Met data en AI kan je bedrijf betere salesresultaten boeken. Maar je kunt technologie ook gebruiken als hr-tool. ‘Als je data mixt met je eigen intuïtie en het extra paar ogen van je teamleaders ga je alles kritisch bekijken en kun je de risico’s vermijden.’
Beluister op Spotify | Apple Podcast | Stitcher | Podcast Addict
Salesforce gebruikt technologie om de juiste talenten aan te trekken en om werknemers beter te laten renderen. Alleen vindt Carmina Coenen van Salesforce ‘renderen’ een wat enge benaming: ‘Ik heb het liever over je volledige potentieel benutten.’ In the war for talent legt Salesforce sterk de nadruk op waarden als gender equality, life-workbalance, het belang van teruggeven aan de community. Maar dan moet wel het hele plaatje kloppen. ‘En daar helpt technologie bij. Een aantal jaar geleden klopten enkele Amerikaanse werkneemsters aan bij onze CEO Marc Benioff, omdat ze niet hetzelfde loon kregen als hun mannelijke collega’s. Benioff kon dat moeilijk geloven. Maar de data bewezen het: voor bepaalde functies was er een loonkloof’, vertelt Coenen. ‘Daarop startte Benioff een jaarlijkse analyse op, waarna telkens een correctie werd uitgevoerd. Je zou denken dat de loonkloof na al die jaren en 12 miljoen dollar investeringen, ondertussen gedicht is. Maar we doen veel overnames. En dus moet je telkens opnieuw kijken naar equal pay.’
Netwerk community’s voor verbondenheid
Met zijn Ohana Groups organiseerde Salesforce een community voor minderheden. ‘Het woord “ohana” komt uit Hawaï, en staat voor familie. Het benadrukt verbondenheid, dat we niemand achterlaten’, legt Coenen uit. ‘Ik ben lid van het Salesforce Women’s Network: in die groep kunnen we elkaar inspireren en ondersteunen, een klankbord voor elkaar creëren. Jonge vrouwen die bij Saleforce beginnen te werken zien mij duizenden mensen toespreken op een podium. Dat lijkt automatisch te gaan, maar mijn hart slaat op dat moment ook op hol. Daarover wil ik vertellen, dat inspireert.’
‘Digitale perspectieven die misschien maar voor over twee of drie jaar gepland waren, worden nu noodgedwongen naar voren geschoven.’
Het bedrijf gaat zelf ook aan de slag met die gesprekken. ‘We zien bijvoorbeeld welke topics trending zijn in onze Chattergroepen. Daar halen we veel informatie uit. We hebben ook geleerd dat een community heel veel coördinatie vraagt. Als we een global leader zoeken voor het Women’s Network, dan krijgen we een aantal kandidaten, bij wie we een analyse uitvoeren. Niet om één iemand blij te maken, maar om feedback te geven aan álle kandidaten, zodat zij kunnen groeien in hun carrière. Zo geeft technologie en data iedereen een kans.’
Maar als je focust op data, loop je dan niet het risico zaken over het hoofd te zien? ‘Data zijn een informatiebron, net zoals je eigen intuïtie en het extra paar ogen van je teamleaders. Als je samen kritisch kijkt naar data, kun je de risico’s vermijden.’
Welzijn monitoren tijdens de pandemie
Ook tijdens de coronapandemie gebruikte Salesforce technologie om werknemers bij te staan. ‘Heel concreet maakten we analyses: hoe voelt het team zich? Hoe anders is het contact, nu we via schermen spreken? Wat is de impact op mensen en waar dreigen burn-outs?’, zegt Coenen.
Communicatie en communicatie: dat is volgens Coenen de manier om de crisis door te komen. ‘Marc Benioff schreef een open brief naar onze klanten waarin hij begrip toonde voor hun moeilijke situatie. Klanten hebben dat gebruikt om aan te geven wat zij nodig hebben om veilig en financieel gezond voort te werken. Dat gaf Salesforce de mogelijkheid om meer te luisteren. En zo konden we bijvoorbeeld Salesforce Care ontwikkelen, waarbij je capteert hoe mensen zich voelen, of ze gezond zijn, enz…’
Elke pandemie kent drie fases, weet Coenen. ‘Eerst is er een fase van stabilisatie, waarin iedereen even moet ademhalen. Dan heb je ‘establishing’, waarbij alles weer op gang komt en daarna de groeifase. In elke fase hebben mensen andere digitale behoeftes. En daarop hebben wij ingespeeld met nieuwe technologie.’
Work.com is bijvoorbeeld een nieuw platform om mensen weer veilig naar kantoor te laten gaan. Met oplossingen van Salesforce Anywhere werden callcenters verhuisd naar tuinhuizen of woonkamers. ‘Digitale perspectieven die misschien maar voor over twee of drie jaar gepland waren, worden nu noodgedwongen naar voren geschoven. En op een manier zijn wij eigenlijk ook gepusht, om te luisteren: wat hebben mensen op dit moment in deze context nodig?’