Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Technologie transformeert bedrijven. Wij willen in het hart staan van deze evolutie’

Anne-Sophie Lotgering © Marco Mertens

Met Proximus NXT versterkt de ICT-dienstverlener zijn positie op de professionele Benelux-markt, en bevestigt het bedrijf zijn leiderschapsambitie in een snel veranderend technologisch ecosysteem.

Er gaat geen dag voorbij zonder dat we kennismaken met nieuwe digitale toepassingen, cloudoplossingen en AI-diensten. In deze razendsnel evoluerende technologische context heet het dienstenaanbod van Proximus voor bedrijven voortaan Proximus NXT. Enterprise Market Lead Anne-Sophie Lotgering licht de herpositionering toe.

Hoe is het idee van Proximus NXT gegroeid?

‘Het is het resultaat van onze ambitie om optimaal gebruik te maken van onze expertise op het gebied van next generation technologieën, die we ten dienste stellen van onze klanten. Deze technologieën hebben een positieve impact op de transformatie van bedrijven, en ze evolueren alsmaar sneller met steeds kortere innovatiecycli. Proximus NXT wil in het hart staan van die veranderingen. Want ze bieden, hoe ingrijpend ze ook zijn, tal van kansen aan ondernemingen en openen de weg naar nieuwe businessmodellen.’

Advertentie

Speelden er nog andere ontwikkelingen een rol bij de herpositionering?

‘Telecom en IT smelten steeds meer samen. Hoewel innovatieve telecomdiensten ons DNA blijven, investeerden we de voorbije jaren sterk in IT-services. We beschikken nu over een unieke expertise in de Benelux. Met Proximus NXT willen we die combinatie van expertisen beter positioneren: we zijn een technologische leider in ICT.’

Waaruit bestaat het aanbod van Proximus NXT?

‘Ons aanbod is gestaag gegroeid. We hebben nu meer dan 350 experts in cyberbeveiliging en cyberdefensie, een domein waar Belgische bedrijven steeds meer mee bezig zijn. Veel van hen beseffen dat hun gegevens intrinsiek deel uitmaken van hun kapitaal en intellectuele eigendom. Ook kleine bedrijven zetten volop in op geavanceerd gegevensbeheer en -beveiliging, wat ik een zeer positieve evolutie vind. Naast onze cybersecuritydiensten hebben we ons digital intelligence aanbod versterkt. En nu onze twee dochterondernemingen Davinsi Labs en UMBriO hun krachten bundelen, kunnen we onze klanten nog beter van dienst zijn hierbij.'

Met Proximus NXT willen we de combinatie van expertisen beter positioneren: we zijn een technologische leider in ICT.

Anne-Sophie Lotgering
Enterprise Market Lead bij Proximus NXT

Hoe zit het met de cloud?

‘Ook dat is een belangrijke pijler van Proximus NXT. Voor de hybrid cloud werken we nauw samen met HCL Technologies. Met hen hebben we een Innovation Lab opgericht. Voor de sovereign cloud (cloudoplossing om gevoelige of confidentiële data veilig op te slaan, met de garantie dat ze in de Europese Unie blijven en niet vanuit het buitenland toegankelijk zijn, nvdr) kunnen we ons beroepen op Belgisch en zelfs Europees leiderschap. Onlangs sloten we een partnership met LuxConnect en Google voor een afzonderlijke hostingoplossing, die volledige controle biedt over de locatie van en de toegang tot de gegevens. En sinds vorig jaar werken we samen met Microsoft, meerbepaald hun Azure Confidential Computing-technologie. Dankzij deze partnerschappen kunnen onze klanten gebruik maken van betrouwbare oplossingen die samen met de grootste spelers zijn ontwikkeld, en dat terwijl we neutraal blijven in de keuze van onze partners.'

Hoe ondersteunt Proximus NXT bedrijven in een markt die zo snel evolueert?

‘Door voorop te lopen en slim te investeren. Proximus Ada, ons kenniscentrum voor kunstmatige intelligentie en cyberbeveiliging, is hier een mooi voorbeeld van. En samen met Howest hebben we een 5G-lab opgericht waar bedrijven en studenten samen de mogelijkheden van 5G en mobile private networks kunnen ontdekken. Proximus NXT haalt ook baat uit de ervaring die de voorbije jaren werd opgedaan bij de ontplooiing van 5G-oplossingen. De technologie en de bijhorende diensten die we aanbieden, zullen de opkomst van de Industrie 4.0 en de digitalisering van onder meer gezondheids- en veiligheidsdiensten vergemakkelijken. Uiteindelijk stellen onze ervaring en samenwerkingen ons in staat om klanten een brede waaier van adviezen, diensten en beheer aan te bieden die hun digitale ontwikkelingsprojecten mogelijk maken. Met Proximus NXT willen we ons stevig positioneren als hun techpartner.’

Dankzij deze partnerschappen kunnen onze klanten gebruik maken van betrouwbare oplossingen die samen met de grootste spelers zijn ontwikkeld, en dat terwijl we neutraal blijven in de keuze van onze partners.

Anne-Sophie Lotgering
Enterprise Market Lead bij Proximus NXT
Advertentie

Kunnen jullie die rol als techpartner alleen opnemen?

‘Absoluut niet. Met de huidige marktdynamiek moeten we denken als een speler binnen een ecosysteem waar we een speerpunt willen zijn. Onze strategische keuzes worden altijd ingegeven door innovatie en de behoeften van onze klanten. We bundelen de krachten met andere techspelers om de uitdagingen aan te gaan en de digitale mogelijkheden te verkennen, in het voordeel van onze klanten en hun medewerkers. Zo vergroten we met Proximus NXT de waarde van onze expertise en dragen we een duidelijke visie uit.’

Over welke spelers gaat het hier?

‘Wij willen dat dit ecosysteem zo open mogelijk is. Enerzijds zijn er de grote namen zoals Google, Microsoft en Amazon. We werken ook samen met kleinere innovatieve bedrijven en digitale start-ups. Ik sluit niet uit dat we in de toekomst een sectorspecifieke aanpak zullen hanteren. Want het ecosysteem van de financiële sector verschilt bijvoorbeeld van dat van de industriële sector.’

Vanwaar komt ‘NXT’?

‘De nieuwe merknaam en -positionering zijn het resultaat van een open geest en intensieve samenwerking. Veel van onze klanten, met wie wij een nauwe samenwerkingsrelatie hebben, werden bij de reflectie betrokken. Maar ook het managementteam en de projectteams, onder wie onze jongste medewerkers, waren erbij betrokken. We bespraken hun respectievelijke verwachtingen en hun visie op de toekomst van het bedrijf. NXT – een afkorting van NEXT – weerspiegelt de toekomstige ontwikkelingen die we met hen hebben geïdentificeerd. De uitdaging van de digitale transformatie voor onze klanten, de kans voor hun werknemers om nieuwe oplossingen toe te passen om beter te werken en te leven, de opbouw van een ecosysteem van de toekomst dat openstaat voor al onze partners, en ten slotte onze ambitie om een leidende rol te spelen op het vlak van ICT en databeheer.

Wat wordt de rol van de medewerkers binnen Proximus NXT?

‘Onze mensen zijn ons meest waardevolle kapitaal. Het afgelopen jaar kwamen er zo’n 400 IT-specialisten bij. Ik wil dat ze trots zijn op wat we al bereikt hebben met de Proximus Group. Proximus NXT moet de passie voor technologie die onze specialisten drijft, weerspiegelen. Ik beschouw hen als ambassadeurs voor onze klanten, onze partners en binnen hun eigen teams. Ik hoop dat ze een actieve rol opnemen in ons technologisch ecosysteem. In de context van de war for talent is het goed dat Proximus NXT IT-professionals aantrekt. We bieden hen veel groeimogelijkheden en boeiende, gevarieerde projecten, zowel qua technologie en inhoud als op het vlak van complexiteit.’

Proximus NXT moet de passie voor technologie die onze specialisten drijft, weerspiegelen. Ik beschouw hen als ambassadeurs voor onze klanten.

Anne-Sophie Lotgering
Enterprise Market Lead bij Proximus NXT

Welke reacties verwacht je?

‘Tot nu toe kregen we zeer positieve reacties van onze klanten. Ik hoop dat de relevantie van Proximus NXT dan ook zichtbaar wordt in onze nu al hoge klantentevredenheidsindex. Intussen investeren we verder in ons aanbod om onze beloftes aan onze klanten te blijven waarmaken. We hebben onze rol en onze manier van werken volledig herbekeken, in overeenstemming met ons credo ‘Inspired by tech, driven by people’. Het is nu aan ons om ervoor te zorgen dat iedereen deze waarden breed en enthousiast uitdraagt.’

Proximus NXT staat synoniem voor een nieuw technologisch tijdperk voor organisaties in de Benelux. Lees meer op proximusnxt.be

De essentie

• Innovatiecycli worden steeds korter. Technologieën ontwrichten de markt, maar creëren tegelijk veel kansen op het vlak van efficiëntie en nieuwe bedrijfsmodellen.

• Er is een echte convergentie tussen telecom en IT, twee domeinen waarin Proximus NXT een toppositie inneemt.

• Proximus NXT biedt zijn klanten een breed scala aan advies, diensten en beheer om hun digitale ontwikkelingsprojecten mogelijk te maken.

Advertentie

• Naast het vergroten van de waarde van zijn expertise wil Proximus NXT de visie uitdragen van een open ecosysteem dat zowel zijn klanten als zijn medewerkers actief betrekt bij het denkproces.

Advertentie
Lees verder
Een initiatief van
Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.