Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Op vier wielen naar groene mobiliteit

De auto is geen probleem, maar net een deel van de oplossing naar een duurzame wereld. Onder invloed van de klimaatakkoorden en wetenschappelijke inzichten lanceren constructeurs volop nieuwe innovatie. Een snelle greep uit de nieuwste ontwikkelingen.

1. Gerecycleerd interieurmateriaal

Stoelbekleding van gerecyclede plasticflessen, een dashboard uit draad van lijnzaadplanten, deuraccenten uit gemalen vinyl raamkozijnen, bioverf op basis van koolzaadolie, gerecycleerde visnetten in het tapijt, … Autoconstructeurs hebben meer dan ooit oog voor duurzaamheid, ook bij de ontwikkeling en productie van de interieurs van hun wagens. Sommige fabrikanten gaan zo ver dat ze voor dashboardaccenten alleen gerecycleerd plastic gebruiken van afval opgevist uit de oceanen.

2. Elektrische auto als mobiele batterij

De batterij in een elektrische wagen drijft niet alleen verplaatsingen aan zonder lokale CO2-uitstoot. In sommige auto’s kan ze kan ook stroom teruggeven door bidirectioneel laden. Een aantal Japanse elektrische en plug-in hybridewagens ondersteunen die technologie al jaren. Sommige beschikken zelfs over 220 voltstopcontacten waarmee je keukentoestellen tijdens het kamperen of cruciale apparaten in huis tijdens een stroompanne kan voeden. En sinds kort zijn er in Europa gehomologeerde bidirectionele laadpalen waarmee je de auto in een thuisbatterij kan transformeren.

Advertentie

3. Zonnewagens

Vorig jaar verbrak de zonnewagen van het Agoria Solar Team van de KU Leuven het wereldrecord door meer dan 1.051 kilometer af te leggen in 12 uur. Puur rijden op zonne-energie is al mogelijk, maar alleen met een vederlicht voertuig en als de zon schijnt. Een aantal constructeurs experimenteert met ingebouwde zonnepanelen in het dak of de motorkap als aanvullende stroombron. In Nederland is er een start-up die volop werkt aan ‘s werelds eerste commerciële personenwagen met ingebouwde zonnepanelen.

4. Circulair design

Tegenwoordig worden auto’s ontworpen met circulariteit in het achterhoofd. Na hun volledige levensduur worden ze ontmanteld waardoor onderdelen en grondstoffen een tweede leven kunnen krijgen. In Antwerpen staat een van de eerste recyclingfabrieken ter wereld, ze kan meer dan 90 procent van de auto-onderdelen recycleren. Hetzelfde geldt voor de batterijen: die kunnen een tweede leven krijgen in een stationaire batterijopstelling en ze zijn daarna voor 95 procent recycleerbaar. Ze bevatten metalen als lithium en nikkel die hun waarde behouden.

5. Kobaltloze toekomst

Batterijen van elektrische wagens bevatten zeldzame grondstoffen. Dat het nodige kobalt in ontwikkelingslanden gewonnen wordt in erbarmelijke werkomstandigheden, kunnen steeds meer constructeurs omzeilen. Via blockchaintechnologie bewijzen ze de oorsprong van die grondstoffen en ze garanderen dat ze voortkomen uit eerlijke mijnbouw. De volgende stap is al in de maak. Weldra duikt er nieuwe batterijtechnologie op, waaronder kobaltvrije batterijen en vastestofbatterijen (solid-state) met een veel kleinere ecologische voetafdruk.

Advertentie
Lees verder
Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.