Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Snel internet, ook op het platteland

© Shutterstock

Vandaag beschikt 97 procent van de Belgen over een breedbandverbinding. Daarmee heeft ons land een van de beste dekkingsgraden in Europa. Om klaar te zijn voor de toekomst rolt Proximus glasvezel uit in bijna heel het land, inclusief de landelijke gebieden. Dat kan door innovatieve technieken en in samenwerking met de overheid.

Eind 2020 hadden 46.500 Belgische huishoudens en bedrijven een verbindingssnelheid van minder dan 30 Mb/s. Zeker voor bedrijven of telewerkers werkt dat storend.

‘‘Voorlopig ontplooien we het glasvezelnetwerk vooral in de dichtbevolkte gebieden maar omdat we de situatie voor al onze klanten willen verbeteren voeren we ook tests uit om het naar de meest afgelegen gebieden te brengen. Zo zijn er ondertussen 14.000 aansluitpunten bijgekomen, waarbij het merendeel gebruik maakt van fiber.’ legt Vincent Licoppe uit, Network Strategy Lead bij Proximus.

Advertentie

Economische motor

‘Door burgers en bedrijven aan te sluiten op glasvezel maken we ze klaar voor de toekomst. Op lange termijn zullen gebieden die niet op glasvezel zijn aangesloten niet profiteren van alle technologische ontwikkelingen die ons tegemoetkomen. Zo zal glasvezel de komende decennia mee evolueren: je hoeft alleen de upstream- en downstreamapparatuur te upgraden om de bandbreedte te verhogen en dus zonder de infrastructuur in de straat te veranderen.’

Patrick Delcoigne, Director Network Engineering & Operations bij Proximus, is het daarmee eens. ‘Glasvezel is een economische motor. Bovendien heeft het een hoge reactiesnelheid, deze snelheid is een doorslaggevend voordeel voor bijvoorbeeld gamers of telechirurgie.’

Naast het uitrollen van glasvezel naar landelijke gebieden, moeten we innoveren. In Bomal testen onze teams snelle mobiele technologie met behulp van 5G

Patrick Delcoigne
Director Network Engineering & Operations bij Proximus

Geleidelijke uitrol

‘Van de 6 miljoen aansluitpunten in ons land is al bijna een kwart aangesloten op glasvezel, wat neerkomt op net geen 1,5 miljoen woningen en bedrijven’, zegt Patrick Delcoigne. ‘We zijn klaar om onze dekking te verhogen tot 70 procent tegen 2028. Vier op de tien doen we met eigen middelen, vooral in de steden. De rest doen we met de joint ventures Fiberklaar in Vlaanderen en Unifiber in Wallonië. Zij zullen glasvezel aanleggen in semi-stedelijke gebieden.

Tegen 2032 heeft Proximus de ambitie zijn glasvezelnetwerk uit te breiden tot 95 procent. ‘Maar de kosten voor de aanleg van glasvezel nemen exponentieel toe naarmate de te overbruggen afstand toeneemt. Om glasvezel tegen redelijke kosten in landelijke gebieden te implementeren, moeten we dus innoveren. Onze teams testen mobiele breedbandtechnologie op basis van 5G, bijvoorbeeld in Bomal in de provincie Luxemburg.’

Afgelegen plekken kunnen we aansluiten met een antenne die een breedbandsignaal naar een satellietschotel stuurt

Vincent Licoppe
Network Strategy Lead bij Proximus

Partnerships

‘We onderzoeken alle mogelijkheden die de kosten van glasvezelverbindingen kunnen drukken’, voegt Vincent Licoppe daaraan toe. ‘Bijvoorbeeld of de federale of lokale overheid een deel van de kosten op zich kan nemen als de installatie niet haalbaar is voor een speler.’

Advertentie

Voor de uitrol van glasvezel op haar grondgebied schreef de Duitstalige Gemeenschap een aanbesteding uit. Daaruit ontstond het publiek-private partnerschap GOfiber Glasfaser Ostbelgien. Daarnaast hebben Proximus en Unifiber overeenkomsten gesloten met elektriciteitsbedrijven om glasvezel aan te leggen op elektriciteitspalen. Dat type zal ook in Vlaanderen belangrijk zijn. ‘Bovendien kunnen we naast de glasvezel die in een dorp wordt aangelegd, gebruikmaken van een straalverbinding vanaf een antenne enkele kilometers verderop, die stuurt een supersnel signaal naar een schotelantenne. En waar mogelijk gebruiken we een speciaal ontworpen voertuig dat een microgeul graaft langs de weg, waarin we de glasvezelbuizen rechtstreeks uitrollen.’

Advertentie
Lees verder
Een initiatief van
Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.