Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘We stoten zelf bijna geen CO2 uit'

Thomas Verbruggen en Philip Eyckmans

Nyrstar België wil in 2023 een van ’s werelds zinksmelters met de laagste CO2-voetafdruk zijn. Energie-experten Philip Eyckmans en Thomas Verbruggen vertellen hoe Nyrstar dat gaan doen.

De Nyrstar-zinksmelters in Balen en Pelt draaien bijna volledig op elektriciteit. Het is daar dat op het vlak van duurzaamheid de grote slag te halen valt. Qua warmterecuperatie is er al enorm veel werk gedaan.

‘90 procent van de warmte die we nodig hebben, genereren we zelf tijdens de eerste stap van ons productieproces, nadat we er eerst 5 megawatt elektriciteit mee gemaakt hebben’, zegt Philip Eyckmans, Global Category Manager Energy bij Nyrstar. Maar de enorme hoeveelheid elektriciteit die de zinksmelter nodig heeft (meer dan 1 procent van het totale Belgische verbruik) valt niet alleen daaruit te halen.

Advertentie

Daarom stelt Nyrstar zijn sites en infrastructuur ter beschikking van duurzame energieprojecten, waar het mee de vruchten van plukt. ‘Zelf stoten we bijna geen CO2 uit. Als we erin slagen om onze elektriciteitsproductie volledig hernieuwbaar te maken, zijn we quasi CO2-neutraal.’

Hernieuwbare energie 

‘Dankzij het nabijgelegen Kristal Solar Park in Lommel, het zonnepark in Pelt en de windturbines op en rond de sites van Balen en Pelt kunnen we vandaag ongeveer 11 procent van ons verbruik uit hernieuwbare bronnen halen. In totaal halen we een capaciteit van 121 MW aan lokaal opgewekte, hernieuwbare energie voor onze sites in Balen en Pelt’, zegt Thomas Verbruggen, Energy Coordinator European Operations bij Nyrstar. ‘Tegen eind 2021 moet dat meer zijn. De windturbines worden vernieuwd en er komen er vier nieuwe bij in Balen en drie in Pelt.’

Thomas Verbruggen, Energy Coordinator European Operations Nyrstar: 'Onze fabrieken in Balen en Pelt draaien vandaag voor de helft op hernieuwbare energie.'
Thomas Verbruggen, Energy Coordinator European Operations Nyrstar: 'Onze fabrieken in Balen en Pelt draaien vandaag voor de helft op hernieuwbare energie.'

Toch is 100 procent zelfvoorzienend zijn in groene stroom niet voor meteen. ‘Op jaarbasis verbruiken we 1,1 miljoen megawattuur. Zoveel kunnen we momenteel zelf niet produceren, maar we streven er wel naar. Tot het zover is, kopen we groene stroom aan’, zegt Verbruggen.

Door die aankoop draait Nyrstar België vandaag voor de helft op hernieuwbare energie. De fabriek in Budel, een gelijkaardige fabriek net over de Nederlandse grens, werkt wel volledig op duurzame stroom.

Advertentie

’Een bewuste keuze’, zegt Verbruggen. ‘In Nederland zijn er nog kolencentrales, waardoor de stroom die standaard aangeboden wordt in de markt een hogere CO2-uitstoot heeft.’

Door zulke keuzes te maken, zal Nyrstar dit jaar 50 procent minder broeikasgassen uitstoten dan in 2020. Een resultaat dat in lijn ligt met de CO2-doelen van meerderheidsaandeelhouder Trafigura: 30 procent minder uitstoot wereldwijd tegen 2023.

4 X een duurzame supplychain

7.200 vrachtwagenritten van de weg
In mei 2021 sloot Nyrstar met terminaluitbater SEA-invest een overeenkomst om de opslagplaats in de Antwerpse haven uit te breiden en nog meer transport per spoor mogelijk te maken. ‘We halen daarmee per jaar 7.200 vrachtwagenritten van Budel naar Antwerpen van de weg’, zegt Ricardo Paulo, Global Head Logistics bij Nyrstar.

20% meer grondstof via binnenvaart
Het vervoer van tonnen goederen tussen de haven van Antwerpen en de Nyrstar-fabrieken gebeurt vandaag via de binnenvaart of per trein en niet langer via de weg. Het wegtransport daalde op sommige routes met 95 procent. Er wordt ook 20 procent meer grondstoffen via binnenschepen vervoerd.

1,6 miljoen euro voor nieuwe hub
In 2020 investeerde Nyrstar 1,6 miljoen euro op zijn site in Pelt in een logistiek knooppunt voor de Europese distributie van zinkoxides (gerecycled zink).

Groene brandstof
‘Ons doel is om steeds de meest groene vorm van transport te kiezen, ook voor ons vervoer per vrachtwagen, zegt Ricardo Paulo. ‘Momenteel bekijken we onder meer groene brandstoffen.’

Trein en boot 

Ook naar transport wordt gekeken om de ecologische voetafdruk te verkleinen. ‘We zijn goed gelegen. Onze primaire grondstoffen komen per zeeschip aan in Antwerpen. Van daaruit gaan ze per trein naar Balen en Budel en via de binnenvaart naar Auby, onze vestiging in Noord-Frankrijk. De secundaire grondstoffen komen vooral uit Europa’, zegt Eyckmans.

De eindproducten gaan per vrachtwagen naar de klant. ‘Maar dat zijn nooit enorme afstanden. Onze Europese smelters liggen mooi verspreid en onze klanten zijn nooit veraf.’ Om de voetafdruk van het vrachtverkeer te verlichten, biedt Nyrstar via moederbedrijf Trafigura de mogelijkheid aan om de uitstoot van dat transport te compenseren.

90 procent van de warmte die we nodig hebben, genereren we zelf tijdens de eerste stap van ons productieproces.

Philip Eyckmans
Global Category Manager Energy Nyrstar

Circulair 

Eyckmans merkt tot slot nog op dat zink perfect past in een circulaire economie. ‘De inherente recycleerbaarheid van zink maakt het tot een belangrijke grondstof. Een groot deel van het geraffineerde zink in de wereld wordt gewoon opnieuw gebruikt.’

De grote uitdaging is het terug ter beschikking krijgen ervan. ’Staalstructuren zijn erg duurzaam. Wij zijn nu zink aan het recycleren dat vijftig jaar geleden in gebruik werd genomen. Dat toont hoe duurzaam zink wel is.’

Advertentie
Lees verder
Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.