‘Het is een grote uitdaging en een berg werk’, zegt Jeroen Bronselaer, de nieuwe CEO van SBS, ‘Maar ik zie dat ze er bij SBS zin in hebben en net als ik helemaal klaar zijn om er voor te gaan. Work Hard, Play Hard.’
‘Met onze drive en creativiteit maakten we in de lockdown het onmogelijke toch mogelijk’
Katrien Van Nieuwenhove (51) is sinds 2018 hoofd productie van SBS Creative en van het interne productiehuis. Ze houdt van SBS: ‘Het is een warm bedrijf, met een fijne groepsgeest, topcollega’s en een enorme drive: #lovemyjob. Wij maken programma’s zoals Het Rad en zorgen voor alle merkversterkende communicatie en entertainende content. Mijn team zit vol multi-inzetbare talenten: creatives, grafici, monteurs en klankmixers, (digitale) redacteurs, evenementenmedewerkers, planningsteam en productiemensen. De promocampagnes voor alles wat onder de Play-paraplu komt, gaan zowel digitaal als on air als in print naar het publiek. En we maken ook Viktor Vlogt, Kats Homeparty en Het Kot Van Vier.’
Investeren in talent
‘Waar het publiek ook is: on air, digitaal of op een evenement, de SBS-passie voor entertainment komt mee.’ Haar favoriete Playprogramma? ‘Naast de klassiekers? De Container Cup. Vernieuwend entertainment, waarin topsporters en BV’s zich speels en spannend uit hun comfortzone laten halen. Een verademing in coronatijden.’ En haar boodschap aan Jeroen Bronselaer: ‘Investeer in talent, zowel voor als achter de schermen. Blijf ons ook allemaal uitdagen om onze scherpte te behouden en het verschil te maken. Als ik tijdens die moeilijke eerste lockdown zag hoe heel SBS content maakte die echt vernieuwt, zag ik concreet hoe de kracht van onze drive en van de creativiteit het schijnbaar onmogelijke toch mogelijk maakt. Ook al dacht ik soms: wauw, zot dat dit allemaal aan het lukken is...’
‘De container cup was een verademing in coronatijden.’
‘Wij zijn al gepokt en gemazeld in constante verandering’
Als West-Vlaamse Gentenaar en pas afgestudeerde vertaler Engels-Spaans belandde Miguel Casier (40) bij VT4 als assistent van de ‘scheduling manager’. En zeventien jaar later werkt hij al vier jaar bij SBS als adjunct-programmadirecteur, de steun en toeverlaat van programmadirecteur Annick Bongers. ‘SBS is natuurlijk een relatief kleine club’, zegt Miguel Casier. ‘Daarom vinden mensen die dezelfde passie delen, elkaar hier ook blindelings. En omdat we zo goed op elkaar ingespeeld zijn vindt onze nieuwe CEO Jeroen Bronselaer hier een weliswaar kleine, maar wel zeer flexibele en onvervaard vinnige organisatie, die al gepokt en gemazeld is in constante verandering. We ontvangen de man die bij Telenet agile werken invoerde, dus met open armen.’
Vinnigheid
Casier kenmerkt de organisatie van SBS als werkend met korte lijnen en schakels, en een die snelle beslissingen kan nemen. Het is volgens hem die vinnigheid waar iedereen van het team van doordrongen is, die ook maakt dat SBS meer risico’s durft nemen, telkens weer. ‘We hebben allemaal een groot hart voor onze content’, zegt Casier, ‘En we beseffen heel goed dat entertainment - onze kijkers élke dag opnieuw meenemen op een intense, emotionele trip - meer dan ooit welkom en zelfs noodzakelijk is in deze gekke tijden. Het recept dat aan de basis ligt van elk nieuw format bij SBS blijft wel al jaren hetzelfde en is in wezen simpel. Echt zijn. En blijven verrassen.’
‘Het recept voor een nieuw format is in wezen simpel. Echt zijn. En blijven verrassen.’
‘Dankzij ons gaan ook VRT en DPG niet op hun lauweren rusten’
‘Toen CEO Peter Quaghebeur in 2016 zei dat hij tegen 2019 20 procent marktaandeel wilde halen, leek dat haast onmogelijk. Maar kijk: in 2016 ontwikkelde en lanceerde SBS in zes maanden tijd succesvol ZES, boog het de licht schizofrene zender VIER om naar een breed en verrassend merk en ontwikkelde en lanceerde het met succes nieuwe programma’s die nu vaste waarden zijn. We haalden de 20 procent al in 2018.’
Elise Matthys (45), Marketing Director bij SBS sinds januari 2016, gaf al die kijkers goesting om online en offline naar de SBS-content te kijken. Ze maakte met haar team love brands van zenders, van programma’s en van gezichten: ‘We streven naar entertainmentmerken waar mensen deel van willen uitmaken. Vorig jaar schreven na de oproep voor de nieuwe Mol al meer dan 30.000 kandidaten zich de avond zelf in. Dan weet je dat waar je aan meewerkt betekenis heeft voor mensen.’
Succesrecept
‘Dankzij ons gaan ook de VRT en DPG, de twee andere grote spelers, niet op hun lauweren rusten en moeten ze zich ook telkens weer heruitvinden. Het succesrecept voor jongvolwassenen van VIJF met guilty pleasures & no-nonsense reality werkt blijkbaar aanstekelijk. Want wat lanceert DPG anders met VTM2?’ ‘We haalden die 20 procent en dat bewijst dat we bij SBS kunnen wat we willen. Daarom moedig ik Jeroen Bronselaer aan om te blijven investeren in unieke talenten, zowel op als achter het scherm. Zo kan Play zich als entertainmentmerk blijven gedragen als een pionier en als innovator.’
‘Als meer dan 30.000 mensen zich inschrijven voor de nieuwe De Mol, dan weet je dat je entertainment maakt waar mensen deel van willen uitmaken.’
Was dat niet Pablo Picasso die zei? ‘Anderen zien iets en vragen waarom. Ik zie iets en vraag: waarom niet.’
Erik Van Looy, gefotografeerd door Johan Jacobs in de Decascoop