Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

'Ik zou graag meer vrouwen in financiële topfuncties zien'

Carla De Geyseleer, mede-initiatiefneemster van NXT GEN Women in Finance en Anthony Albers, Partner en expert in Senior Finance profielen van Bakker & Partners.

Slechts een op de tien CFO’s bij de vierhonderd grootste Europese beursgenoteerde ondernemingen is een vrouw. Nochtans stromen er vandaag evenveel vrouwen als mannen in bij de financiële afdelingen van die bedrijven. ‘Het wordt tijd dat we dit probleem aanpakken’, zeggen Carla De Geyseleer, mede-initiatiefneemster van NXT GEN Women in Finance en Anthony Albers, Partner en expert in Senior Finance profielen van Bakker & Partners.

Diversiteit en inclusie staan vandaag bij een toenemend aantal bedrijven almaar hoger op de agenda. Toch vertalen die intenties zich vandaag te weinig succesvol naar de praktijk. Alleen al op het vlak van gendergelijkheid is er nog flink wat werk aan de winkel. ‘Hoe hoger in de hiërarchie, hoe groter de genderongelijkheid  wordt’, merkt Carla De Geyseleer, CFO geweest bij SGS en Volvo Cars, en vandaag bestuurder en voorzitter van het auditcomité bij Hilti en Polestar Automotive.

‘Dat is meteen een van de redenen waarom ik samen met zeven andere vrouwelijke CFO’s mee mijn schouders zet onder NXT GEN Women in Finance.’ Dit gloednieuwe onafhankelijke Europese privé-initiatief wil vrouwelijk financieel talent detecteren, trainen en promoten. ‘We voorzien persoonlijke begeleiding en coachen de kandidaten in samenspraak met hun werkgevers binnen of in de richting van een financiële topfunctie’, klinkt het. Ook de recente uitreiking van de eerste NXT GEN 2022 Awards moet vrouwelijk financieel talent meer zichtbaarheid geven.

Advertentie

‘Hoe hoger in de hiërarchie, hoe groter de genderongelijkheid’

Carla De Geyseleer
Mede-initiatiefneemster NXT GEN Women in Finance

Vrouwelijke rolmodellen

‘Op die manier ontstaan er ook meer vrouwelijke rolmodellen’, zegt Anthony Albers, Partner bij Bakker & Partners. ‘Dat kan vrouwelijk talent inspireren om in hun voetsporen te treden, en bedrijven aanmoedigen om meer vrouwen te laten doorstromen naar financiële topfuncties.’ Als specialist in rekrutering en selectie voor Senior Finance profielen, merkt Bakker & Partners op dat bedrijven daar vandaag in vergelijking met vroeger reeds progressiever naar kijken. Als Executive Search kantoor vinden we diversiteit en inclusie heel belangrijk en dragen we dit ook uit naar onze klanten. Een initiatief als NXT Gen Women in Finance kan het extra duwtje zijn voor werkgevers om hier nog sterker op in te zetten.

Begeleiding en netwerk

Uit tachtig aanmeldingen selecteerde het initiatief 52 vrouwelijke talenten. Die evolueerden vervolgens naar een shortlist met 28 vrouwen, waarvan er uiteindelijk acht overbleven in de laatste lichting. Vijf van hen ontvingen een award als ‘Future CFO’, drie kregen de award van ‘Corporate Finance Leader’. ‘Ze zullen nu een jaar lang persoonlijk en op maat van  hun noden en ambities gecoacht worden door een van de initiatiefneemsters van NEXT Gen Women in Finance’, verduidelijkt Carla De Geyseleer. ‘We bieden deze acht dames ook toegang tot een internationaal netwerk. Dat is nodig, want netwerken blijkt traditioneel iets waar mannen meer mee bezig zijn dan vrouwen.’

Advertentie

'Meer vrouwelijke rolmodellen zetten anderen aan in hun voetsporen te treden'

Anthony Albers
Partner en expert in Senior Finance profielen van Bakker & Partners

Eind dit jaar houdt het initiatief een nieuwe nominatieronde. De hoop is om tegen dan zodanig gegroeid te zijn dat er nog meer kandidaten begeleid kunnen worden. ‘Almaar meer bedrijven zien in dat de ongelijkwaardige verdeling van mannen en vrouwen binnen financiële topfuncties verdere genderongelijkheid stimuleert’, besluit Anthony Albers. ‘Ik ben er zeker van dat de doorstroom van nieuw vrouwelijk talent die vicieuze cirkel de komende jaren kan doorbreken.’ Diversere teams zijn immers productiever en innovatiever, zo blijkt uit internationaal onderzoek. ‘Daarom zullen we de komende jaren ook in België mee blijven strijden voor gendergelijkheid, en initiatieven zoals NEXT Gen Women in Finance bij onze klanten belichten.’

Advertentie
Lees verder
Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.