Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Mobiel bankieren met een duurzame focus

Proximus en Belfius lanceerden samen Banx: een banking app die de gebruiker aanzet tot een duurzamer leven. Dat gebeurt via onder andere een CO2-dashboard en een Rewards-programma.

Proximus is veel meer dan een telecomprovider. Vanuit zijn thought leader-positie ontwikkelt het bedrijf continu digitale services die bijdragen tot een ruimere en betere dienstverlening. Samen met Belfius werd daarom recent Banx boven de doopvont gehouden.  Deze banking app – inspired by Proximus, powered by Belfius – is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen twee lokale industriegiganten, die elk hun sterktes uitspelen en zo samen een sterk ecosysteem vormen.

‘Banx biedt een volwaardig digitaal aanbod voor dagelijks bankieren’, zegt Izzy Van Aelst, verantwoordelijke voor Banx bij Belfius. ‘Hiermee een rekening openen kan met een smartphone in minder dan vijf minuten. Contactloos betalen gaat makkelijk dankzij de integratie van Payconiq en (binnenkort) andere contactless payment solutions, eventueel gekoppeld aan een smartwatch zoals Fitbit of Garmin. Ook facturen scannen of een restaurantrekening met vrienden delen lukt in een handomdraai. Ondersteuning via chat is bovendien 24/7 beschikbaar.’

Advertentie

CO2-voetafdruk verkleinen

Banx helpt ook om duurzamer te leven, met concrete tips om uw CO2-voetafdruk te verkleinen. Een persoonlijk CO2-dashboard geeft onmiddellijk een indicatie van hoe groot de ecologische voetafdruk van een aankoop is. De app geeft ook tips om die impact te verkleinen. Sharon Balog, verantwoordelijke voor Banx bij Proximus: ‘Via het Rewards-programma kan u punten sparen, door bijvoorbeeld een vriend uit te nodigen of een maand lang geen cash geld af te halen. Geregeld worden ook challenges gelanceerd. De verzamelde punten kunnen dan worden gebruikt om bijvoorbeeld een duurzaam lokaal project te ondersteunen of bomen te planten via Natuurpunt (Vlaanderen) en Natagora (Wallonië en Brussel).’

Banx is het resultaat van de samenwerking tussen twee lokale industriegiganten die elk hun sterktes uitspelen en zo samen een sterk ecosysteem vormen.

‘Onze klanten kunnen de punten ook inruilen voor een korting bij ecologische partners, waaronder de biowinkel Kazidomi, het energieplatform Bolt, de bioboerenmarkt eFarmz, de honden- en kattenvoerproducent Edgard & Cooper, het jeansmerk HNST en het duurzaamheidskeurmerk With love for Our Planet van A.S.Adventure’, aldus Tina Hernalsteen, Tribe Lead Ecosytems bij Proximus .

Zinvol beleggen

De Banx-app maakt ook zinvol beleggen toegankelijk. Al vanaf 25 euro per maand kan u investeren in vier fondsen van Belfius met ESG kenmerken (milieu, maatschappij en governance). Dat het slechts vier fondsen zijn, lijkt misschien niet veel, maar dat is een bewuste keuze. Zo is de consument zeker dat het fondsenaanbod écht groen is.

Advertentie

De drang naar eenvoud weerhoudt de Banx app er niet van om te evolueren. Proximus blijft inzetten op innovatie en duurzaamheid, extra opties om met de smartphone of smartwatch te betalen, upgrades van het CO2-dashboard en een uitbreiding van z’n rewardssysteem.

Gratis voor altijd

Banx is toegankelijk voor iedereen. Voor klanten jonger dan 25 jaar is de app sowieso volledig gratis. Vanaf uw 25ste blijft dat zo, op voorwaarde dat u er minstens vijf transacties per maand mee uitvoert. Wanneer u vóór 16 juni 2022 voor het eerst een Banx-rekening opent voor private doeleinden en binnen de twee maanden inlogt op de Banx app, krijgt u bovendien onmiddellijk een startbedrag van 30 euro op uw rekening. Info en voorwaarden kan je nalezen op banx.be.

Het gratis standaardpakket geeft u recht op een zichtrekening en een fysieke bankkaart, gemaakt van gerecycleerd plastic. Voor één euro per maand extra krijgt u er nog een kredietkaart bij. Daarnaast is er ook een premiumpakket voor uw hele gezin: voor 6,5 euro per maand geeft dat recht op drie zichtrekeningen, vier debetkaarten en vier kredietkaarten.

Advertentie
Lees verder
6 van 45
Een initiatief van
Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.