Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Meer onlineveiligheid voor onze kinderen

Anne Catherine Doumont, Sustainability Specialist bij Proximus

De digitale wereld is niet meer weg te denken uit het leven van onze kinderen. En hoewel ze hen tal van mogelijkheden biedt, brengt ze ook risico’s met zich mee die kinderen moeten leren beheersen. Daarom zetten een honderdtal medewerkers van Proximus zich elk jaar twee dagen in om leerlingen bewust te maken van een veiligere omgang met internet en sociale media. Deze medewerkers werden hiervoor speciaal door Child Focus opgeleid.

‘Het werkterrein van Child Focus gaat verder dan het opsporen van vermiste kinderen. De stichting is ook een toonaangevend Europees centrum op het vlak van onlineveiligheid voor kinderen’, legt Anne Catherine Doumont, Sustainability Specialist bij Proximus, uit. ‘Daarin houdt zij zich bezig met onderzoek en monitoring rond dit thema en heeft door de jaren heen een sterke pedagogische expertise opgebouwd. Child Focus ontwikkelt en organiseert ook preventieve acties.’

Een voorbeeld hiervan zijn de Internet Safe & Fun-dagen: twee keer per jaar, één keer in de lente – de volgende editie vindt plaats op 27 maart 2025 – en één keer in de herfst, trekken medewerkers van partnerbedrijven naar scholen om workshops te geven aan leerlingen van het vijfde en zesde leerjaar.

Advertentie

Inspelen op nieuwe realiteit

Proximus is al sinds de start, dertien jaar geleden, partner van dit initiatief. Sindsdien is het digitale gedrag van jongeren natuurlijk sterk geëvolueerd. Uit een recente studie van de UGent blijkt bijvoorbeeld dat 96% van de 12-jarigen vandaag een smartphone bezit. ‘Child Focus past de inhoud van haar opleidingen dan ook voortdurend aan die nieuwe technologieën en gedragingen aan. Waar in 2011 al aandacht werd besteed aan cyberpesten, zijn er sindsdien ook richtlijnen toegevoegd over bijvoorbeeld veilig online gamen.”

Ook de aanpak van de workshops is geëvolueerd. Vandaag ligt de nadruk op een participatieve methode: kinderen denken in kleine groepjes, en aan de hand van afbeeldingen en andere interactieve materialen, actief na over thema’s zoals sociale media, online gamen of het gebruik van TikTok.

Kinderen moeten kunnen rekenen op een vertrouwenspersoon.

Anne Catherine Doumont
Sustainability Specialist bij Proximus

Het belang van dialoog

‘Toch blijven de basisprincipes van preventie ongewijzigd’, benadrukt Doumont. ‘De belangrijkste boodschap is om geen persoonlijke informatie online te delen en respectvol met anderen om te gaan. Je gedraagt je online zoals je dat in het echte leven zou doen.’ Daarnaast is het cruciaal dat kinderen kunnen rekenen op een vertrouwenspersoon. ‘Zelfs als ze goed geïnformeerd zijn over de risico’s, kunnen ze toch in situaties terechtkomen die hen overweldigen.’

Advertentie

‘We proberen diezelfde boodschap ook over te brengen aan leerkrachten en ouders. Het is belangrijk dat ouders een kader bieden. Maar als ze té strenge regels opleggen, zoals een volledig verbod op sociale media, kan dat ervoor zorgen dat een kind niet durft te praten als er iets misloopt. Het is veel beter om hen te begeleiden en een open dialoog te onderhouden.’

Advertentie

Dit initiatief is een belangrijk onderdeel van ons engagement voor meer digitale veiligheid.

Anne Catherine Doumont
Sustainability Specialist bij Proximus

Win-winsituatie

Elk jaar nemen een honderdtal medewerkers van Proximus deel aan de Internet Safe & Fun-dagen. Samen bereiken ze zo’n 6.000 leerlingen in heel België. Medewerkers die aan het initiatief deelnemen, treden uit hun comfortzone, overwinnen mogelijke obstakels en ontwikkelen vaardigheden die ze niet noodzakelijkerwijs gebruiken in hun dagelijkse werk, zoals luisteren, spreken in het openbaar en pedagogiek.” Bovendien versterkt de inzet van het bedrijf op milieu- en maatschappelijk vlak de loyaliteit en het gevoel van verbondenheid van de werknemers, en is het ook een bron van motivatie voor de talenten die het bedrijf wil rekruteren.

Meer informatie vindt u hier.

Advertentie
Lees verder
Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.