Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Het echte werk gebeurt in de rand van de werkdag

De opmars van technologie op de werkplek kan pas voor meer werkplezier zorgen als werknemers er gezond mee omspringen, zegt tech-filosoof Martijn Aslander.

Check jij je mail om de haverklap? Dan laat je anderen jouw werkdag bepalen. Het is maar een van de vele voorbeelden die schrijver en spreker Martijn Aslander aanhaalt om te concluderen dat ons werk “stuk” is.

‘Het echte werk gebeurt vandaag vaak in de randen van de werkdag, als de informatiestroom wat luwer is. Dat zegt genoeg. Hoe vaak zijn we niet afgeleid door mails, berichtjes en andere digitale prikkels? Die tsunami maakt mensen niet gelukkig. Integendeel, het leidt tot onrust en in het slechtste geval tot burn-outs.’

Advertentie

Technologie is een prachtig hulpmiddel, maar mensen moeten zich meer digitaal bewust zijn.

Martijn Aslander
tech-filosoof en auteur van ‘Ons Werk is Stuk’

Aslander is niet anti-technologie. ‘Het is een prachtig hulpmiddel, maar mensen moeten zich meer digitaal bewust zijn. We springen vaak onhandig met digitale tools om. De meeste werknemers gebruiken maar een fractie van het potentieel van hun computer. En wat erger is: ze schamen zich om hulp te vragen.’

De oplossing begint volgens Aslander met digitaal fit te worden. ‘Maak afspraken over welk digitaal werkgereedschap je in een team gebruikt, overleg daar regelmatig over, stel een digitaal werkmanifest op, verdiep je ‘s avonds in slimme systemen in plaats van te bingewatchen. Je zal merken dat je snel – wat ik noem – informatiekapitaal vergaart.’

Kijk in première naar NSPIRE On Air

Kijk op 16,17 & 18 november in première naar NSPIRE On Air: een online tv-programma met Jo Caudron en Amber Janssens voor ondernemers over durven kiezen in een wereld vol technologie.

Schrijf je in op telenet.be/nspire

Advertentie

Advertentie
Lees verder
Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.