Goede programma’s? Daarmee kom je er als tv-zender niet meer. SBS laat de kijker daarom steeds vaker live de Play-merken beleven. ‘Netflix kan content niet lokaal laten leven. Wij kunnen dat wel.’
Dit voorjaar beleefden meer dan tienduizend fans de finale van De Mol in Paleis 12 van de Heizel. Intussen kun je in het nieuwe Play Zuid aan de Vlaamsekaai in Antwerpen opnames van De Tafel van Vier bijwonen en napraten aan de bar.
De goesting in het leven prikkelen: dat is de missie van Play. Niet enkel door verrassende content te maken, maar ook door ervaringen te bieden waar mensen echt deel van willen uitmaken. Om dat voor elkaar te krijgen, waren straffe programma’s niet genoeg, zegt CEO Jeroen Bronselaer van SBS Belgium, de entertainmentgroep achter Play. ‘Om ons merk op te laden met de waarden waarvoor we staan, zijn contactpunten met het Vlaamse publiek enorm belangrijk.’
Geen loutere marketingevents
Internationale streamingdiensten concurreren met lokale zenders om de aandacht van de kijkers. Netflix is al ingeburgerd, Amazon Prime is beschikbaar, en het is een kwestie van tijd voor HBO Max de stap naar Europa zet. Play moet zich dus in Vlaanderen onderscheiden.
‘Voor die internationale spelers is het moeilijk content lokaal levend te houden. Ze werken wel met lokale mensen, maar iets in real life en op sociale media laten leven? Daarvoor moet je de markt wel heel goed kennen.’
Play biedt daarom steeds meer ervaringen. Events die kijkers een onvergetelijk moment bezorgen. En dat gaat verder dan een aantal schermgezichten handtekeningen laten zetten.
‘De lat voor het beleven van onze programma's ligt even hoog als die voor de programma’s zelf’
‘De lat ligt hoog voor die belevenissen, even hoog als voor onze programma’s. Want het zijn geen loutere marketingevents. Enkele jaren geleden zouden we iets als de finale van De Mol nog gratis hebben gemaakt. Maar nu zijn we ervan overtuigd dat we echte waarde creëren en durven we dus ook de marktprijs te vragen. En kijk, de mensen willen dat graag betalen. We gaan niet enkel voor bereik, het moet kwaliteitsvol zijn.’
Uitgaven voor beleving stijgen
Kiezen voor lokale beleving betekent ook inkomstendiversificatie. ‘Onderzoek toont aan dat het budget dat gezinnen aan video willen uitgeven niet oneindig is. Twee à drie betalende diensten, dat zal in de meeste huishoudens het maximum zijn. Maar het geld dat ze willen uitgeven aan beleving stijgt wél. Geen cd’s meer, maar wel tickets op de eerste rij voor hun favoriete band. Wij kunnen hen zo’n ervaring bezorgen.’
Aandeelhouder Telenet gelooft sterk in een divers en sterk lokaal televisielandschap. Dat komt zijn businessmodel, met daarin het tv-abonnement, alleen maar ten goede. ‘Daarom wordt Play ook niet gedreven door winstmaximalisatie. Een derde commerciële speler met alleen maar minder dure, buitenlandse content zou in Vlaanderen voor de aandeelhouder op korte termijn financieel wellicht interessanter zijn. Maar dan kunnen we morgen zomaar overgenomen worden door de eerste de beste buitenlandse reus. Nee, wij kiezen voor kwaliteit, voor uitdaging, voor innovatie. Wij brengen verandering.’
Dat vertaalt zich ook in een grote aandacht voor wat er leeft in de maatschappij. ‘Wij willen het gespreksonderwerp zijn op sociale media en aan de koffieautomaat. Twintig jaar geleden ging het daar over de vraag of Bert De Graeve naar Schalkse Ruiters kwam. Nu hebben mensen het steeds meer over waarden, diversiteit en inclusie.’
‘Jonge mensen van vandaag zijn niet alleen bezig met beleving an sich, maar ook en vooral met waardebeleving’
Play werkt er zelf hard aan om inclusie vanzelfsprekend te maken. Op het scherm, met een grote diversiteit aan kandidaten in spelprogramma’s. Maar even goed binnen de eigen organisatie. ‘Daarom steunen we, samen met de hele sector, initiatieven als MediaNXT, dat jonge mensen met verschillende achtergronden een kans wil geven in de media.’ Om dezelfde reden stuurde SBS een grote delegatie naar de Antwerp Pride. ‘Zulke evenementen zijn ook voor ons belangrijke leermomenten. Volgend jaar gaan we weer, en zullen we met onze expertise de boodschap van de Pride nog sterker ondersteunen. Want jonge mensen van vandaag zijn niet alleen bezig met beleving an sich, maar ook en vooral met waardebeleving. Daarvan willen we met Play deel uitmaken én bakens uitzetten. Elke dag een stapje dichter bij De Ideale Wereld.’