COLUMN - ‘Hoe zal ons entertainment er in 2025 uitzien? Het valt moeilijk te voorspellen’, zegt Benjamin Dalle, Vlaams minister van Brussel, Jeugd en Media. ‘Eén ding is zeker: in een snel veranderende wereld wordt herkenbaarheid steeds belangrijker.’
‘De Vlaamse kijker is verwend: overal ter wereld worden onze fictiereeksen en programma’s gelauwerd.’
‘Hoe groter het aanbod, des te meer gaan we op zoek naar dingen die we kennen uit ons dagelijks leven. De Vlaamse kijker is op dat vlak verwend: het lokaal aanbod op televisie en op streamingplatformen is van absoluut wereldniveau. Overal ter wereld worden onze fictiereeksen en programma’s gelauwerd. Willen we dat in de toekomst blijven realiseren, dan moet ook de mediasector zichzelf blijven heruitvinden.
Technologie biedt ons grenzeloze mogelijkheden en kan in combinatie met de creativiteit van onze mediaspelers het entertainment in Vlaanderen naar nieuwe, ongeziene niveaus tillen. Hoewel we elk moment van de dag naar eender welke serie ter wereld kunnen kijken, zijn we vandaag ook op zoek naar gedeelde momenten. Als de lockdown ons iets heeft geleerd, dan is het wel dat we meer dan ooit behoefte hebben aan echt contact met elkaar.
‘We zien vandaag nog maar een kleine fractie van wat morgen dankzij technologie zal mogelijk zijn.’
Het entertainment van de toekomst zal moeten inspelen op die grote vraag naar interactie. Nieuwe, creatieve concepten van spelprogramma’s waardoor de kijkers thuis simultaan kunnen meespelen, een wielerwedstrijd waarbij we op elk moment toegang hebben tot de data van de sporter of een fictiereeks waarvan we zelf het verloop kunnen bepalen... we zien vandaag nog maar een kleine fractie van wat morgen dankzij technologie zal mogelijk zijn. En die mogelijkheden zullen exponentieel toenemen als straks ook augmented reality definitief doorbreekt. Als minister van Media en Jeugd zie ik elke dag hoe onze jongeren media fundamenteel anders consumeren dan vroeger.
Deze generatie groeit op met een smartphone in de hand. Sterke mediamerken zoals Play zullen via hun innovatieve content de brug moeten slaan tussen de verschillende dragers en generaties. Vanuit de Vlaamse regering zullen we die evolutie mee ondersteunen en onze mediabedrijven versterken. Sterke, lokale content is hierbij de sleutel tot succes.’
Benjamin Dalle, Vlaams minister van Brussel, Jeugd en Media