Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Podcast | Technologie als extra paar ogen

Carmina Coenen, Salesforce

Waarom omarmen mensen technologie in hun privéleven en staan ze daar in een businesscontext zo wantrouwig tegenover? Carmina Coenen van Salesforce praat over de growth mindset die nog meer moet doordringen in onze samenleving. ‘Jezelf heruitvinden, uit je comfortzone stappen en accepteren dat je nog niet meteen je best performance kunt neerzetten. Pas als mensen die stap zetten, gaan ze glimlachen.’

Als Deputy Countryleader België en Luxemburg bij Salesforce werkt Carmina Coenen aan relaties met stakeholders: intern met medewerkers en extern met klanten en partners. ‘Daarbij zie ik technologie vooral als iets dat mogelijkheden geeft. Mijn telefoon is mijn rechterhand: ik gebruik die voor alles, van boodschappenlijstje tot carrièrecoaching van mijn team. AI en technologie geven je inzichten. Het is een extra paar ogen, die meekijken en je steunen in een beslissingsproces.’

Advertentie

Nochtans zijn veel mensen bang dat ze hun baan zullen verliezen door technologie. ‘Weerstand is heel normaal bij verandering en die hoef je niet uit te schakelen.’ Maar tegelijk vindt Coenen die weerstand ook verrassend. ‘Kijk wat we privé doen: leuke TikTok-filmpjes met de kinderen maken, zonder na te denken Waze gebruiken of op YouTube een oplossing zoeken voor een probleem in huis. We moeten ons bewuster zijn van hoe we privé die technologie omarmen en dat dan ook in een bedrijfsomgeving aanpakken. Dat is openstaan voor een growth mindset.’

AI en technologie geven je inzichten. Het is een extra paar ogen die je steunen in een beslissingsproces.

Carmina Coenen
Deputy Countryleader België bij Salesforce

Coenen stipt het belang van een veilige omgeving aan. ‘Voor medewerkers én voor leidinggevenden. Je moet je kwetsbaar durven op te stellen. Ook ik hou mezelf voortdurend een spiegel voor. Twee keer per jaar houden we een Great Leader Survey. Dan zie ik waar ik goed scoor, waar minder. Salesforce gelooft sterk in accountability: acties koppelen aan de resultaten en daarover ook communiceren. Dus praat ik met mijn team: waar hebben ze behoefte aan? Zo stel je prioriteiten. Want misschien hebben zij wel andere dingen nodig dan wat blijkt uit de analyse of het dashboard van de survey.’

Community

Zijn groei en internationalisering dankt Salesforce volgens Carmina Coenen aan het succes van zijn community’s. ‘Dat zijn usergroups in België, Nederland of Europa: mensen die samenkomen om het beste uit hun Salesforcetechnologie te halen. Ze brengen ideeën en geven aan hoe innovatie tot hun succes leidde. Zo gaan mensen elkaar inspireren.’

Advertentie
Carmina Coenen, Salesforce
Carmina Coenen, Salesforce

Community’s brengen bedrijven dichter bij de noden en wensen van klanten en werknemers. ‘Ik ga beter begrijpen wat andere mensen bezighoudt. En ik merk dat ik mijn verwachtingen over wat ik wil in een werkomgeving niet een-op-een kan projecteren op anderen. Je ontwikkelt andere manieren van kijken en gaat beter begrijpen wat maakt dat je je goed voelt in een bedrijf. En dat is een goeie basis om talent te laten groeien.’

De growth mindset zou nog meer moeten doordringen in het onderwijs en de overheid, vindt Coenen. ‘Je moet jongeren laten ontdekken wat de carrièrepaden achter Playstation of Fortnite zijn. Hun enthousiasme vind ik fantastisch. Scholen moeten dat nog veel meer stimuleren, en in een veel hoger tempo.’

Dit is een droomjob, besluit Carmina Coenen. ‘Ik weet niet hoe de dag er zal uitzien. Maar ik heb wel het gevoel dat we allemaal bereid zijn om onszelf heruit te vinden, om nieuwe skills aan te leren, om uit onze comfortzone te stappen en om ongemakkelijke momenten te accepteren. En als we dat omarmen met technologie, met data en met communicatie, dan kun je mensen wind in de rug aanbieden en dat doet hen groeien. Mensen gaan pas glimlachen als ze die stap zetten.’

Advertentie
Lees verder
Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.