Bij bakkerijgroep La Lorraine is ondernemerschap meer dan het leiden van een bedrijf, het is een ingesteldheid . Volgens CEO Guido Vanherpe dragen de langetermijnvisie en de sterke waarden van de onderneming bij tot een beter werkende wereld. ‘Wanneer je aandacht hebt voor people, planet en product, komt de winst wel vanzelf.’
La Lorraine is de grootste bakkerij van het land en specialist in diepgevroren en voorgebakken bakkerijproducten. In ons land levert de bakkerijgroep aan 1.500 supermarkten. Ze is marktleider in diepvriesbrood in Polen, Roemenië en Tsjechië. Ondernemerschap en innovatie staan hoog in het vaandel bij La Lorraine. Volgens CEO Guido Vanherpe moet ondernemerschap ruimer gezien worden dan louter het runnen van een bedrijf of het leveren van diensten en producten. ‘Ondernemerschap is een competentie, een ingesteldheid’, zegt hij. ‘Het geeft je het vermogen om iets te creëren of te verbeteren voor jezelf, je omgeving en de maatschappij.’
Twee pijlers
Goed ondernemerschap steunt volgens Vanherpe op twee pijlers: een langetermijnvisie en sterke waarden. La Lorraine wil blijven groeien, maar op een duurzame manier. ‘Onze bedrijfscultuur steunt op deze langetermijnvisie. We willen dat La Lorraine binnen twintig jaar nog bestaat. Daarbij is het niet de bedoeling dat we onze doelstellingen voor de toekomst louter in termen van omzet of winst uitdrukken. We willen vooral een bedrijf zijn en blijven met een passie voor ondernemen en vasthouden aan kernwaarden zoals respect en eenvoud. De duurzaamheid van een bedrijf mag niet uitgedrukt worden in cijfers, maar in het menselijk kapitaal, de dynamiek van de werknemers en de snelheid waarmee ze reageren. Ik heb in de toekomst liever een bedrijf dat iets minder groot is maar nog altijd sterke waarden vooropstelt, dan een onderneming die enkel belang hecht aan cijfers maar geen ziel meer heeft.’ La Lorraine wil voor de medewerkers een goede werkomgeving creëren zodat ze zich kunnen optrekken aan deze langetermijnvisie en -doelstelling.
‘We merken dat de werknemers dan automatisch gemotiveerd werken en met veel passie het werk uitvoeren. Als logisch gevolg maak je dan ook producten waar de omgeving beter van wordt.’ De tweede pijler van goed ondernemerschap is voor La Lorraine het uitdragen van sterke waarden. In de eerste plaats is dat respect. ‘Het gaat over respect voor de medewerkers en de omgeving, maar ook voor de producten. Daarnaast dragen we eenvoud hoog in het vaandel’, zegt Guido Vanherpe. ‘We proberen authentiek te zijn en zaken niet nodeloos ingewikkeld te maken.’ Ten slotte moet er ook passie zijn. ‘Passie leidt er toe dat medewerkers joboverschrijdend werken en écht willen beter doen dan gewoon maar hun taken uitvoeren. Het is hierbij essentieel dat medewerkers ondernemend en innoverend denken, zowel in product als in proces termen, maar het is evenzeer belangrijk dat ze ook zichzelf als persoon en manager kunnen blijven ontwikkelen.’ Voor een beter werkende wereld hanteert La Lorraine de drie p’s. ‘We hebben deze niet op de klassieke manier ingevuld’, legt Guido Vanherpe uit.
La Lorraine heeft immers profit vervangen door product. ‘De eerste p staat voor people: onze mensen zijn essentieel. Voor onze medewerkers creëren we een aangename werkomgeving met een sterke nadruk op onze waarden. Daarnaast houden we ook rekening met onze planeet. Als bedrijf proberen we daarom zo energievriendelijk mogelijk te werken. Voor onze nieuwe site in Ninove gebruiken we bijvoorbeeld onder meer warmterecuperatie en zonne-energie.’ Als derde p is er uiteraard ook het product. La Lorraine legt constant de nadruk op innovatie en het verder verfijnen van de kwaliteit. Ook de gezondheidsaspecten van de producten zijn belangrijk. ‘Voeding vormt immers een cruciale pijler voor het algemene welzijn van de consument. Wanneer we deze drie p’s op de juiste manier invullen – people, planet en product - zal de winst automatisch volgen.’ Het principe van hard werken om er beter van te worden evolueert bij La Lorraine naar een hoger doel zodat er nog beter en kwalitatiever werk geleverd kan worden. La Lorraine doet dit ook door laagdrempelige teambuildingactiviteiten te organiseren. Zo namen onlangs 150 medewerkers deel aan een interne La Lorraine triatlon. ‘Dat creëerde een fantastische sfeer: de werknemers werken niet alleen samen, maar sporten ook naast en buiten het werk.’
Via deze sportieve activiteiten steunt La Lorraine ook Habbekrats, een organisatie die zich inzet voor kinderen van randgroepen. ‘Elke deelnemer betaalt een bijdrage voor de triatlon en dat storten we dan – samen met een bijkomende bijdrage van La Lorraine - door aan het goede doel. We leveren ook wekelijks gratis brood aan deze kinderen. We hebben het voordeel dat ons product onderdeel is van onze basisvoeding, zodat we hiermee ook andere mensen kunnen helpen. Dit draagt bij tot een stukje van ons hoger doel dat we proberen te verenigen met onze normale werkactiviteit.’