Leadership en richting geven om mensen, teams en organisaties te laten groeien, zijn top of mind bij managers. Ook binnen de federale overheid. Een sterke overheid vraagt immers om sterk leiderschap. De topmanagers spelen hierin een cruciale rol.
‘Er was een tijd dat dashboards, KPI's en andere managementhulpmiddelen op de eerste plaats kwamen, waardoor leiderschap en people management naar de achtergrond verdwenen’, herinnert Sarah Scaillet, administrateur-generaal van de Federale Pensioendienst, zich. ‘Nu ligt de focus op participatief leiderschap, met meer autonomie en verantwoordelijkheid voor de werknemers.’
De federale overheid is altijd op zoek naar gemotiveerde mensen. Wilt u ook een job met verantwoordelijkheid die echt impact heeft? Ontdek alle vacatures hier.
‘Toen we in 2010 begonnen met onze organisatie- en managementvernieuwing, realiseerden we ons dat we binnen de overheid maar één enkele natuurlijke rijkdom hebben: het talent en de gedrevenheid van onze ambtenaren’, vertelt Hans D’Hondt, voorzitter van het Directiecomité van de Federale Overheidsdienst Financiën. ‘In het verleden leek het soms alsof niemand het nuttig vond om managers te leren die rijkdom te beheren. Meestal was het de beste expert die de leiding kreeg, maar dat is niet per se de beste leider.’ Het is iets waar ook Scaillet tegen vocht. ‘Ik gaf aan dat ik teammanagers nodig had, mensen met hun hoofd in de sterren en hun voeten in de modder.’
Cultuurshock
‘We zijn van een formele top-down hiërarchie overgestapt naar een model dat mensen als volwassenen behandelt en gebaseerd is op vertrouwen en accountability ’, voegt D’Hondt toe. Een cultuurschok, noemt hij die omschakeling. ‘Vroeger maakte men carrière op basis van examens en anciënniteit. Nu zijn leiderschapsvaardigheden voor leidinggevenden soms belangrijker dan technische vaardigheden. De tijd dat de chef ’s ochtends alleen maar de taken verdeelde, is voorbij.’
‘Binnen het kader dat we krijgen, hebben topmanagers bij de overheid een ruim speelterrein om te vernieuwen en te creëren’
Die evolutie verkleinde de verschillen met de privésector. ‘We kampen met dezelfde problemen en beschikken over dezelfde instrumenten. Maar er is één fundamenteel verschil. We hebben een kader: onze wettelijke opdracht’, aldus Hans D’Hondt. ‘Een privébedrijf kan inderdaad op een bepaald moment besluiten om te diversifiëren. Dat kunnen wij niet’, knikt Scaillet. Juist daardoor bruist de federale overheid van de creativiteit. ‘Binnen het kader dat we krijgen, hebben topmanagers bij de overheid een ruim speelterrein om te vernieuwen en te creëren. Daar kunnen we onze innovativiteit en creativiteit botvieren.’
De job van je leven
Dat de nadruk nu meer op people management ligt, wil niet zeggen dat iedereen aardig, verantwoordelijk en autonoom moet zijn, benadrukt Scaillet. ‘Het gaat over het vermogen om anderen te begrijpen, zowel zij die veel autonomie nodig hebben als zij die zich daar juist niet prettig bij voelen. Ik denk dat wij ons daar bij de overheid beter aan kunnen aanpassen dan in de privésector, waar mensen meteen moeten renderen. Mensen krijgen bij ons bijvoorbeeld de mogelijkheid om verschillende functies uit te testen voor ze een uiteindelijke functie kiezen, op basis van hun wensen en talenten.’
‘We zijn van een formele top-down hiërarchie overgestapt naar een model dat mensen als volwassenen behandelt en gebaseerd is op vertrouwen en accountability’
‘Vergeet ook de onderlinge verbondenheid niet’, benadrukt de administrateur-generaal. ‘Managers en topmanagers binnen de overheid zijn met elkaar verbonden. We delen good practices, werken samen en verrijken elkaar, want we staan niet met elkaar in concurrentie. We hebben hetzelfde doel voor ogen: het algemeen belang.’
De federale overheid is altijd op zoek naar gemotiveerde mensen. Wilt u ook een job met verantwoordelijkheid die echt impact heeft? Ontdek alle vacatures hier.