Wie digitaal wilt groeien, moet durven. Dat blijkt uit een enquête van Ipsos*, Tijd Connect en Telenet Business bij 300 Belgische CEO’s. Toch is maar 28 procent van de bevraagde zaakvoerders bereid om uit hun digitale comfortzone te stappen. ‘Om dat aantal omhoog te krijgen, moeten we inzetten op kennis en inzicht’, zegt Katelijn Nijsmans. Zij begeleidt bedrijven bij grote transitieprojecten.
‘De digitalisering gaat vandaag zo snel dat je meestal je comfortzone wel moet verlaten om te volgen’, zegt Katelijn Nijsmans, managing partner bij opleidings- en adviesbureau The Tipping Point.
Dat er bij Belgische CEO’s nog marge is, blijkt uit de vaststelling dat slechts een kwart aangeeft dat zijn bedrijf bij de eerste ondernemingen in de sector is om te innoveren. Het zijn vooral kleine ondernemingen, met een handvol werknemers, die als laatsten innoveren. Grotere bedrijven volgen vaker het innovatietempo van hun sectorgenoten.
Geen wondermiddel
‘Zeker in kleine bedrijven is het van belang dat CEO’s een minimum aan digitale kennis hebben. De beste manier om hen uit hun comfortzone te halen, is hen wijzen op de meerwaarde van de digitalisering voor hun bedrijf. Er kan morgen een start-up opstaan die je in geen tijd uit de markt concurreert met nieuwe technologie. Als dat besef er is, wordt er meestal meer tijd uitgetrokken voor de digitalisering’, zegt Nijsmans.
Er kan morgen een start-up opstaan die je in geen tijd uit de markt concurreert met nieuwe technologie.
Ze benadrukt dat bedrijven meer bottom-up moeten werken. Vaak is er bij de eigen werknemers veel expertise aanwezig die via een goed HR-beleid kan worden aangeboord. ‘Zo sla je twee vliegen in één klap. Je leert zelf bij en betrekt het hele bedrijf bij het digitaliseringstraject. Al blijft het interessant om ook een beroep te doen op externe expertise, zeker als het over strategische keuzes gaat.’
Een wondermiddel om iedereen mee over de streep te trekken, bestaat er echter niet. ‘Je kan medewerkers – en zeker leidinggevenden – wijzen op de vele voordelen van digitale innovaties, maar dat moet verder gaan dan spreken over competitieve voordelen of langetermijnstrategieën’, zegt Nijsmans.
Leerproces
‘De digitalisering heeft ook impact op de rekrutering van nieuwe medewerkers en op de branding van het bedrijf. Je klanten zijn vaak fundamenteel veranderd, dan moet je als bedrijf volgen. Je hebt eigenlijk geen andere keuze dan daarin mee te gaan.’
‘We mogen op dat vlak overigens niet te pessimistisch zijn: ik heb intussen ervaren dat de meeste mensen – werkgever en werknemer – echt wel willen bijleren. Op voorwaarde dat je ze genoeg tijd geeft en dat ze zelf voldoende autonomie krijgen om mee te stappen in dit leerproces. Zodra mensen echt inzien waarom hun bedrijf moet digitaliseren, groeit er snel voldoende draagvlak.’
*Het onderzoek werd telefonisch uitgevoerd door Ipsos België bij 300 CEO’s van Belgische bedrijven. De bevraging vond plaats tussen 2 en 30 augustus 2021.