Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Ookla bekroont razendsnel internet van Proximus

Ine De Geest, product owner kmo’s bij Proximus

De onafhankelijke organisatie Ookla bevestigt officieel dat het fibernetwerk van Proximus de snelste verbinding in België is. Ine De Geest, product owner kmo’s bij Proximus, vertelt hoe het netwerk niet alleen voor grote bedrijven, maar ook voor kmo’s een wereld van verschil maakt.

Wie wil weten hoe snel zijn internetverbinding is, kan al jaren gebruikmaken van de speedtest van Ookla. De wereldleider is dé referentie om netwerkprestaties te meten en te monitoren, en wordt niet alleen door particulieren, maar ook door operatoren in de gaten gehouden.

Als onafhankelijke instantie analyseert Ookla ook zelf wereldwijd testen van gebruikers om te zien welke netwerken de snelste zijn. In ons land was het verdict duidelijk: dat is het fibernetwerk van Proximus. Ook op vlak van het mobiele netwerk zijn ze de koploper.

Advertentie

‘De gebruikers van Ookla hebben tussen 1 februari en 30 april meer dan honderdduizend tests op ons netwerk uitgevoerd’, zegt Ine De Geest. Als product owner is ze bij Proximus verantwoordelijk voor het in de markt zetten van de diensten die de operator aan kmo’s aanbiedt.

‘Dankzij onze multigig-technologie bieden we downloadsnelheden tot 8,5 Gbps en uploadsnelheden tot 2,5 Gbps aan, afhankelijk van het gekozen pack. De testresultaten van Ookla leverden ons een Speedtest Verified-label op, dat we met enige trots momenteel gebruiken in onze marketingcampagnes.’

Relevant voor kmo’s

Ook andere operatoren claimen snel internet te hebben, maar niemand gaat zo ambitieus met fibertechnologie om als Proximus, zegt De Geest. ‘Tegen 2032 willen we een dekking van 95 procent in België. Wij zijn de enige speler die de fiber doortrekt tot in de kantoren of gebouwen van onze klanten.’

Dit biedt als voordeel dat de klanten van Proximus snel en stabiel grote hoeveelheden data kunnen verwerken. Daarnaast is ook ultra lage latency een groot voordeel van een netwerk dat volledig uit fiber bestaat. Dat is de tijd tussen het verzenden van een datasignaal en het ontvangen van een reactie hierop. Dat is ook voor kmo’s zeer relevant.

‘De digitalisering is de voorbije jaren in een stroomversnelling gekomen. Ook in kleinere bedrijven raakt remote werken en het gebruik van cloudtoepassingen zoals Office 365 en online vergaderen steeds meer geïntegreerd. Een stabiele en snelle internetverbinding met lage latency garandeert een vlotte toegang zonder onderbrekingen tot de digitale werkplek. Een goede verbinding is dus essentieel om op een efficiënte manier te kunnen werken’, zegt De Geest.

Advertentie

‘Daarnaast is deze ook cruciaal voor een vlotte toegankelijkheid en werking van websites en webshops. Als je via een videocamera je stockage in de gaten wil houden, wil je dat in realtime kunnen doen.’

Een internetstoring kan altijd optreden, maar het is belangrijk dat je in zo’n geval snel kan helpen. Daarom bieden we 24 op 7 technische service aan en hebben we een exclusieve klantenservice voor kleine bedrijven

Ine De Geest
product owner kmo’s bij Proximus

Meer dan een netwerk

Naast fiber is een goede draadloze verbinding ook onmisbaar. ‘Ook voor wifi letten we erop dat we mee zijn met de nieuwste technologie. Via wifi 6 kan je bijvoorbeeld tot 40 procent sneller surfen, omdat het netwerk op een slimmere manier de bandbreedte tussen alle toestellen verdeelt.'

'Zeer binnenkort lanceren we wifi 6e, dit is nog minder gevoelig voor interferenties en presteert beter op het vlak van stabiliteit en snelheid. Daarnaast bieden we wifi-boosters aan met Mesh-technologie, waardoor je zelfs in de verste hoeken van je kantoor een sterk en stabiel wifi-signaal hebt.’

Bovendien zijn onze modems uitgerust met een mobiele back-up oplossing. Deze garandeert mobiele connectiviteit via ons 4G en 5G netwerk in geval van een storing bijvoorbeeld door schade aan de fiber door werken in de straat. Het biedt een kritiek vangnet voor bedrijven waardoor ze productiviteitsverlies voorkomen en klantenservice op peil kunnen houden.

Toch gaat het om meer dan connectiviteit alleen, zegt De Geest, die ook de business partners van Proximus vermeldt. ‘Onze klanten staan in direct contact met experts en indirecte partners die veel kennis hebben over de oplossingen die aansluiten op hun behoeften.'

'Daarnaast hebben we ook een professionele klantenservice. Een internetstoring kan altijd optreden, maar het is belangrijk dat je in zo’n geval snel kan helpen. Daarom bieden we 24 op 7 technische service aan en hebben we een exclusieve klantenservice voor kleine bedrijven. Wij streven ernaar om het vertrouwen van kmo's te winnen zodat zij dat van hun klanten kunnen winnen en hun bedrijf floreert!’

Advertentie
Lees verder
Een initiatief van
Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.