Is bedrijfssoftware zonder geïntegreerde artificiële intelligentie (AI) ten dode opgeschreven? Volgens Kristof D’Hoosche, consultant bij ESC, wel. ‘AI heeft het potentieel om een op de vijf taken van je werknemers te versnellen zonder kwaliteitsverlies. Als je applicaties nog geen AI bevatten, mis je enorme kansen en dreig je achter te lopen op de concurrentie.’
Veel softwareproducenten blazen hoog van de toren met hun AI-features, maar jammer genoeg blijft het vaak bij betoverende marketingvideo’s en soon to come-features. ‘Veel blabla, maar weinig boemboem’, grapt D’Hoosche. ‘Dat is anders bij de Microsoft Dynamics-suite, waar AI al echt actief is. De features zijn operationeel en werken nu al in je voordeel.’
Gebruikers van Dynamics 365-CRM-oplossingen kunnen bijvoorbeeld al aan de slag met handige AI-features. ‘Marketeers laten customer journeys van a tot z configureren door Copilot. En dankzij de account summary krijgen salesmensen snel een overzicht van accounts met de belangrijkste info en ook een samenvatting van gerelateerde leads, net als het laatste nieuws over die specifieke lead.’
‘Met Dynamics 365 hoef je geen technische prompts te kennen, maar kan je een simpele vraag stellen zoals je dat aan een collega zou doen’
‘In ERP-pakket Dynamics 365 Business Central kan je vragen om je gegevensanalyse op een bepaalde manier te structureren, zoals ‘toon me verkopers per locatie gesorteerd op aankoopbedrag’. Zo kom je snel tot inzicht en verlies je geen tijd met alle clicks die nodig zijn om analyseweergaven te maken’, zegt D’Hoosche. De feature die bij Copilot steeds terugkomt, is dat je opdrachten geeft in mensentaal, waardoor het heel toegankelijk wordt. Je hoeft geen technische prompts te kennen, maar kan een simpele vraag stellen zoals je dat aan een collega zou doen.
Wil dat dan zeggen dat iedereen die met de Dynamics 365 suite werkt voorloopt? ‘Ik ben overtuigd van wel,’ zegt D’Hoosche, ‘maar je moet het wel op de juiste manier introduceren. We merken bij veel bedrijven dat ze het gevoel hebben achter te lopen met de kennis van AI bij hun medewerkers. En dat is logisch, het is een gloednieuw gegeven.’
Meer info?
+32 (0)9 329 93 06
Wat moeten bedrijven dan doen? ‘Een readiness assessment en training voor gebruikers zijn geen overbodige luxe. Het zijn je mensen die met de verandering moeten kunnen omgaan. Zien is geloven natuurlijk, dus als je AI in de Dynamics 365-bedrijfssoftware aan het werk wil zien, ben je zeker welkom op onze Dynamics Day op 23 mei.’