Na de coronacrisis houden veel bedrijven en organisaties de vinger op de knip. ‘Misschien blijven ze hun tools en procedures wel voort digitaliseren, maar helaas zetten ze niet in op innovatieve projecten. En het is jammer dat de steunmaatregelen daarvoor uitblijven’, zegt Dewi Van De Vyver van Flow Pilots.
In het prestigieuze rijtje laureaten van ICT Woman of the Year prijkt sinds dit jaar ook de naam van Dewi Van De Vyver (39). Ze is de CEO van het Antwerpse digitale-innovatiebedrijf Flow Pilots en werkelijk gepassioneerd door innovatie. Die passie kreeg ze met de paplepel mee via haar moeder, die dankzij haar job in de telecomsector de nieuwste toestellen en snufjes thuis kon uittesten. Van De Vyver wil nu ook anderen – en zeker vrouwen en meisjes – aanzetten om op de digitale trein te springen: ‘Digitalisering biedt enorme opportuniteiten, maar het wordt ook een scherprechter met achterblijvers’.
Na een Master in Communicatiewetenschappen aan de UA vulde Dewi Van De Vyver dat diploma aan met opleidingen management, recht, economie en grafische vormgeving. In 2003 begon ze haar carrière op het kabinet van de toenmalige premier Guy Verhofstadt, waar ze betrokken werd bij informatiseringsprojecten van de overheid. ‘Mijn functies hadden altijd een ICT-component’, vertelt ze.
Tijd en geld
In 2011 stond Van De Vyver mee aan de wieg van Flow Pilots. ‘Wij helpen bedrijven om hun diensten digitaal tot bij hun eindgebruikers te brengen. Wat is de digitale – meestal mobiele – oplossing voor de klant? Concreet bekijken we met onze klanten wat ze willen bereiken, op welke manier dat al in de organisatie gebeurt en hoe die dienst digitaal zou kunnen worden aangeboden. Het is heel belangrijk de customer journey van je klant te kennen. Toen we in 2012 een banking applicatie ontwikkelden, kon men zich onmogelijk voorstellen dat de klanten vandaag al hun bankzaken op hun telefoon zouden willen regelen, haast letterlijk, terwijl ze Netflix kijken.’
‘Bij digitale transformatie is het essentieel om goede, beschikbare data te hebben. Data, dat kan van alles zijn: klanteninformatie, verkeersstromen, inkoopgegevens, productiegegevens, productinformatie, het weer, …. Dan pas kan je starten met het koppelen, ontsluiten, inzichtelijk visualiseren en het ontwikkelen van succesvolle digitale diensten. Je krijgt fenomenale mogelijkheden. Maar dat vraagt tijd en geld. En dat onderschatten veel mensen. Je moet hiervoor door zware processen, zeker bij grote bedrijven waar allerlei systemen aan elkaar moeten worden gekoppeld en ontsloten worden naar ‘the cloud’.’
In ons land hinken we achterop als het gaat over digitale transformatie en de coronapandemie levert ons mogelijk nog meer achterstand op, meent Van De Vyver. ‘Onder druk van omzetverlies en kostenbesparingen zetten organisaties hun innovatieprojecten on hold, want ze brengen niet meteen op. Het ontbreekt ons nog veel te vaak aan een cultuur, een netwerk en een beleid die voluit op digitale innovatie inzetten. Er zijn wel veel initiatieven, maar we moeten beter overleggen.’
Genderneutraal speelgoed
Nog een stokpaardje van Dewi Van De Vyver is diversiteit. ‘Vaak ontbreekt de vrouwelijke blik volkomen. Wist je dat een telefoon is ontwikkeld voor de grootte van een mannenhand? Of dat vrouwen andere symptomen vertonen bij een hartinfarct dan een man? De enige manier om wetenschap en onderzoek - en uiteindelijk de implementatie van nieuwe technologie - gelijkwaardiger te maken, is meer vrouwen in dienst nemen. Zeker als artificiële intelligentie nog aan belang wint, want die draait op verzamelde data.’
‘Laat kinderen aan de slag gaan met een kartonnen doos en zorg dat ze voluit hun creativiteit ontwikkelen.’
‘Het gaat hier trouwens niet alleen om verschillen tussen mannen en vrouwen, maar ook om de mix van generaties, gender en afkomst. Iedereen moet mee.’ Hoe we dat kunnen doen? ‘Via het onderwijs. Al is het vaak te laat als we meisjes op hun achttiende naar IT-richtingen willen laten stromen. STEM (science, technology, engineering en mathematics) is uiteraard belangrijk, maar integreer het in het leerpakket en maak het meteen concreet. Laat de leerlingen een fietsketting vervangen of leer ze praktisch Excel-sheets maken.’
‘En eigenlijk moeten we nog vroeger terug. Naar de kleuterklas. Daar moeten we zo weinig mogelijk speelgoed aanbieden. Laat kinderen aan de slag gaan met een kartonnen doos en zorg dat ze voluit hun creativiteit ontwikkelen. En het speelgoed dat we aanbieden, laat dat alsjeblieft genderneutraal zijn. Dus geen roze keukentjes voor meisjes, overtuigt Dewi nog.’