Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Zo gaat Proximus te werk na grote natuurrampen

©Shutterstock

Op 14 juli 2021 werd de regio rond Pepinster getroffen door zware overstromingen. Drie jaar na de ramp blikken Leïla Mahlous en Frank D’haeseleer van Proximus terug op hoe de operator de crisis aanpakte, en hoe men zich voorbereidt op andere noodgevallen die zich zouden kunnen voordoen.

Wanneer in België een natuurramp plaatsvindt, schieten niet enkel de hulpdiensten in actie. Ook het Proximus crisisteam staat klaar om te helpen. De teams van Business Continuity Manager Leïla Mahlous en Incident Manager Frank D’haeseleer bereidt Proximus voor op crisissituaties en staan in voor de coördinatie wanneer een crisis zich zou voordoen.

‘Bij natuurrampen volgen we de berichtgeving van het KMI uiteraard op de voet’, zegt D’haeseleer. ‘Van zodra het KMI ergens code oranje voorspelt, organiseren we proactief vergaderingen met onze lokale teams en zoeken we vrijwilligers voor eventuele weekend- of nachtshifts.’

Advertentie

Toch is de ene code oranje de andere niet, sommige hebben geen impact op de telecominfrastructuur klinkt het. ‘Bij de overstromingen in de Westhoek in november 2023 was er vooral schade op residentiële gebouwen. De impact op het netwerk viel deze keer mee. Dat was helemaal anders bij de overstromingen in regio Luik in juli 2021.’

De noodnummers zijn altijd bereikbaar. Zelfs als een mobiele operator wegvalt, kan je de hulpdiensten bellen via een andere mobiele operator

Frank D’haeseleer
Incident Manager bij Proximus

50.000 huizen zonder netwerk

Deze overstromingen ’hebben catastrofale gevolgen gehad voor veel mensen, maar ook voor de netwerkinfrastructuur van Proximus. Het is voor dit soort situaties dat het belangrijk is goed voorbereid te zijn dankzij plannen voor bedrijfscontinuïteit. ‘In eerste instantie gaan we bij een natuurramp zo snel mogelijk in kaart brengen wat defect is gegaan’, zegt Mahlous. In Wallonië waren aanvankelijk meer dan 50 antennes en 250 straatkasten buiten dienst, en zaten 50.000 huizen zonder netwerk. ‘Een aantal zaken kunnen we vanop afstand inschatten, voor andere moeten we ter plaatse gaan. Daarvoor zijn we afhankelijk van de situatie en we volgen steeds nauwgezet de richtlijnen van de lokale overheid, want ook in zulke momenten is de veiligheid van ons personeel onze prioriteit.’

Advertentie

Door risicoanalyses te doen en onze maatregelen continu in vraag te stellen, zorgen we dat we zo goed mogelijk voorbereid zijn op noodgevallen

Leïla Mahlous
Business Continuity Manager bij Proximus

De infrastructuur van Proximus is resilient opgezet zodat zelfs in geval van nood cruciale punten verbonden blijven. Zo blijven grote bedrijven via verschillende wegen met het netwerk geconnecteerd. D’haeseleer: ‘We hebben een speciale voorraad met disaster recovery apparatuur waardoor we snel kunnen ingrijpen waar nodig. Een mobiele antenne opzetten kan in principe ook, maar dat is niet altijd eenvoudig. Wat we wel kunnen doen, is bepaalde frequenties aan bestaande antennes wijzigen. Zo kunnen we meer bandbreedte voor mobiel internet voorzien wanneer we weten dat het vast netwerk ergens is weggevallen.’

De festivals waar België bekend om staat, zijn het ideale oefenterrein. ‘Op vraag van de organisatoren voorzien we extra mobiele capaciteit op grote festivals, waar we veel uit leren.

©Olivier Pirard
Advertentie

Wees voorbereid

De storm die in 2011 over de weide van Pukkelpop raasde, leerde Proximus ook hoe belangrijk communicatienetwerken in noodgevallen zijn. D’haeseleer: ‘De noodnummers zijn altijd bereikbaar. Zelfs als een mobiele operator wegvalt, kan je de hulpdiensten bellen via een andere mobiele operator.’

De klimaatverandering brengt nieuwe uitdagingen met zich mee. Die volgt Proximus op de voet, weet Mahlous. ‘De zomers worden warmer en overstromingen zullen steeds vaker voorkomen. Benjamin Franklin zei ooit: by failing to prepare, you are preparing to fail. Daarom doen we risicoanalyses en stellen we onze maatregelen continu in vraag en testen we regelmatig onze plannen. Zo zorgen we dat we zo goed mogelijk voorbereid zijn op noodgevallen.’

Advertentie
Lees verder
Een initiatief van
Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.