Cras Woodgroup heeft als familieonderneming inmiddels 142 jaar ervaring. Het maakbedrijf trekt momenteel volop de kaart van digitalisering. ‘Wie niet investeert in digitale transformatie geraakt achterop. Dat geldt voor elk bedrijf, in elke sector.’
Beluister op Spotify | Apple Podcast | Stitcher | Podcast Addict
De relaties met klanten, leveranciers en werknemers worden voor bedrijven almaar complexer. Gelukkig kunnen data en artificiële intelligentie het bedrijfsleven significant vergemakkelijken. Dat ervaart ook Cras Woodgroup uit Waregem. ‘Het feit dat we vier familiegeneraties expertise hebben opgebouwd, is geen garantie dat we ook de komende decennia succesvol zullen zijn’, zegt CTO Dirk Van Houwe.
Digitaal transformatieplan
Daarom ontwikkelde het bedrijf enkele jaren geleden een strategisch transformatieplan dat momenteel gefaseerd uitgerold wordt. Dit jaar werd de cloudoplossing van Salesforce in gebruik genomen. Dat geïntegreerde CRM-platform verenigt onder meer de verkoop-, service- en IT-medewerkers van het bedrijf voor een optimale klantenervaring. ‘Op 4 januari 2021 nemen we ook SAP in gebruik’, vertelt Dirk Van Houwe.
‘Daarnaast zijn we ook sterk ons productieproces aan het automatiseren. Er zijn al een aantal zaken gerobotiseerd. En de komende jaren willen we ook inzetten op Internet of Things-oplossingen.’ Wel wil Cras Woodgroup in de eerste plaats een houtverwerkend bedrijf blijven, en niet uitgroeien tot een hoogtechnologische speler zoals bijvoorbeeld Tesla. ’Een onderneming investeert beter ook niet té veel in digitale transformatie. Focus alleen op wat er écht een meerwaarde creëert’, klinkt het.
Fygitale klantenbenadering
De onderneming wil zijn meer dan 15.000 B2B-klanten zeker ook fysiek blijven benaderen. Het is dus niet zo dat alle klantenrelaties per definitie digitaal zullen worden. Dirk Van Houwe: ‘Ik geloof sterk in een fygitale aanpak. We willen zowel klassieke schrijnwerkers vlot en efficiënt bedienen, die met het potlood achter het oor hun orders per telefoon doorgeven; als de nieuwe generatie vakmensen die met hoogtechnologische machines werken en op de werf online bestellen.’ Al zal die tweede groep klanten de komende jaren almaar vergroten.
Bedrijfscultuur en werknemers
Digitale transformatie vereist input en inspanningen van alle afdelingen in een bedrijf. Dergelijke trajecten moeten van onderuit gevoed worden en vertrekken vanuit de bedrijfscultuur. ‘Een geslaagde digitale transformatie is niet het werk van één persoon’, zegt Dirk Van Houwe. ‘Het ganse bedrijf creëert daarbij een nieuwe mindset.’ Dat anders denken vereist onder meer een hechte samenwerking, overleg, het aantrekken van nieuwe werknemersprofielen en een nauwkeurige strategische planning.
‘Een digitale transformatie is nooit helemaal afgerond, en moet voortdurend in beweging blijven’
Verandering roept bij sommige werknemers die al langer aan de slag zijn bij het bedrijf een zekere weerstand op. Daarom is bij een digitaal transformatietraject ook interne communicatie ontzettend belangrijk. Dirk Van Houwe: ‘Personeelsleden hebben recht op een onderbouwd verhaal. Als werkgevers bijvoorbeeld kunnen aantonen hoe ze hun werkingskosten kunnen verkleinen, en op welke manieren manuele repetitieve taken geautomatiseerd kunnen worden, dan oogsten ze vertrouwen.’
Slimme dataverwerking
Intelligent omgaan met data heeft er voor Cras Woodgroup ondertussen ook voor gezorgd dat het bedrijf de markt op een compleet andere manier benadert. Naast het in gebruik nemen van de Salesforce-oplossing heeft de onderneming ook Wood Connections opgericht. Die cel volgt via verschillende informatiebronnen aangekondigde bouwprojecten.
Zo kan het salesteam van het bedrijf tijdig betrokken architecten en aannemers contacteren voor potentiële bestellingen. ‘Dat is laaghangend fruit dat we nu makkelijker kunnen plukken’, zegt Dirk Van Houwe. Ook de volgende jaren zal Cras Woodgroup blijven inzetten op digitale transformatie. ‘Zo’n proces is nooit helemaal afgerond, en moet voortdurend in beweging blijven.’