Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Bedrijfsprocessen fundamenteel herdenken, is de volgende stap in digitalisering’

Marion Debruyne, decaan van Vlerick Business School.

Ondernemingen en organisaties moeten goed beseffen dat ze voor een nieuwe golf staan van digitale versnelling en dat ze die boot niet mogen missen. Dat zegt Marion Debruyne, decaan van Vlerick Business School.

Na de ontwikkeling van pc's, het internet en de mobiele technologie komt er een nieuw digitaal tijdperk aan waarin een belangrijke rol is weggelegd voor artificiële intelligentie. Toch hoeven bedrijven en organisaties niet bang te zijn voor artificiële intelligentie en andere nieuwe technologieën.

Take the Lead Digital

OPLEIDING | START 1 OKTOBER | 10 WEKEN | OP EIGEN TEMPO

Neem in 10 weken digitaal voorsprong

Schrijf u hier in
Advertentie

‘Bedrijven zullen niet weggeconcurreerd worden door artificiële intelligentie, wel door concurrenten die beter in staat zijn om technologie en digitalisering te integreren in hun bedrijfsprocessen’, zegt Marion Debruyne, decaan van Vlerick Business School.

Optimaliseren en heruitvinden

Organisaties moeten meesurfen op de nieuwe digitaliseringsgolf en daar op twee niveaus mee aan de slag gaan. ‘Om te beginnen moeten ze de nieuwe technologie gebruiken om hun bedrijfsprocessen te optimaliseren. Hoe kunnen ze met technologie en digitalisering die processen sneller, efficiënter, goedkoper, effectiever en klantvriendelijker maken? Ze moeten de nieuwe technologie daarbij ook benaderen als een zakelijke opportuniteit door zich af te vragen welke nieuwe bedrijfsmodellen ze kunnen ontwikkelen op basis van die technologieën. Beide aspecten zijn essentieel’, zegt Debruyne.

De decaan benadrukt dat de aankomende veranderingen meer kansen dan bedreigingen bieden voor ondernemingen en organisaties.

‘Uit eerdere digitaliseringsgolven hebben we geleerd dat het niet altijd nodig is om de pionier te zijn. De strategie van de ‘snelle tweede’ kan ook zeer effectief en efficiënt zijn. Dat kan bedrijven geruststellen. Ze hoeven niet per se ver voorop te lopen, maar moeten wel bijblijven en durven meegaan.’

Advertentie

Meer dan technologie

Nu al gebruiken veel bedrijven AI-tools. En hoewel dat een goede zaak is, is het niet voldoende. Debruyne: ‘We moeten een onderscheid maken tussen oppervlakkige en diepgaande adoptie van nieuwe technologie. Veel bedrijven gebruiken nu bijvoorbeeld dagelijks copiloot of ChatGPT. Dat is een vorm van digitalisering, maar het herdenkt de fundamentele bedrijfsprocessen niet. En het is precies die volgende stap die cruciaal is.’

Advertentie

Bij digitalisering draait het om mensen, verandermanagement, strategie en het herdenken van het businessmodel.

Marion Debruyne
decaan van Vlerick Business School

Het opleidingsprogramma Take The Lead, een samenwerking tussen uitgeversbedrijf Mediafin en Vlerick Business School, wil organisaties en hun medewerkers voorbereiden op die volgende cruciale stap.

‘De grootste uitdaging bij digitalisering is het misverstand dat het alleen om technologie gaat. In werkelijkheid draait het om mensen, verandermanagement, strategie en het herdenken van het businessmodel. Het gaat over basisvragen als: wat wil de markt en kunnen we daarop inspelen? Digitalisering omvat veel meer dan alleen technologie’, zegt Debruyne.

Take The Lead

Take The Lead is een unieke opleiding in ons land, benadrukt Debruyne. De opleiding richt zich niet alleen op technologie, maar ook op de toepassing ervan in organisaties. Daarnaast speelt peer learning een belangrijke rol. Leren met en van elkaar is veel verrijkender dan alleen leren.

Nieuw is ook dat de opleiding een diagnose-instrument aanbiedt, de digitale scan. Die scan fungeert als een kompas voor de persoonlijke situatie, organisatie en het bedrijf van de deelnemers. Het geeft aan waaraan ze kunnen en moeten werken.

Aangepast programma

Het opleidingstraject loopt al verschillende jaren en kan daardoor goed geëvalueerd worden. ‘Het traject is grotendeels online, met enkele fysieke bijeenkomsten. Iedereen maakt de cursus af zonder af te haken. Uit de feedback van deelnemers blijkt dat ze na het programma het vertrouwen hebben om wat ze geleerd hebben in de praktijk toe te passen.’

Elk jaar wordt het programma aangepast. In de volgende editie krijgt artificiële intelligentie een grotere rol en is er meer aandacht voor de ethische kant van digitalisering. ‘Digitale technologieën evolueren snel. Ons onderwijsprogramma kan niet achterblijven’, besluit Debruyne.

Wilt u op de hoogte blijven van Take the Lead?

Ontvang updates in uw mailbox

Schrijf u nu in
Advertentie
Lees verder
Een initiatief van
Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.