Atlas Copco wil als groep niet alleen zijn eigen CO2-uitstoot en impact op het milieu reduceren, het wil ook zijn businesspartners – klanten en leveranciers overtuigen om de klimaatdoelstellingen te behalen.
Daarom onderschreef Atlas Copco het Scientific Based Targets Initiative (SBTi). De absolute reductiedoelen die Atlas Copco stelt zijn wetenschappelijk onderbouwd en werden door SBTi gevalideerd. Met zijn klimaatplan wil Atlas Copco zijn eigen uitstoot met 46 procent verminderen tegen 2030, vergeleken met de uitgangssituatie van 2019.
Maar er is meer. Atlas copco wil ook de CO2-emissisie van Atlas Copco-leveranciers en -klanten tegen 2030 met 28 procent doen dalen. 90 procent van de CO2-uitstoot van Atlas Copco bevindt zich bij klanten, bijvoorbeeld bij het gebruik van zijn compressoren. Het ontwikkelen van energie-efficiënte producten staat bij het bedrijf al lang op de agenda.
Door iedereen van onze waardeketen te betrekken in onze klimaatdoelstellingen, willen we een aanzienlijke bijdrage leveren om de stijging van de temperatuur te beperken.
Innovatie is, naast toewijding en interactie, een van de hoofdwaarden van Atlas Copco. Door het SBTi zijn ingenieurs nog meer gemotiveerd om de efficiëntie van de machines te verhogen, ook al staan ze nu al aan de top qua energie-efficiëntie.
Bovendien komen ze met nieuwe toepassingen zoals het gebruik van lagedrukcompressoren op schepen om de wrijvingsweerstand van een schip in het water te verminderen en zo een reductie van 5 tot 8 procent netto op het verbruik van het schip te bekomen, wat ook een positieve impact heeft op het klimaat. Het SBTi dwingt ingenieurs ook te zoeken naar de meest efficiënte processen en transportoplossingen.
Met zijn multimodaal transportbeleid zet Atlas Copco sterk in op vervoer via binnen- en zeevaart en treintransport. De nadruk op SBTi-targets stimuleert ook klanten om op zoek te gaan naar zowel nieuwe toepassingen, bijvoorbeeld voor de opslag van energie in gassen, als naar manieren om hun verbruik te reduceren.