Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Take the Lead: bereid u voor om duurzaam waarde te creëren

‘Sustainability’ is allang geen modewoord meer. Het is een structurele verandering die de hele maatschappij raakt en dus ook uw bedrijf. Bedrijven worden uitgedaagd om niet alleen winst te maken, maar om dat ook verantwoord te doen. De opleiding Take the Lead Sustainability geeft deelnemers in acht modules concrete handvaten om aan de slag te gaan, en hun bedrijf of strategie toekomstbestendig te maken.

Op 1 april start de vierde editie van Take the Lead Sustainability, een opleidingsprogramma ontwikkeld door Vlerick Business School in samenwerking met de zakenkranten De Tijd en L’Echo.

Overtuigd van de meerwaarde voor uw carrière of uw bedrijf?

Het programma richt zich op managers, founders en young potentials die duurzaamheid willen integreren in de strategie van hun organisatie. U leert hoe u een betekenisvolle duurzaamheidsstrategie kan ontwikkelen en implementeren. Het doel? Zowel een positieve impact op uw prestaties, als op de maatschappij.

Advertentie

Jonathan De Grande, sustainability connector en opleidingshoofd bij Vlerick deelt zijn ervaring: ‘De eerste vier modules leggen de fundamenten van duurzaamheid uit, de volgende vier gaan dieper in op specifieke thema’s van ESG (Environmental, Social, Goverannce).’

1. Wat houdt de module ‘Profit & purpose’ in?

JONATHAN DE GRANDE. ‘De eerste module legt het fundament van het hele programma. Zij legt uit waarom bedrijven duurzaamheid moeten integreren in hun strategie en hoe ze een maatschappelijke doelstelling (purpose) in hun kernactiviteiten kunnen verankeren om op lange termijn succesvol te blijven. De module benadrukt dat purpose niet zomaar een hippe term is, maar een strategisch hulpmiddel om winstgevendheid en maatschappelijke waarde te combineren.’

Welke lessen nemen deelnemers hieruit mee naar hun werkplek?

DE GRANDE. ‘Je leert een purpose identificeren die authentiek en strategisch relevant is voor jouw organisatie, en die helpt om langetermijnsucces te garanderen. Purpose speelt ook in toenemende mate een rol in het aantrekken en behouden van medewerkers. Daarom biedt deze module inzicht in hoe een bedrijf haar purpose kan ‘activeren.’

2. Wat houdt de module ‘Framing sustainability’ in?

DE GRANDE. ‘Voor je met anderen aan tafel gaat zitten, moet je weten waarover duurzaamheid juist gaat. Er bestaan immers bijzonder veel termen en acroniemen die dikwijls ook onderling gerelateerd zijn. Daarom verduidelijkt deze module kernbegrippen zoals circulariteit, greenwashing en stakeholder engagement, met speciale aandacht voor dubbele materialiteit.’

Wat kan je hieruit leren en meenemen naar je werkplek?

DE GRANDE. ‘Je krijgt concrete tools en frameworks aangereikt om dubbele materialiteitsthema’s in je eigen organisatie te evalueren en te bespreken, zelfs als je daarop als medewerker maar een beperkte directe invloed hebt. Als je weet waarover je spreekt, kan je de dialoog aangaan met anderen in je eigen organisatie en daarbuiten. En hen indien nodig overtuigen van het belang ervan.’

3. Waarvoor staat de module ‘Setting your strategy’?

DE GRANDE. ‘Het begrip van dubbele materialiteit is cruciaal. Zeker als je een duurzame bedrijfsstrategie wil opzetten. We gaan dieper in op het begrip strategie en hoe duurzaamheid zich hiertoe verhoudt. Verder onderzoeken we hoe je doelen zet rond duurzaamheidsthema’s in lijn met de strategie.’

Wat zijn de learnings, en praktische toepassingen voor de werkplek?

DE GRANDE. ‘Je kan concreet met strategie aan de slag, ook als de top in jouw organisatie nog extra overtuiging nodig heeft. Ik denk aan organisaties waar het management sustainability nog vooral als een compliance-oefening ziet. Hoe kan je de bedrijfsleiding dan van het belang van een duurzame strategie bewust maken? Er zit zoveel waarde in, ook buiten compliance. Deelnemers leren hoe ze het management kunnen overtuigen door duidelijke targets naar voren te schuiven. In de livesessie delen we dan ook de nieuwste inzichten over de verhouding tussen sustainabilty en strategie op verschillende niveaus in een organisatie.’

4. Wat houdt de module ‘Sustainability reporting’ in?

DE GRANDE. ‘Rapportering krijgt tegenwoordig erg veel aandacht. Wij beginnen met het waarom van rapportering: waarom en wat moeten bedrijven rapporteren, en wat is daarvan de toegevoegde waarde? Waarom vergt rapporteren zoveel tijd? We geven ook een kort overzicht van de verschillende standaarden die zijn ontstaan, waarna de focus volledig naar de Europese CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) richtlijn en ESRS-standaarden gaat, als belangrijkste raamwerk voor lokale bedrijven. Ook tijdens de livesessie gaan we hier verder op in en zullen we al kunnen leren van de eerste geïntegreerde rapporten van beursgenoteerde bedrijven, die dit jaar voor het eerst op basis van die nieuwe standaarden moeten rapporteren. In een paneldiscussie geven experts concrete voorbeelden, en blikken vooruit op de toekomst.’

Welke lessen nemen deelnemers hieruit mee naar hun werkplek?

DE GRANDE. ‘Uit de vorige edities weten we dat de interesse voor rapportering erg groot is, vandaar dat dit luik in het nieuwe programma iets vroeger aan bod komt. Het helpt ook om de volgende twee modules beter te begrijpen. Deelnemers krijgen hier bijzonder concrete inzichten aangereikt waarmee je aan de slag kan als je binnen je organisatie van ver of dicht bij rapportering bent betrokken.’

5. Waarvoor staat de module ‘Environmental Sustainability’?

DE GRANDE. ‘Het spreekt voor zich dat we het in deze module over het milieu hebben. Ondertussen is het klimaatvraagstuk bij iedereen wel bekend, maar in vergelijking met vorige edities zoomen we ook in op thema’s als biodiversiteit en water. We bespreken waar we nu precies staan. Zoals altijd geven we een overzicht van de basisbegrippen die je nodig hebt om deze materie te beheersen. We geven een compact overzicht van de megatrends waardoor we in de huidige situatie zijn verzeild, om dan over te gaan tot de belangrijke vraag hoe we er weer uitraken. Wat kan je als bedrijf concreet doen om je uitstoot te reduceren, de biodiversiteit te verhogen en de waterkwaliteit te verbeteren?’

Welke concrete lessen nemen deelnemers hieruit mee naar hun werkplek?

DE GRANDE. ‘Europa heeft een uitgebreid emissiehandelssysteem opgezet. Dit vormt een belangrijke pijler van het Europese klimaatbeleid. Los van dit breder kader kan je ook zelf gaan kijken hoe jouw organisatie kan decarboniseren. Bovendien zijn er ook bedrijven die daarrond een businessmodel hebben opgebouwd en andere die ermee op de markt zijn gekomen. Dit leidt tot het belangrijke inzicht dat je rond milieu een verdienmodel kan bouwen. Je leert in deze module hoe je met de opgedane kennis en ideeën zelf aan de slag gaat, of als organisatie in zee gaat met interessante spelers.’

6. Wat houdt de module ‘Social Sustainability’ in?

DE GRANDE. ‘Als het over sociale thema’s gaat, hebben veel bedrijven een aantal hiervan al omarmd, denk bijvoorbeeld aan veiligheid, welzijn of opleiding. Dat zijn no-brainers. Maar wat verstaan we precies onder sociale duurzaamheid? In deze module duiken we dieper in de materie van diversiteit, gelijke kansen en inclusie. Daarbij bekijken we ook heel concreet hoe je bijvoorbeeld kan werken aan de inclusie van medewerkers, zowel binnen het bedrijf als binnen de volledige waardeketen.’

Wat kan je hieruit leren en meenemen naar je werkplek?

DE GRANDE. ‘Deze module belicht het belang van de individuele waarde die deelnemers hechten aan begrippen als uitsluiting en ongelijkheid, en hoe ze inclusie als waardevol asset voor hun organisatie kunnen implementeren. Elke leider of manager binnen een organisatie is daarnaast ook een verantwoord lid van onze maatschappij.’

7. Waarvoor staat de module ‘Financing sustainability’?

DE GRANDE. ‘De transitie naar een duurzame economie kost handenvol geld, maar niets doen aan – bijvoorbeeld – het klimaatprobleem kost nog vele keren meer. Wat kan je als bedrijf doen? Welke hefbomen heeft de financiële wereld om evoluties te versnellen en investeringen naar duurzame projecten te kanaliseren? In deze module bekijken we onder meer hoe je duurzaamheid kan taxeren en welk risico het gebrek aan actie met zich meebrengt. Op een gegeven moment kan je immers stranded assets krijgen: stukken op je balans die gewoon waardeloos worden. We evolueren steeds verder weg van puur aandeelhouderkapitaal naar een financiering die rekening houdt met milieu- en sociale factoren.’

Welke lessen neem je hiervan mee naar je werkplek?

DE GRANDE. ‘Een duurzame rapportering helpt om financiering rond te krijgen. Hoe duurzamer je onderneemt, hoe voordeliger je daarvoor de middelen krijgt. Zelfs in onzekere geopolitieke tijden. We kijken in deze en andere modules niet alleen naar het microniveau, maar ook naar macro-economische tendensen.’

8. Wat houdt de module ‘The consumer’s perspective’ in?

DE GRANDE. ‘Hoe communiceer je nu precies over je duurzame organisatie? Het gaat hier uiteraard over marketing, maar ook over greenwashing en greenhushing: met opzet je groene verwezenlijkingen verbergen, vaak uit angst om valse claims te verspreiden. Opnieuw moet ik het belang van rapportering en transparantie benadrukken. Een bewuste marketing kan een hefboom worden voor een zogenaamde demand shift: consumenten gaan steeds meer duurzame keuzes maken en bijgevolg producten en diensten die aan die criteria voldoen de voorkeur geven.

Wat kan je hieruit leren en meenemen naar je werkplek?

DE GRANDE. ‘Open en eerlijk communiceren is bijzonder belangrijk. Heel vaak hoor je het argument dat consumenten niet willen betalen voor duurzaamheid, maar het is net de rol van marketing om die keuze aantrekkelijk en logisch te maken. Laat ons niet langer alleen een deel van het probleem zijn, maar veel meer een deel van de oplossing. Vaak komt het erop neer om de juiste mensen – intern en extern – samen te brengen.’

Overtuigd van de meerwaarde voor uw carrière of uw bedrijf?

Advertentie
Lees verder
Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.