Met een app die verschillende diensten combineert wil Proximus vanaf dit najaar het leven van alle Belgen makkelijker maken. Tina Hernalsteen, Ecosystems Tribe Lead bij de telecomoperator, licht een tipje van de sluier op.
De diensten die banken, energieleveranciers of telecomoperatoren leveren zijn zo alomtegenwoordig dat mensen ze vanzelfsprekend vinden. Daarom zijn deze bedrijven constant op zoek naar nieuwe initiatieven die kunnen helpen. Een van de meest opvallende initiatieven komt van Proximus, dat de MyProximus-app – nu al gebruikt door meer dan 1 miljoen mensen - in het najaar vervangt door een superapp die Proximus+ heet.
Een groot verschil is dat de nieuwe app voortaan door iedereen gratis te gebruiken zal zijn, ook wie geen klant bij Proximus is. Proximus+ neemt niet alleen de bestaande functies van MyProximus over, maar wordt uitgebreid met een waaier aan diensten die het leven van alle Belgen vereenvoudigen.
‘Als premiummerk streeft Proximus ernaar de beste kwaliteit aan te bieden met 5G en fiber op vlak van netwerk. Die kwaliteit willen we ook doortrekken naar onze superapp door een veelvoud aan diensten aan te bieden die dagelijks relevant zijn voor de gebruikers’, vertelt Tina Hernalsteen, Ecosystems Tribe Lead bij Proximus. ‘In de essentie brengt zo’n app verschillende functionaliteiten en applicaties samen in een aangename gebruikerservaring. Voorbeelden zijn er wereldwijd, van het Chinese WeChat tot het Indiase Tata Neu en Careem in het Midden-Oosten. Ook in Europa hebben we een aantal telecomoperatoren die investeren in verschillende diensten zoals insurance, health, media, …, zoals onder andere Telenor en Telia in Scandinavië.’
We hebben de inhoud georganiseerd rond een aantal diensten die gegroepeerd worden onder Telco, Home, Mobility en Neighbourhood.
Een waaier aan mogelijkheden
Momenteel heeft Proximus meerdere applicaties, die afzonderlijk te downloaden zijn. Denk aan Doktr, Pickx, 4411, Flitsmeister, Banx en Family Life. ‘De bedoeling is om die zoveel mogelijk samen te brengen of althans vanuit Proximus+ makkelijk toegankelijk maken. Zo wordt Proximus+ het eerste contactpunt voor de klant’, zegt Tina Hernalsteen.
Tina Hernalsteen: ‘We hebben de inhoud georganiseerd rond een aantal diensten die gegroepeerd worden onder Telco, Home, Mobility en Neighbourhood. De eerste is telecom, zodat je je producten kan beheren, je dataverbruik kan opvolgen, support kan krijgen, genieten van loyalty voordelen en nog veel meer. Daarnaast werken we samen met lokale partners zoals EnergyID en Gaele om respectievelijk je verbruik van energie en water in kaart te brengen of makkelijk van energiecontract te veranderen, en met Dobbit voor reminders voor onderhoudstaken en makkelijke tips voor doe-het-zelf klussen in en rondom je huis. Dankzij Mobility kunnen gebruikers met 4411 slim parkeren, via Stoomlink hun dagelijkse pendelrit plannen of in samenwerking met NBMS en De Lijn tickets voor het openbaar vervoer kopen. Tot slot hebben we een samenwerking met Hoplr om te connecteren met mensen uit je buurt, met Publiq en Out om op de hoogte te blijven van events en kun je binnen de app restaurants boeken via Resengo. In feite kun je een avondje weg helemaal plannen in de app, van a tot z.’ De crux van Proximus+ zit dan ook in het combineren van al deze diensten. Zo kan je bijvoorbeeld een restaurant reserveren, je route ernaar plannen en ter plaatse jouw parking regelen via de app. ‘Voor wie duurzamer wil leven kan de app ook helpen om je energie- en waterverbruik te monitoren, switchen naar een voordeliger en groen energiecontract of een ecologischer alternatief vinden voor de auto om tot een bestemming te raken.’
App op maat
Voor Proximus is de superapp de ideale manier om eerst en vooral extra waarde te bieden aan hun klanten en om op termijn nieuwe inkomstenstromen aan te boren, via ons breed netwerk van partners of op termijn door ook betalende diensten toe te voegen zoals verzekeringen. Tina Hernalsteen: ‘het platform zal ons natuurlijk ook helpen een rijker dataprofiel op te bouwen van onze klantenbasis opdat we onze diensten enkel nog beter op maat van hun noden kunnen toespitsen.’
'De lancering is nog maar het begin. Proximus+ heeft zeer veel mogelijkheden, maar we willen mensen niet overweldigen. Zo gaan we gradueel zaken toevoegen als personal finance management, cashbacks, navigatie of real-time verkeersberichten. En op basis gebruikersfeedback zullen we op termijn nog meer nieuwe diensten kunnen aanbieden.' zegt Tina Hernalsteen nog.
Momenteel wordt Proximus+ door meer dan 15.000 mensen getest. De lancering is voorzien voor dit najaar. Met de app kan iedereen, ook wie geen klant is bij Proximus, verschillende diensten gratis gebruiken. Zo kan je er, naast het beheren van jouw telecom, je energieverbruik opvolgen, tickets voor het openbaar vervoer kopen, een restaurant boeken, op termijn ook je persoonlijke financiën opvolgen en nog veel meer.