‘Een webshop mag je niet bouwen op los zand. Hij moet binnen een brede marketingstrategie passen’, legt e-commercespecialist Cis Scherpereel uit. ‘Er is in ons land nog enorm veel werk aan de winkel om kwalitatieve en renderende webshops in het commerciële landschap te integreren. En daarvoor moet je de volledige context goed snappen.’
‘Als e-commercestrateeg deel ik mijn kennis en ervaring in marketing en onlineondernemen met ambitieuze Vlaamse kmo’s’, vertelt Cis Scherpereel, medeoprichter van Mex United. Na zijn opleiding aan de kunsthogeschool Sint-Lucas belandde hij vanuit de wereld van reclamebureaus in digitaal ondernemerschap. ‘Aan het begin van de jaren 2000 kon ik bedrijven helpen bij hun eerste online stappen, ik werkte onder meer aan de eerste website van Quick-Step. Al doende verzamelde ik veel expertise, de voorbije tien jaar ook over e-commerce.’
‘Je digitale beleid moet ingebed zijn in een gedegen bedrijfsstrategie, een breder kader’, weet Scherpereel. ‘Je kunt wel een mooi webshopke bouwen, maar dat is niet voldoende. Je moet zorgen dat je uniek bent. Dat je concurrent stikjaloers is omdat hij jouw troeven niet zomaar kan kopiëren. Als je online wilt groeien, moet je op alle flanken gewapend zijn. Zit je logistiek goed? Kun je de beloofde service waarmaken? Heb je een rendabele strategie op de lange termijn? Enzovoort.’
Bescheiden starters
Volgens Scherpereel zijn het niet altijd de grote spelers die een concurrentieel voordeel hebben op kleine bedrijven en start-ups. ‘Technologische innovatie komt vaak vanuit de hoek van multinationals die over een logistiek voordeel beschikken. Maar ook de lokale slager kan scoren. Bijvoorbeeld door een “Versbox” (gekoelde lockers) te installeren waardoor klanten hun pakketje vleeswaren kunnen oppikken wanneer hen dat het best uitkomt.’
Je kunt e-commerce niet zomaar in het bakje van je marketingverantwoordelijk droppen.
‘Sinds de covidpandemie zijn er in ons land zo’n 20.000 webshops bijgekomen. Het merendeel zijn dat bescheiden starters. Die moeten er goed voor opletten om geen webshop te bouwen op los zand. Ik merk dat daar nog veel werk aan de winkel is. Je kunt e-commerce niet zomaar in het bakje van je marketingverantwoordelijk droppen. Wat is je strategie? Welk budget trek je uit? Vaak beschikken kmo’s niet over de juiste personen of moeten ze medewerkers omscholen. Start-ups zijn dan weer soms wat naïef in hun verwachtingen.’
Bovendien is een onlineshop niet de enige mogelijkheid. ‘Wij hanteren een soort vierluik van verkoopmogelijkheden: de fysieke winkel, een eigen webshop, de commerciële kanalen van sociale netwerken zoals Facebook en marktplaatsen. Van die marktplaatsen verwacht ik veel in de komende jaren, ook al bestaan die amper in België. Bol.com kent iedereen en wordt nog te vaak als een concurrent gezien. Bekijk je die als verkoopkanaal, dan kan je die misschien inpassen in je strategie. In Frankrijk en Duitsland zijn er honderden zulke marktplaatsen. Vooral als ze zich op een bepaalde niche richten, kunnen ze voor lokale verkopers een succesvol kanaal worden.’
Recurrent voordeel
Scherpereel noemt het verhaal van onlinesupermarkt Hopr interessant. Hij hoopt dat de initiatiefnemers over voldoende fondsen beschikken om hun business op de lange termijn rendabel te maken. ‘Ze moeten opboksen tegen spelers als Collect&Go van Colruyt, die vaak een pak goedkoper zijn. Dat hoeft geen concurrentieel nadeel te zijn, als je maar meer convenience of gebruiksgemak kunt aanbieden. Bovendien merk je vaak dat je – zeker in food – klanten één keer over de streep moet trekken. Zodra ze van het gemak hebben geproefd, worden ze snel een recurrente klant. Op zo’n vaste klanten kan je je business snel doen groeien. Het is niet verwonderlijk dat bijvoorbeeld Hello Fresh, de leverancier van maaltijdboxen, massaal kortingsbonnen van 20 euro verdeelt. En misschien een puntje van kritiek? De O van Hopr is een halve O. Dat oogt zo triest, terwijl hun baseline “Happy Hopr” is. Maar misschien speelt mijn grafische achtergrond nu wel op (lacht).’