Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Instinctieve media-investeringen zijn voorgoed verleden tijd'

Ook de entertainmentsector evolueert naar het ‘Nieuwe Normaal’: steeds meer uitzendkanalen en ook steeds meer mogelijkheden voor de consument. Mediaplanning volgt die trend, van niet alleen meer complexiteit, maar ook meer precisie en passie.

‘Mediaplanning is de voorbije jaren een pak complexer geworden’, zegt François Chaudoir, voorzitter van de federatie United Media Agencies (UMA) en hoofd van het agentschap Space. ‘Tegenwoordig praten we trouwens niet meer over mediaplanning, maar over audienceplanning. Het is een discipline die steeds verfijnder en preciezer wordt, dankzij allerlei nieuwe technologie. “Instinctieve” media-investeringen zijn voorgoed verleden tijd. Vandaag is audienceplanning het resultaat van onderzoeken, data, metingen van de return on investment en analyses voor en na de campagnes.’

Universum

De lancering van Play7 en van het online platform GoPlay.be, de samenvoeging van de zenders VIER, VIJF en ZES onder de banner ‘Play’: SBS is niet langer de operator van ‘gewone’ televisiezenders, maar bouwt aan een universum dat volledig op entertainment gericht is. Zo neemt het afstand van het onaantastbaar gewaande lineaire programmaschema en van de klassieke opvattingen over televisie. ‘De consumptie van media is versnipperd’, zegt François Chaudoir. ‘De consument wil de content zien die hem interesseert, wanneer hij dat wilt en op de drager van zijn voorkeur: een smart-tv, een tablet of een smartphone. Gevolg? Eenzelfde content kun je omkaderen met verschillende reclame, naargelang van wie kijkt, waarin die persoon geïnteresseerd is en welk toestel hij gebruikt.’

Advertentie

‘Eenzelfde content kun je omkaderen met verschillende reclame, naargelang van wie kijkt, waarin die persoon geïnteresseerd is en welk toestel hij gebruikt.’

François Chaudoir
Voorzitter United Media Agencies en CEO van Space

Agile

Tijden van onzekerheid, snelle koersveranderingen en een voortdurend wijzigende mentaliteit versterken deze evolutie op mediavlak. ‘En de coronapandemie betekende nog een bijkomende crisis in een markt die al te kampen had met gekrompen media-investeringen’, bevestigt François Chaudoir. Toch is de voorzitter van de UMA optimistisch: ‘We hebben lessen getrokken uit de eerste lockdown, en die bleken nuttig tijdens de tweede lockdown. Eigenlijk hebben we geleerd om in onzekerheid te leven en meer agile te worden. Natuurlijk wordt 2021 een moeilijk jaar. Maar de industrie en de overheden organiseren zich.’ Dus ook al oogt de toekomst onzeker, het nieuwe Play-universum en zijn bijna eindeloze mogelijkheden rond entertainment spelen daar nu al helemaal op in. 

Advertentie
Lees verder
Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.