2021 liet uitzonderlijke resultaten optekenen voor de luxesector. En topmerken beschikken vandaag nog steeds over sterke troeven om onzekere tijden te doorstaan. Caroline Reyl, oprichter en al ruim zeventien jaar beheerder van de Premium Brands-strategie van Pictet Asset Management, maakt de balans op.
Prestigemerken zijn tegelijk veilige havens en trendsetters. Ze worden nog sterker dankzij een toenemend aantal consumenten dat over kwalitatief hoogstaande producten wil beschikken. ‘Deze premiumisering van de vraag zien we vooral in groeilanden, maar ook andere factoren versterken deze tendens’, legt Caroline Reyl uit.
Digital communities
Een belangrijke factor is het stijgend aantal vrouwen wereldwijd dat professioneel en financieel onafhankelijk is, en voor zichzelf koopt. Topmerken spelen optimaal in op deze evolutie met goed doordachte strategieën van digitalisering. Zo krijgen nieuwe consumenten uit verschillende leeftijds- en budgetcategorieën toegang tot hun merken die synoniem staan voor topkwaliteit.
‘De selfie-generatie communiceert bovendien continu via sociale media en wil zich absoluut onderscheiden. Ze verenigt zich in digitale groepen met gemeenschappelijke waarden. Luxemerken zijn een geschikte manier om hun visuele identiteit te benadrukken. Tegen 2025 zullen de generaties Y en Z, geboren na 1980, voor maar liefst 60% van de omzet zorgen’, zegt Reyl.
Waarden
Topmerken worden geassocieerd met uitmuntende kwaliteit en welzijn. Ze staan voor positiviteit, jeugdigheid, zelfontplooiing via sport en reizen of contact met de natuur. Deze associaties, in combinatie met een sterk verlangen bij consumenten naar digitale ervaringen, zorgden voor een verdubbeling van de onlineverkoop van luxeproducten tussen 2019 en 2021.
Premiummerken worden geassocieerd met vakmanschap, lange termijn en filantropie. Ook dit creëert differentiatie en waarde. ‘Luxe is wat hersteld kan worden’, zei Robert Dumas, gewezen voorzitter van Hermès. In de zoektocht naar authenticiteit streven topmerken naar duurzaamheid, traditie en bijzondere materiaalkeuzes.
Selectief universum
Het streven naar onderscheidende kwaliteit vinden we ook terug in de premium brands-strategie van Pictet. ‘Ons beleggingsuniversum is heel selectief en omvat slechts 120 bedrijven overal ter wereld’, legt Caroline Reyl uit. De portefeuille zelf telt een vijftigtal aandelen, enkel de sterkste overtuigingen van de beheerders. Dat weerhoudt ons er echter niet van te spreiden. De portefeuille bestaat zowel uit defensieve als cyclische aandelen en combineert pure luxebedrijven met specialisten uit toerisme, sport, cosmetica of autoconstructeurs. Caroline Reyl: ‘Onze definitie van een topmerk berust op de kwaliteit van de producten die het resultaat is van een unieke expertise en knowhow, en op het vermogen om consumenten blijvend te inspireren.’ Ook Nike, Essilor, Apple of L’Oréal maken bijvoorbeeld deel uit van deze premiummerken.
Op financieel gebied zijn het bedrijven die beschikken over aanzienlijke cashreserves en hoge winstmarges, en ze hebben vooral een sterke pricing power. ‘Bovendien zijn de drempels om tot de club toe te treden zeer hoog. Dit zijn sterke troeven om periodes van crisis en inflatie beter te doorstaan. De pandemiejaren 2020 en 2021 waren bijvoorbeeld zeer sterke jaren’, zegt Caroline Reyl die voor dit jaar ook een mooi herstel voorspelt voor de toerismesector, een belangrijke sector voor de groei van premium brands.
China
De Chinese economie was lang een krachtige groeimotor voor de luxesector, maar wordt vandaag vertraagd door de strijd tegen Covid 19. Is deze vertraging reden tot bezorgdheid? ‘De middenklasse blijft sowieso groter worden en dat is de belangrijkste factor voor groei’, relativeert Caroline Reyl. ‘De topmerkensector is uiterst dynamisch, meer bepaald dankzij doorgevoerde herstructureringen van distributienetwerken die de merken nog waardevoller maakten. Bovendien heeft de covid-crisis die bedrijven sterker gemaakt die erin slaagden een strategie van wereldwijde aanwezigheid te combineren met lokale activiteiten en die via digitale marketing de online verkoop opkrikten, innovatieve producten op de markt brachten, partnerships afsloten en de productie- en distributieketens integreerden.’
En de oorlog in Oekraïne? ‘Onze aandelen kunnen onderpresteren in periodes van grote onzekerheid, maar kenmerkend is dat ze vervolgens zeer snel opveren. Ze komen sterker uit crisissen en maken hun verliezen meer dan goed.’ De beheerder weet waarover ze praat. Haar beleggingsstrategie heeft de financiële crisissen in 2008 en 2011, de periode van grote spanningen tussen China en Amerika én corona doorstaan. En sinds de lancering van de strategie, zeventien jaar geleden, heeft ze veel sterker gepresteerd dan de wereldwijde aandelenmarkten.
Meer informatie over de Pictet themafondsen vindt u hier.
De fondsen van Pictet Asset Management zijn in België verkrijgbaar via de meeste (privé)banken, vermogensbeheerders, verzekeraars en (internet)banken zoals Deutsche Bank, Keytrade of MeDirect. Wij verzoeken u om contact op te nemen met uw bank, uw financieel adviseur of uw makelaar.
De informatie, opinies en ramingen vermeld in dit artikel geven een oordeel weer op het tijdstip van publicatie en vormen geen aanbeveling, advies of prognose. Pictet Asset Management (Europe) S.A. heeft geen stappen ondernomen om te garanderen dat de informatie geschikt is voor een bepaalde belegger, en de verstrekte informatie vervangt geen onafhankelijke beoordeling. De waarde en de opbrengsten verbonden met financiële instrumenten vermeld in dit artikel kunnen zowel dalen als stijgen en als gevolg hiervan is het mogelijk dat beleggers hun oorspronkelijke inleg niet geheel terugkrijgen.