingen van DIGIMedical verbindt dan ook de ziekenhuiskamer met de thuisomgeving. ‘Toen mijn jongste zoon twaalf was, moest hij een paar weken in het ziekenhuis liggen. Hij wou toen zo graag naar huis gaan, om de hond te zien, om in zijn kamer te zijn, ... Toen ik zoveel jaar later voor de eerste keer een VR-bril op had, dacht ik dan ook meteen: dit had mijn zoon moeten hebben. VR betekent echt ontsnappen uit je omgeving.’
VR wordt ook ingezet om stress en pijn bij medische behandelingen te verminderen. ‘Een voorbeeld? We boden een patiënt, die een zeilfanaat was, een VR-ervaring met een zeilboot aan tijdens een lange en pijnlijke wondverzorging. De verpleegkundige kon resultaatgerichter werken en de patiënt ondervond veel minder stress en pijn, omdat zijn brein op iets anders gefocust was.’
Daarnaast biedt DIGIMedical ook opleidingen via VR aan. ‘Zo trainen we mensen met een autismestoornis, die zich bijvoorbeeld niet comfortabel voelen bij het winkelen. VR neemt het daarbij niet over’, legt Soetaert uit. ‘De therapeut of verpleegkundige mastert het toestel nog altijd. Bij de training zal die via een laptop of smartphone de cliënt volgen, duiding geven en ingrijpen. Mens/technologie is geen of-verhaal, wel een en-verhaal. Maar als je het breder en verder bekijkt, dan wordt de grootste uitdaging rond AI en robots: hoe zullen we mens en technologie in een economisch model integreren?’
De patiënt centraal
Want digitalisering is een middel en geen doel, zeker in de zachte sector, vindt Soetaert. ‘Economie staat ten dienste van de mens en niet andersom. De CEO’s met wie ik werk hebben een duale opdracht. Ze moeten winstgevend zijn, maar tegelijk de klant centraal stellen. Stel nu dat je klant/patiënt vroeger naar huis kan dankzij technologie. Dan krijg je een probleem met de bezettingsgraad van je ziekenhuis... Nu, ik merk dat ziekenhuizen meer en meer de patiënt centraal stellen. En dat kunnen we alleen maar toejuichen.’
Economie staat ten dienste van de mens en niet andersom.
Voor elke behandeling met VR moet de eerste stap van de patiënt komen, zegt Soetaert. ‘Ik vind wel dat we het voor iedereen moeten inzetten, en niet alleen voor generatie Y of Z die bij wijze van spreken met een spelconsole in de hand is geboren. In woonzorgcentra bijvoorbeeld kun je VR gebruiken om bewoners terug te projecteren naar een passie van vroeger. Iemand die gek was op de bergen, een ex-duiker: via een VR-bril kunnen woonzorgcentra kwaliteitsvolle activiteiten op maat aanbieden.’
Met een VR-bril deelnemen aan een event, dat is toch een andere beleving dan naar het kastje van de tv kijken.
En hoe ziet de CEO de toekomst? ‘Over tien jaar is de VR-bril vervangen door lenzen. En mijn grote droom? Events uit cultuur en sport aanbieden, via livestreaming en via uitgesteld relais, zodat mensen die niet naar een event kunnen, toch kunnen deelnemen via een VR-bril. Dat is toch een andere beleving dan naar het kastje van de tv kijken. Zo’n VR-platform zou ik willen aanbieden in Vlaanderen: gratis voor wie niet kán deelnemen, betalend voor anderen. Want dat zijn ervaringen waar mensen gelukkig van worden.’