Als nieuwe speler in de bankwereld zet Banx volop in op duurzaamheid. Dat doet de duurzame bankapp niet alleen, maar door de handen in elkaar te slaan met o.a. partners als Bolt, Bio-Planet en A.S.Adventure.
Dat alle beetjes helpen geldt ook voor wie duurzamer wil leven. Sommige zaken zijn zeer voor de hand liggend, zoals het verlagen van de thermostaat of reizen met de trein in plaats van het vliegtuig. Toch zijn er nog heel wat impactvolle handelingen die onzichtbaar blijven. Dankzij Banx komt daar gelukkig verandering in, want de digitale banking app toont haar klanten onder andere de CO2-impact van een bepaalde aankoop. ‘We willen duurzaam gedrag zo veel mogelijk stimuleren’, zegt Caroline Lambert, ‘maar vermijden dat we moraliserend werken.’
Lambert is Head of Digital Sales bij Belfius, dat samen met Proximus de drijvende kracht achter Banx is. ‘Voor ons is het belangrijk dat we mensen stimuleren die mee werk willen maken van de transitie naar een duurzamere samenleving. Dat doen we onder andere door aan de hand van tips en tricks te inspireren. Daarnaast willen we mensen belonen. Door bepaalde dingen te doen verdienen ze punten, die ze vervolgens kunnen gebruiken om voordelen te krijgen bij onze partners. Wie de banking app gebruikt en een oude smartphone binnenbrengt bij Proximus kan hiervoor bv. punten krijgen.’
Een half jaar gratis energie van Bolt ter waarde van 1.000 euro
Sinds de lancering eind 2021 heeft meer dan de helft van de Banx-klanten gebruik gemaakt van het systeem, en dat zal in de toekomst alleen maar stijgen. ‘We zullen duurzaamheid nog meer stimuleren naarmate ons partnernetwerk uitbreidt’, zegt Lambert. ‘We zoeken partners die net als ons streven naar een duurzame samenleving, liefst spelers die bezig zijn met initiatieven die nog op de markt moeten komen. Zo kunnen we onze Banx-gebruikers nieuwe initiatieven van bestaande merken leren kennen’
Een van die partners is Bolt, de energieleverancier waarmee je lokale groene stroom kan afnemen. De anonieme leverancier is er vervangen door een groep lokale opwekkers die vaak zonnepanelen hebben liggen, van een lokale voetbalclub tot een bedrijvencentrum. ‘Net zoals Banx de bankenwereld verovert met een duurzaam en mooi verhaal doen wij hetzelfde in de energiesector’, zegt Pieterjan Verhaeghen, CEO van Bolt.
‘Wij willen aantonen dat duurzame keuzes maken ook leuk kan zijn. Zo kunnen we meer impact hebben, zowel op onze sector als op de maatschappij. We voelden dan ook meteen een klik met Banx, dat ook meer wil zijn dan een banking app. Door inzicht te geven in je CO2-uitstoot’, klinkt het. ‘We willen allebei groen worden op een transparante, persoonlijke en toffe manier. Duurzaamheid is niet enkel voor hardliners.’
Vanaf 12 december 2022 tot en met 15 januari 2023 loopt ook een wedstrijd bij Banx waarbij bestaande en nieuwe klanten zes maanden energie van Bolt ter waarde van 1.000 euro kunnen winnen door tijdens de wedstrijdperiode vijf transacties te doen en een aantal vragen te beantwoorden. ‘In de toekomst willen we nog meer van dit soort promoties organiseren’, zegt Lambert. ‘We proberen nieuwe initiatieven te steunen die de waarden van Banx delen. Als beginnend merk is het niet altijd evident om dit aspect van je doel te onderstrepen, terwijl de klimaatverandering een onderwerp is dat een impact heeft op iedereen.’
Een unieke kruisbestuiving
Als nieuwe speler slaat Banx ook de handen in elkaar met pioniers die al decennia aan een betere wereld werken. De duurzame supermarkt Bio-Planet, bijvoorbeeld. ‘We focussen op een gezonde combinatie van engagement, authenticiteit en toegankelijkheid’, zegt Ruth Evenepoel, Marketing Manager bij Bio-Planet. ‘Wij bij ons komt winkelen weet dat wij graag uitpakken met innoverende én lekkere duurzame producten.'
De link met Banx was snel gelegd: ‘Bewust consumeren toegankelijk maken is wat we allebei doen. Zo kunnen we iedereen die ook maar overweegt om iets bewuster te worden samen helpen. Wanneer Banx-gebruikers voldoende punten hebben gespaard kunnen ze deze gebruiken voor een korting bij Bio-Planet.’
Dat gevoel leeft ook bij A.S. Adventure, dat op verschillende domeinen actief is wanneer het op duurzaamheid aankomt. De winkelketen zet onder andere in op recyclage en werkt samen met Natuurpunt, maar heeft daarnaast ook het eigen duurzaamheidslabel Our Planet in het leven geroepen. ‘Duurzame producten krijgen van ons een tag. De collectie groeit, maar tegelijkertijd maken we de regels steeds strenger’, zegt Claudia Verswyver, Sustainability Coördinator bij A.S. Adventure.
Verswyver: ‘Mensen worden op die manier aangemoedigd om duurzaam te kopen en kunnen met het label tegelijk ook punten verdienen die dan weer recht geven op allerlei kortingen. Het is fijn dat Banx de CO2-impact van aankopen zichtbaar maakt, maar de samenwerking met partners is ook zeer relevant. Dat kan nog interessante kruisbestuivingen opleveren. Duurzaamheid is een thema dat ons allemaal aanbelangt, dat moet de muren van bedrijven overstijgen.’