Sinds de coronacrisis kijken veel medewerkers heel anders naar hun loopbaan. Ze willen meer vrijheid naar wat ze doen en waar en wanneer ze werken. Maar ook bedrijven hebben steeds meer nood aan flexibiliteit. Vroeger werd deze nood vaak opgevangen door interimcontracten, maar de voorbije jaren kiezen steeds meer bedrijven voor freelancers. Dat merkt ook rekruteringsspecialist Bright Plus. ‘Bedrijven doen een be-roep op freelancers onder meer in voor hun expertise, flexibiliteit, en 100% engagement voor de opdracht’, weet Stéphanie Van Parys.
In 2021 waren er 5% meer freelancers in België dan één jaar eerder, en voor Vlaanderen gaat het zelfs om een explosieve stijging van 18% op drie jaar tijd (bron: UNIZO). Dat hoeft niet te verwonderen: bepaalde vacatures waaronder administratieve, hr-, sales- en marketing-functies geraken vandaag nog moeilijk ingevuld door middel van een vast contract. ‘Bedrijven rekruteren daardoor steeds meer “out of the box”’, vertelt Stéphanie Van Parys, district manager bij Bright Plus. ‘Werken met freelancers is voor hen een mooie oplossing om sneller te kunnen schakelen wanneer ze op zoek zijn naar een nieuwe medewerker en zo de extra workload vlot op te vangen.’
Freelancers zijn al langer aan een opmars bezig in onder meer de ICT-, entertainment- en kunstensector, maar nu ook duidelijk binnen andere niches. Zo merkt Bright Plus dat concreet binnen de wereld van meertalige professionals en administratieve support.
Gespecialiseerde kennis
Het freelancewerk geeft bedrijven toegang tot mensen met een gespecialiseerde kennis, die zich engageren voor de volledige duurtijd van de opdrachten. Daarnaast zijn ze snel ingewerkt en hebben ze specifieke ervaring, waardoor een fulltime invulling van de opdracht misschien niet nodig is. Ook financieel is het voordelig en transparant. Ze werken aan een duidelijke kost per uur of dag. Bij vaste medewerkers komen er nog onder meer belastingen, verzekeringen, eindejaarspremie en vakantiegeld bij.
‘Ook freelancers genieten veel voordelen’, zegt Stéphanie Lambertz, account manager bij Bright Plus. ‘Ze kunnen zelf bepalen waar, wanneer en hoe ze werken, en kunnen vaak rekenen op een betere work-life balans.’ Freelancers kunnen zich ook doelgericht specialiseren in een bepaald vakdomein. ‘Hun kennis gaat dus veel dieper. En die kennis kunnen ze inzetten bij verschillende bedrijven.’
Ook minder ervaren freelancers
Evenzeer opvallend: vandaag kiezen almaar meer jonge mensen voor een carrière als freelancer. ‘Vroeger waren het vooral zeer ervaren profielen of bijvoorbeeld interimmanagers. Nu merken we dat ook minder ervaren en meer operationele profielen voor een freelancecarrière kiezen’, zegt Stéphanie Van Parys. ‘Tegenwoordig opteren ook jongeren vanaf 25 jaar, na hun eerste of tweede werkervaring ervoor om freelancer te worden.’
Krachtige flexibiliteit
‘Werken met freelancers is een mooie oplossing om de kloof tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt te verkleinen’
Door met freelancers te werken, kunnen bedrijven beter en flexibeler bepaalde pieken opvangen. Stéphanie Lambertz: ‘Zo’n piek kan acuut en tijdelijk zijn of op bepaalde tijdstippen zoals bijvoorbeeld de zomer- of eindejaarsperiode, zwangerschapsverloven, in afwachting van vaste rekrutering,… Door dan met freelancers samen te werken, overbruggen bedrijven die periodes. Bovendien kunnen ze op het engagement van de freelancer rekenen gedurende de hele periode, wat niet altijd het geval is bij interimcontracten die week per week opzegbaar zijn.’ Belangrijk is dat bedrijven ook voor tijdelijke opdrachten freelancers selecteren die passen bij hun cultuur en waarden.
Match en marktconforme betalingen
Door samen te werken met een gespecialiseerde partner zoals Bright Plus zorgen zowel organisaties als freelancers ervoor dat die goede match tussen opdrachtgever en freelancer er is. Stéphanie Van Parys: ‘We kunnen freelancers ook helpen bij het bepalen van een marktconform tarief. En als tussenpartij linken we de openstaande opdrachten aan de juiste freelanceprofielen.’
Freelancers kunnen zich dus concentreren op hun projecten en moeten zich geen zorgen maken over prospecteren, onderhandelen van een marktconform tarief of een stipte betaling. ‘Dit is een win-winsituatie voor alle betrokken partijen’, besluit Stéphanie Lambertz.