Er zijn een nieuw type accountant en accountantskantoor in opmars, en ze zijn de motor voor verandering binnen de sector. Ze erkennen dat hun klanten, de ondernemingen, hogere noden en verwachtingen hebben dan ooit tevoren. Ze begrijpen dat basisrapportering en compliance aan het veranderen zijn en dat die activiteiten in de nabije toekomst niet meer de gewenste inkomsten, winst of groei zullen genereren.
Wat de klant vandaag en morgen echt belangrijk vindt, zijn relaties, analyses en advies.
Wat maakt dit nieuwe ras van accountants anders? Wel, het maakt gebruik van technologie om de fantastische mogelijkheden die realtime data, analyse en automatisering van processen, in te zetten om hun basis compliancediensten te kunnen stroomlijnen en hun klanten rijke inzichten te kunnen aanbieden.
We noemen deze spelers 'connected accountants'. Connected accounting is de manier waarop accountantskantoren werken volledig aan het transformeren zijn. Het verbetert de kwaliteit, snelheid en competitiviteit van compliancediensten en maakt het makkelijker om klanten te adviseren. Dit zorgt voor nieuwe inkomstenbronnen voor accountantskantoren en sterke en betrouwbare relaties met hun klanten.
'Onze rol als accountant is geëvolueerd naar die van allround adviseur. De accountant vandaag moet dus niet alleen beschikken over technische kennis, hij moet als vertrouwenspersoon ook kunnen meekijken naar de bredere organisatie van de onderneming.'
Geert Schellekens, Partner, PWC Belgium
Het geheim van een future-proof accountantskantoor
Silverfin werkt dagelijks samen met accountantskantoren die volop aan het digitaliseren zijn en heeft op basis van een tal van insights, verworven uit deze dialogen en samenwerkingen, een gedetailleerd traject voor een succesvolle digitale transformatie uitgestippeld. Dat traject heet de vier sights van connected accounting.
Naarmate je als kantoor evolueert doorheen de vier fases worden je teams en klanten steeds beter geconnecteerd. Ze creëren nieuwe mogelijkheden voor een hogere productiviteit, ontwikkelen nieuwe diensten en inkomstenstromen uit adviesverlening, en zorgen opnieuw voor competitiviteit en succes.
Fullsight is daarbij de eerste stap. Hier gaat het om de creatie van één enkele betrouwbare bron van waarheid, een volledig beeld van alle data van je klanten dat up-to-date en permanent beschikbaar is. Het vormt de basis voor zowel compliance als adviesverlening.
Hindsight helpt je om je data te gebruiken in geautomatiseerde accountingprocessen om zo je basis compliance- en rapporteringsprocessen te stroomlijnen en accurater te maken. Dankzij automatisering kan je dit werk sneller en makkelijker afronden en daalt het risico op fouten en de kost van eventuele correcties.
Dan komt Insight, de fase waarin je als accountant je data (en de tijd die je hebt bespaard) kan benutten om een waardevolle adviseur van je klant te worden. De technologie geeft je de tools in handen om het verhaal achter de cijfers te ontrafelen en waardevolle informatie uit te filteren. Zo kan je benchmarking en analyse gebruiken als basis voor data-driven advies.
Ten slotte evolueer je retrospectief werken naar het gebruik van data en analytische tools om de toekomst te voorspellen en nieuwe en waardevolle adviesverlening te ontwikkelen.
Foresight is de laatste fase in het transformatieproces als kantoor. Je combineert hier de data van je klant met sectorgebonden trends om hem proactief te waarschuwen voor gebeurtenissen en omstandigheden die zijn resultaten kunnen beïnvloeden.Je bepaalt zo samen met je klant zijn strategie om zo adequaat te reageren.
Zet deze vier sights naast elkaar en je verkrijgt de connected accounting maturity curve. Anders gezegd, het transformatietraject dat accountantskantoren moeten volgen om een connected accountant te worden en om als kantoor een succesvolle digitale transformatie te doorlopen.
'Onze visie op een succesvolle digitale transformatie is eerst en vooral niet te veel tools te gaan implementeren. Maak het eenvoudig voor je mensen, maar ook voor je klanten. Kies voor de ‘best in class-producten en geniet van hun expertise die ze hebben opgebouwd. Ten tweede: betrek je mensen. Laat hen de technologie testen, laat hen feedback geven en wijs early adopters aan.'
Charlotte Pille, Partner bij VGD