Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Podcast | ‘Dat wordt een stuk van onze kracht: content programmeren zonder algoritmisch bewijs dat het zal werken'

Gilles De Coster

Niets is de laatste jaren vaker doodverklaard dan klassieke tv. Nochtans zijn zenders nog springlevend. Maar hoe kijken we in 2025 televisie? Een voorspelling in vijf stellingen.

Beluister op Spotify Deezer | Apple Podcast

Advertentie

1. De restyling van Play 4, 5, 6 en VTM 1, 2, 3, 4 zijn voor SBS en DPG Media geen kosten op het sterfhuis

‘Iemand als Julie Vermeire, een TikTok-persoonlijkheid met een groot bereik bij een jonge doelgroep, kan de jeugd ook naar traditionelere televisie brengen. Maar dat is zelfs niet nodig voor mij.’

Jeroen Bronselaer
CEO SBS Belgium

Jeroen Bronselaer, SBS Belgium
Jeroen Bronselaer, SBS Belgium

Jeroen Bronselaer, CEO SBS Belgium: Nee, zenders zijn geen aflopend verhaal. Het gaat over mediamerken. Welk merk vertrouw je en beschouw je als een gids? Daar maken wij nu een keuze. In plaats van vier aparte merkjes, maken we met Play een koepelmerk. Zo blijven we herkenbaar op verschillende platformen. Met Vier, Vijf en Zes hadden we al iets opgebouwd, en die herkenbaarheid willen we niet verloren laten gaan. Daarom zijn vandaag de 4, 5 en 6 minstens evenwaardig aan de Play. Maar op langere termijn wordt het merk Play het belangrijkst.

Karen Donders, directeur Publieke Opdracht VRT: Er zijn natuurlijk wel dingen aan het veranderen. Jongeren en kinderen zijn wel geïnteresseerd in onze content, maar platformen als TikTok of YouTube zijn voor hen belangrijker dan vrt.nu. Maar we zijn zeker niet kansloos.

Bronselaer: Er is een nieuwe groep kijkers aan het ontstaan, de twaalf- tot achttienjarigen. Zij kijken heel anders. En dus moet je als merk ook op platformen als TikTok aanwezig zijn. Neem iemand als Julie Vermeire, een TikTok-persoonlijkheid met een groot bereik bij een jonge doelgroep. Zij kan die jeugd ook naar traditionelere televisie brengen. Maar dat is zelfs niet nodig voor mij. Als Julie duidelijk gelinkt is aan je merk en je verhaal, dan is ze een facet van je aanbod en een onderdeel van je portefeuille.

Advertentie

2. Eén en Canvas bestaan in 2025 niet meer

Donders: Ze zullen nog bestaan, maar niet meer alleen in hun huidige vorm. Het lineaire zal ook niet meer in de driver’s seat zitten: we zullen sommige programma’s eerst online zetten.

3. In 2025 hebben we allemaal zes abonnementen voor on-demandplatformen

Bronselaer: Uit onderzoek blijkt dat een gemiddeld gezin twee van die abonnementen heeft. Elke maand 30 tot 40 euro voor premium content is de grens voor de modale consument.

Donders: Er komen ongetwijfeld nog veel platformen bij, maar er zullen er ook sneuvelen en cours de route.

4. Netflix is in 2025 nog altijd de grootste in Vlaanderen

‘In 2025 is Netflix niet langer de grootste in Vlaanderen, maar misschien zeg ik dat meer uit ambitie dan uit realiteitszin.’

Karen Donders
directeur Publieke Opdracht VRT

Karen Donders, VRT
Karen Donders, VRT

Donders: Neen, maar misschien zeg ik dat meer uit ambitie dan uit realiteitszin. In onze beheersovereenkomst staat dat de VRT dicht bij Vlaanderen en de Vlaamse samenleving moet staan. Dat is onze grote kracht.

Bronselaer: Van de betalende platformen zal Netflix in 2025 de grootste zijn. Maar het is wel onze ambitie op lange termijn om Streamz in Vlaanderen even groot te maken als Netflix. Is dat haalbaar met onze budgetten? Ja, door lokaal sterker staan en door de marketingkracht van lokale spelers. Ik hoop ook VRT-content op Streamz te krijgen en dat er uiteindelijk zelfs één betalende premiumdienst Streamz komt waar ook VRT in stapt.

Je hebt natuurlijk internationale content nodig. Maar hoe groter de internationale strijd wordt, hoe meer mogelijkheden ontstaan voor lokale spelers om heel slim stukjes van portefeuilles op te kopen.

5. Streamz weet in 2025 net zo veel over mij als Google en Netflix vandaag al weten

Bronselaer: Google heeft toegang tot zo veel meer informatie. Wij houden het bij een kijkprofiel, dat verrijkt kan worden met contextuele data: wie komt naar een event, wie reageert op een mailing…, maar we zullen nooit het data-universum van Google hebben.

‘Als publieke omroep is het niet alleen onze taak om de consument puur te geven wat hij wilt. Wij doen ook aan smaakverbreding.’

Karen Donders
directeur Publieke Opdracht VRT

Donders: Algoritmes zitten bij de publieke omroep nog in een experimenteel stadium. Als publieke omroep is het niet alleen onze taak om de consument puur te geven wat hij wilt. Wij doen ook aan smaakverbreding. Want het is niet onze taak om mensen koste wat het kost zo lang mogelijk op ons platform te houden.

Bronselaer: Ik denk dat we allebei de kijkduur op onze platformen willen maximaliseren. Maar waarom gebruikt de publieke omroep een algoritme? Willen mensen niet verrast worden? Dat zal in 2025 ook een stuk van onze kracht zijn: content programmeren waarvan we geen algoritmisch bewijs hebben dat het gaat werken. Dat het buikgevoel van de televisiemaker zegt: we denken dat dit zal lukken.

Donders: Maar het ene sluit het andere niet uit. We blijven programmeren, uiteraard. Een programma waar we trots op zijn, zullen we naar voren brengen.

Advertentie
Lees verder
Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.