Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Door de hoge kwaliteitseisen creëren we onze eigen schaarste'

Peter Catry, chief human resources officer bij het Rode Kruis

Iedereen kent de missie van het Rode Kruis: mensen helpen. Maar als werkgever is de non-profitorganisatie minder bekend. Nochtans werkt het Rode Kruis net zo professioneel en resultaatgericht als bedrijven in de privésector. ‘Kandidaten zijn positief verrast als we de werking van onze organisatie uitleggen’, zegt Peter Catry, chief human resources officer bij het Rode Kruis.

De naamsbekendheid van het Rode Kruis is zelfs groter dan die van Coca-Cola, zegt Peter Catry, chief human resources officer. ‘Maar ons werkgeversmerk heeft wel nog groeimarge. Het Rode Kruis is niet top of mind als werkgever. Nochtans telt onze organisatie 1.500 werknemers die 13.000 vrijwilligers ondersteunen en omkaderen.’

Nancy De Coensel, partner bij rekruteringsbureau Bakker & Partners
Nancy De Coensel, partner bij rekruteringsbureau Bakker & Partners

Onbekend maakt dus onbemind. Dat heeft bij het Rode Kruis vooral te maken met de complexiteit van de organisatie. ‘Veel mensen kennen maar een deel van ons bedrijf. Het Rode Kruis bestaat uit twee technische bedrijfseenheden. Er is de medische poot die bloed collecteert, verwerkt en levert aan ziekenhuizen. En er is de andere tak, die bestaat uit de humanitaire diensten. Het portfolio van die activiteiten is breed en gevarieerd, denk maar aan opvang van asielzoekers, rampenbestrijding, eerste hulp bij ongevallen en sociale hulpverlening.’ Als we kandidaten de hele werking uitleggen, zijn ze altijd positief verrast, voegt Nancy De Coensel, partner bij rekruteringsbureau Bakker & Partners, toe.

Advertentie

Schaarste arbeidsmarkt
Geschikt personeel vinden is een van de grootste uitdagingen voor het Rode Kruis. Zeker de komende jaren, nu elke vacature een knelpuntberoep wordt. We gaan het accent in onze rekrutering veranderen door actiever te zoeken en niet meer te wachten tot iemand op onze vacatures reageert. Dat vraagt veel meer inspanning, maar we kunnen niet anders als we willen blijven groeien. Daarom doen we ook een beroep op Bakker & Partners, om actief te zoeken naar specifieke management en senior expert profielen.’

'Het Rode Kruis heeft niet alleen een tekort aan gezondheidsberoepen, ook senior expertprofielen en andere managementprofielen zijn schaars. Dat zijn de functies waarbij wij vanuit Bakker en Partners aan het Rode Kruis ondersteuning bieden'

Nancy De Coensel,
Partner bij Bakker & Partners



Typische knelpuntberoepen in onze sector zijn ook laboranten, verpleegkundigen en klinisch biologen. ‘De gezondheidsberoepen worden sterk beschermd. Dat versterkt de kwaliteit van onze gezondheidszorg, maar maakt de aanwerving van deze profielen wel moeilijker. Kandidaten hebben allerlei erkenningen nodig, ook voor taken waarvan je je kunt afvragen of ze daarvoor dat specifiek  diploma nodig hebben. In de gezondheidssector creëren we door die hoge kwaliteitseisen voor een deel onze eigen schaarste.’

Het Rode Kruis heeft niet alleen een tekort aan gezondheidsberoepen, ook payrollmanagers, senior expertprofielen en andere managementprofielen zijn schaars. ‘Dat zijn de functies waarbij wij vanuit Bakker en Partners aan het Rode Kruis ondersteuning bieden, maar ook daar zie je vandaag problemen opduiken, ook in andere sectoren’, zegt Nancy De Coensel.

Resultaatgerichtheid 

‘Mensen denken vaak dat we op zoek zijn naar de typische ngo-medeweker, maar dat is niet zo’, zegt Peter Catry. ‘We hebben knappe koppen nodig, die bijvoorbeeld goed onderlegd zijn in finance of goede procesingenieurs zijn. Wie uit de privésector komt, vindt bij ons een even professionele omgeving.’

Advertentie

Professionaliteit, teamverband en resultaatgerichtheid zijn maar enkele waarden van het Rode Kruis. ‘We zijn misschien actief in de zachte sector, maar targets en performantie zijn heel belangrijk. Elke vijf jaar stellen we een strategisch plan op en bepalen we de kpi’s. Die planmatige en resultaatsgericht aanpak zijn noodzakelijk omdat we een beroep doen op giften en vrije tijd van burgers. Op die manier wenden we de financiële ondersteuning zo efficiënt mogelijk aan.’ Talentvolle en resultaatgerichte medewerkers zijn in onze organisatie steeds welkom!

Advertentie
Lees verder
Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.