94 procent van de executives wereldwijd is ontevreden over de innovatieprestaties van hun onderneming, zo blijkt uit recent onderzoek. ‘De noodzaak wordt steeds dringender, bedrijven moeten zich echt beter organiseren om innovatie te stimuleren’, merkt ook Robin De Cock van Antwerp Management School. Daar start binnenkort een opleiding voor managers en bedrijfsleiders die deze problematiek gericht aanpakt.
Innovatie is vandaag cruciaal voor de toekomst van bedrijven. En toch falen grote organisaties steeds vaker in hun innovatieprestaties. Onderzoek binnen de S&P500-aandelenlijst, die de grootste 500 Amerikaanse bedrijven verzamelt, toont dat de afgelopen 15 jaar maar liefst 52 procent van de bedrijven is verdwenen. Die trend benadrukt het groeiende belang van innovatie, en toont tegelijkertijd aan dat veel bedrijven moeite hebben om in dit competitieve landschap te overleven.
De noodzaak wordt steeds dringender, bedrijven moeten zich echt beter organiseren om innovatie te stimuleren.
‘Veel grote bedrijven kampen met een diepgeworteld probleem in hun structuren: de wil om te innoveren is er, maar ze weten niet hoe ze dat effectief moeten organiseren en uitvoeren’, vertelt Robin De Cock, professor Innovatie & Ondernemerschap bij Antwerp Management School. ‘Er ontbreekt een duidelijke focus, soms wordt van de ene trend en technologie op de andere gesprongen. Je kunt beter meer gefundeerde keuzes maken.’
Te weinig strategie
Innovatieprojecten gebeuren ook vaak ad hoc, zonder dat ze deel uitmaken van een overkoepelend en gestructureerd innovatieproces. ‘Jaarlijks een hackathon organiseren? Een maandelijkse brainstorm of een strategisch partnership met een start-up rond innovatie? Prima, maar dat betekent nog niet dat je succes zult boeken’, zegt De Cock. ‘Inspanningen raken zo vaak versnipperd’.
Innovatie wordt ook frequent gezien als een afzonderlijke activiteit in plaats van een strategisch end-to-endproces dat impact beoogt. ‘Dat beperkt de effectiviteit van innovatie-inspanningen’, benadrukt De Cock. Daarnaast ontbreekt het regelmatig aan leiderschap dat innovatie actief stimuleert, onder andere ook in het middenmanagement. ‘Dat is gevaarlijk, want als de dynamiek in de teams afgeremd wordt, krijgen nieuwe ideeën geen kans.’
Gebrekkige samenwerkingen en start-ups
Grote bedrijven hebben ook meer moeite om creatief en innovatief talent aan te trekken, want dat kiest steeds talrijker voor een job bij start-ups, waar een cultuur van ondernemerschap en vernieuwing heerst. ‘Zo verliezen grote bedrijven een belangrijke pool aan ondernemend talent’, weet De Cock.
Grote bedrijven hebben meer moeite om creatief en innovatief talent aan te trekken, want dat kiest steeds talrijker voor een job bij start-ups.
Als tegenreactie gaan veel grote bedrijven samenwerkingen aan met externe partijen, waaronder start-ups. Maar daarbij worstelen ze dan weer met de grote verschillen tussen bedrijfsculturen. Of ze weten niet goed hoe ze een sterk ecosysteem kunnen creëren. Sommige bedrijven kiezen voor overnames om hun innovatiekracht te vergroten, maar dat kan de dynamiek van start-ups verstikken. ‘Dat moet je zorgvuldig aanpakken’, aldus De Cock.
Innovatieopleiding
Kortom: de nood bij bedrijven om zich beter te organiseren om innovatie te stimuleren, wordt steeds dringender. Daarom organiseert Antwerp Management School in het voorjaar van 2025 de opleiding Organizing for Innovation, die steunt opacademisch onderzoek.
‘Door te focussen op de kernproblemen die innovatie in de weg staan, en oplossingen aan te reiken, helpen we bedrijven om zich voor te bereiden op een toekomst waarin innovatie het verschil kan maken tussen overleven en verdwijnen’, besluit De Cock.
Geprikkeld om meer te weten over de opleiding Organizing for Innovation? Lees meer