Steeds meer bedrijven doen vandaag een beroep op interim-managers. En dat doen ze zeker niet alleen om crisissituaties op te lossen, maar bovenal om snel en gericht toegang te krijgen tot expertise die binnen de organisatie ontbreekt. Bakker Interim Management, een nieuwe dochter van Bakker & Partners, werpt zich op als specialist binnen de markt.
In vergelijking met 2020 huurden organisaties bijna tien procent (9,3 procent) meer interim-managers in vorig jaar. Dat becijferde Federgon, de federatie van hr-dienstverleners. Die opkomende trend is Bakker & Partners niet ontgaan. Om die reden richtte de specialist in executive search deze zomer een nieuwe dochteronderneming op: Bakker Interim Management. ‘Uiteraard is dit domein niet nieuw voor ons’, verduidelijkt Charlotte Castelein, CEO en Partner bij Bakker & Partners.
‘Maar we willen een nog specifiekere focus op interim-management leggen, met dezelfde kwaliteit als ons netwerk van ons gewoon is. Daarom was het oprichten van een gespecialiseerde dochteronderneming een logische keuze.’ Evelien Raes staat aan het hoofd van Bakker Interim Management en bouwde de voorbije jaren heel wat expertise op binnen dit vakgebied. ‘Interim-managers zijn voor ons hooggekwalificeerde, ervaren professionals’, getuigt ze.
Directe toegang tot expertise
‘Het zijn beslissingsnemers en peoplemanagers die onmiddellijk operationeel zijn.’ In tegenstelling tot een consultant die concepten of ideeën aanreikt, draagt een interim-manager zelf mee de operationele verantwoordelijkheid van die oplossingen. Je ziet in deze context vaak een hybride model, waar de consultant de concepten aanreikt, werkt de interim manager samen met de teams om het strategische plan in de praktijk uit te rollen. ‘Een interim-manager maakt écht deel uit van een bedrijf en kan zo op zeer korte termijn, heel hands-on organisaties doorgronden én versterken’, vult Charlotte Castelein aan.
Interim-managers werken oplossingsgericht en houden organisaties een spiegel voor die hen nieuwe inzichten biedt en hen versterkt.
Interim-managers worden op algemeen directieniveau of binnen gespecialiseerde functies ingezet op projecten van bepaalde duur: gemiddeld zes tot acht maanden, fulltime of deeltijds. Maar dat kan ook langer of korter zijn in functie van de noden van een bedrijf. ‘Die noden zijn vandaag niet langer alleen het oplossen van crisissituaties of het vervangen van een manager die tijdelijk out is door ziekte of zwangerschapsverlof’, verduidelijkt Evelien Raes. ‘Maar het kan ook zijn dat een interim manager wordt ingeschakeld als coach of mentor. Om zo het potentieel van een bestaande medewerker te versterken en klaar te maken voor de volgende stap. Op deze manier draagt de interim manager bij tot een retentieverhoging binnen de organisatie, en brengt hij ook rust binnen een organisatie.
Ook voor kleinere bedrijven
‘We merken trouwens dat niet alleen grote organisaties maar ook almaar meer kmo’s, familiebedrijven en zelfs start-ups en scale-ups interim-management omarmen.’ De redenen daarvoor zijn duidelijk: álle bedrijven zitten vandaag volop in transitie. Vaak is het moeilijk om te bepalen welke vaste profielen daarvoor nodig zijn. ‘Door de acute nood aan expertise en flexibiliteit doen ondernemingen steeds meer een beroep op tijdelijke experts in een hybride model, via interim-management’, merkt Charlotte Castelein.
Interim-managers zijn beslissingsnemers en peoplemanagers die onmiddellijk operationeel zijn.
Interim-managers slagen er bovendien in om via een objectieve blik organisaties strategisch of operationeel sterker te maken. ‘Ze bieden een frisse, inspirerende, creatieve kijk op uitdagingen’, illustreert Evelien Raes. ‘Ze werken heel oplossingsgericht en houden organisaties een spiegel voor die hen nieuwe inzichten biedt en hen versterkt.’
Cultural fit
Omdat Bakker Interim Management een proactieve en persoonlijke band onderhoudt met organisaties én zijn rijke pool interim-managers, kan er snel en doelgericht een goede match gemaakt worden tussen opdrachtgevers en ervaren managers. ‘Zo garanderen we een mooie cultural fit tussen interim-managers en de organisaties en afdelingen waarin ze aan de slag gaan’, zegt Evelien Raes. ‘Dat is ook een voordeel voor de interim-managers zelf: naast het aanbieden van concrete opdrachten, gaan we ook proactief op zoek naar boeiende projecten. We proberen ook linken te leggen met de organisaties binnen ons netwerk nog voor een opdracht in de markt wordt gezet’, besluit Charlotte Castelein.