Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Vier beloftevolle ondernemingen aan de eindmeet

Luc Burgelman ©Sofie Van Hoof

Voor de tiende editie van de Prijs van de Vlaamse regering voor de Beloftevolle Onderneming van het Jaar, selecteerde EY vier finalisten. De kanshebbers op de prijs werken allemaal in een verschillende sector, en zijn elk op hun unieke manier beloftevol. Wij vroegen hen naar hun missie, hun toekomstplannen, de ups en downs van hun carrière en hun definitie van succes.

NGDATA

Wat is de missie van uw bedrijf?

NGDATA maakt op Big Data gebaseerde oplossingen voor het verbeteren van de klantenprofilering in de telecommunicatie- en de bankensector. Onze klanten kunnen in real time individuele profielen van hun klanten genereren. En dat resulteert in zeer efficiënte targeting en een meer gepersonaliseerde klantenervaring.

Advertentie

Wat is uw groeiscenario? Nu ons product bij de eerste grote klanten in proeffase zit, focussen we op de opstart van ons distributiemodel via systeemintegratoren en op de uitbouw van onze internationale aanwezigheid vanuit onze kantoren in San Francisco en New York. We mikken op het snel genereren van kritische massa voor een rappe groei.

Wat is de belangrijkste zakelijke beslissing die u hebt moeten nemen?

De keuze van de combinatie tussen het product dat we wilden ontwikkelen en markt waarin we wilden verkopen was cruciaal voor NGDATA. Uit die keuze volgen bijna al de andere belangrijke beslissingen: de strategie, de mensen die je aantrekt, de investeerders je zoekt.

Uit de keuze van de productmarkt vloeien alle andere belangrijke beslissingen voort.

Luc Burgelman
CEO NGDATA

Wat is de grootste fout die u tot nu toe hebt gemaakt en wat hebt u eruit geleerd?

Het is een hele uitdaging om vanuit België een internationaal softwarebedrijf uit te bouwen. Het leerproces rond ons product hadden we nog meer kunnen versnellen door ons in een nog eerdere fase ook internationaal door klanten te laten uitdagen. We hebben daaruit geleerd dat koudwatervrees geen zin heeft.

Wanneer zal uw bedrijf succesvol zijn? Als een klant vandaag een bankkantoor binnenstapt, weet de bankagent vaak niet of die klant al eerder gebeld heeft of wat hij op de website gezien heeft. We zijn succesvol op het ogenblik dat onze klanten die info zullen gebruiken om hun klanten ook echt een betere ervaring te bezorgen. En daar ook financieel de vruchten van plukken.

Advertentie

Destiny

Wat is de missie van uw bedrijf?

Destiny is een B2B cloud-telecomprovider op de Belgische markt, met zowat 1.500 middelgrote bedrijven in portfolio. Die markt wordt onvoldoende bediend door de grote spelers. Het is onze missie echt naar onze klanten te luisteren, zodat we hen de communicatieoplossing kunnen bieden die bij hen past en hen kosten bespaart.

Wat is uw groeiscenario?

De overname van een failliete telecomoperator in 2008, en het idee om ons te richten op het middensegment, dat waren cruciale beslissingen.

Daan De Wever
CEO Destiny

We groeien zeer snel en streven een marktaandeel van 15 procent na. Voorts hebben we Europese ambities, zowel via overnames als via nieuwe projecten. We streven +30 miljoen euro omzet na in België binnen de 3 jaar en 100 miljoen binnen de 5 jaar in Europa.

Wat was de belangrijkste zakelijke beslissing die u tot hiertoe moest nemen? De overname van een failliete telecomoperator in 2008, en het idee om ons te richten op het middensegment, dat waren cruciale beslissingen. Misschien nog belangrijker was het aan boord halen van CEO Marc Destrée in 2009: een zwaargewicht, die mijn broer Samuel en mezelf als jonge bedrijfsleiders prima aanvult.

Wat is de grootste fout die u tot nu toe hebt gemaakt en wat hebt u eruit geleerd? We zijn ooit in zee gegaan met een derde in een 50-50 verdeling van de aandelen. In de praktijk is dat niet eenvoudig als structuur. Ondanks een zeer groot vertrouwen, is het toch cruciaal dat je duidelijke afspraken op papier vastlegt om discussies te vermijden.

Wanneer zal uw bedrijf succesvol zijn? De grote uitdaging is om met het huidige succes en de huidige marktopportuniteit alles intern goed te regelen, van bedrijfscultuur tot systemen en processen. Als we hierin slagen zullen we succesvol zijn voor onze klanten, aandeelhouders en werknemers.

Daan De Wever
Daan De Wever ©B.Maindiaux

Vente-Exclusive

Wat is de missie van uw bedrijf?

We kleden onze klanten modieus op een slimme manier, via een webwinkel die tegen aantrekkelijke prijzen de overstock aanbiedt van meer dan 800 merken. Het is ook onze missie het overstockprobleem van onze leveranciers op een elegante manier te verhelpen.

Wat is uw groeiscenario?

In België en Nederland willen we nog organisch groeien door nieuwe klanten te werven en meer te verkopen aan klanten. Daarnaast plannen we nieuwe productcategorieën en uitbreiding naar andere markten.

Uit een tegenvaller bij de oprichting van een nieuwe webwinkel, hebben we het belang van focus geleerd.

Peter Grypdonck
CEO Vente-Exclusive

Wat was de belangrijkste zakelijke beslissing die u tot hiertoe hebt genomen?

Onlangs stapte onze voormalige concurrent Vente-Privée voor 50,1 procent in ons kapitaal. Dat was een cruciale beslissing. We hebben samen een heleboel projecten op stapel staan, en we kunnen onder meer profiteren van hun expertise met verschillende productcategorieën.

Wat is de grootste fout die u tot nu toe hebt gemaakt en wat hebt u eruit geleerd?

Drie jaar geleden openden we een nieuwe webwinkel, die we weer moesten sluiten. Uit die ervaring leerden we het belang van focus. Nu we onze aandacht opnieuw voor de volle honderd procent op de bestaande webwinkel richten, trekt de groei snel aan.

Wanneer zal u succesvol zijn?

 We meten ons succes af aan drie doelgroepen. De klant moet het beste aanbod en een optimale service krijgen. We willen onze leveranciers zoveel mogelijk meerwaarde bieden door vanuit hun perspectief te denken,. En onze werknemers moeten kansen blijven krijgen om zich volop te ontplooien. Daarbij pinnen we ons niet vast op arbitraire targets.

Peter Grypdonck
Peter Grypdonck ©Tom Verbruggen

Devan Chemicals

Wat is de missie van uw bedrijf?

Onze missie is: 'bringing textiles to life'. We ontwikkelen, produceren en verkopen hoogtechnologische maar ecologisch verantwoorde chemische producten en processen. Die bieden onze klanten uit de textielindustrie de mogelijkheid om hun producten innovatieve eigenschappen en functionaliteit te geven.

Wat is uw groeiscenario?

Omdat we onze klanten een grote toegevoegde waarde kunnen bieden, zijn onze ambities hooggespannen. We plannen de komende vijf jaar 10 procent groei per jaar. Er zitten een heleboel nieuwe ideeën en marktrijpe technologieën in de pijplijn, die moeten helpen om dat waar te maken.

Wat is de belangrijkste zakelijke beslissing die u tot hiertoe hebt genomen?

De managementbuy-out in 2013 was een beslissing die op persoonlijk vlak lef vroeg. Op bedrijfsniveau was het de belangrijkste keuze om volop voor internationale groei te gaan binnen welbepaalde nichemarkten en nog meer in te zetten op het vermarkten van gepatenteerde technologieën op basis van licentieovereenkomsten..

Omdat we onze klanten uit de textielsector een grote toegevoegde waarde kunnen bieden, zijn onze ambities hooggespannen.

John Ellis
Devan Chemicals

Wat is de grootste fout die u tot nu toe hebt gemaakt en wat hebt u daaruit geleerd?

Interne communicatie is onze grootste uitdaging. We willen al het personeel op één lijn krijgen. Wellicht hebben we een tijdlang te veel zelf willen doen en te weinig gedelegeerd. Daar willen we nu een mouw aan passen door managementstructuren te implementeren en duidelijke roldefinities op te stellen.

Wanneer zal u succesvol zijn?

Het aligneren van de medewerkers is daar de belangrijkste graadmeter voor. Met vier onderscheiden entiteiten is dat geen eenvoudige klus. Maar zodra alle neuzen in dezelfde richting staan en iedereen trots is op zijn bijdrage in het gemeenschappelijk doel, zal zakelijk succes vanzelf volgen.

©Thomas De Boever

Advertentie
Lees verder
Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.