Weinig uitdagingen zijn zo groot als de klimaatverandering, maar waar begint u als u een positieve impact wil hebben? Proximus en Belfius sloegen de handen in elkaar en ontwikkelden met Banx een applicatie die consumenten zo duurzaam mogelijk laat leven.
Een Amerikaanse vicepresident en een Zweeds meisje hebben weinig met elkaar gemeen, maar als het om Al Gore en Greta Thunberg gaat weet iedereen wat de verbindende factor tussen de twee is: ze wijzen mensen erop dat het klimaat drastisch verandert. Dat doen ze, samen met duizenden andere activisten en wetenschappers, met succes. Mensen weten intussen dat ze hun gedrag moeten bijsturen. Maar waar begint u?
Wat u doet en koopt heeft een grote impact op uw CO2-voetafdruk. De productie van de zaken die u in huis haalt, zorgt namelijk voor een hoeveelheid broeikasgas die het klimaat ingrijpend wijzigt. Telecomspeler Proximus wil consumenten bewust maken van die impact en sloeg daarom de handen in elkaar met de bank Belfius om Banx te ontwikkelen. Deze mobiele bankapplicatie helpt mensen op verschillende manieren duurzamer te leven.
Inzicht in uw verbruik
Zo krijgen gebruikers korting bij ecologische winkels en zijn de betaalkaarten gemaakt van gerecycled plastic, maar dat is niet het belangrijkste aspect. Een van de speerpunten van Banx is namelijk een persoonlijk dashboard waarop gebruikers zien wat de ecologische impact van hun aankopen is. De onderliggende software van dat dashboard is ontwikkeld door het Zweedse Doconomy, dat in 2018 gelanceerd werd. ‘We willen digitale tools maken die mensen helpen om bewuster en duurzamer te leven. Dat doen we door de impact van bepaalde acties te meten, waarna de appgebruikers hun gedrag kunnen bijsturen’, zegt CEO Mathias Wikström.
In het geval van Banx zorgt Doconomy ervoor dat de applicatie ‘tweetalig’ wordt. ‘We tonen niet alleen de financiële impact van een transactie, maar ook de planetaire. Zo weet u steeds beter wat u wel of niet moet kopen, en welke investeringen interessant zijn.’
Een label voor CO2-uitstoot
In eerste instantie gaat Banx na wat in welke mate vervuilend is. ‘We meten bijvoorbeeld de impact van de bloemenindustrie en kunnen vervolgens van een aankoop in een bloemenwinkel min of meer zeggen hoeveel CO2 daar tegenover staat. We zijn nog niet op het punt waarop de software ziet welke bloemen u koopt en of rozen een grotere impact hebben dan madeliefjes, maar dat zal ooit wel kunnen. Sowieso hebben we enkel zicht op de transactie zelf, omdat we privacy zeer serieus nemen’, zegt Mathias Wikström.
‘We maken digitale tools die mensen helpen om bewuster en duurzamer te leven’
Op termijn wil de Zweed al vóór de aankoop een impact kunnen hebben. ‘Dat zou bijvoorbeeld kunnen door de CO2-impact op producten te vermelden. Met onze 2030 Calculator helpen we nu al kmo’s om die zelf te berekenen. Het heeft voor een groot deel met bewustwording te maken. Wat u koopt of waar u in investeert laat die bedrijven toe om bepaalde zaken wel of niet te doen. Uw geld kan voor of tegen de planeet werken, dus spring er verstandig mee om.’
Een unieke alliantie
Dus ‘put your money where your mouth is’. Die strategie hanteert ook het Noorse pensioenfonds. Zo liet het een aantal jaar geleden weten dat het niet langer investeert in bedrijven die grotendeels focussen op steenkoolactiviteit. Mathias Wikström: ’We hebben als mensheid lang gewacht om in actie te schieten, maar nu zijn er veel initiatieven die me hoopvol stemmen. Dat twee grote spelers als Proximus en Belfius, die in se een verschillend businessmodel hebben, de handen in elkaar slaan om een tool als Banx te bouwen, is zeer goed nieuws. Allianties als deze hebben ongetwijfeld een grote impact.’