‘We werken bij Nyrstar voortdurend aan het verbeteren van onze operaties. Daarvoor gaan onze sites regelmatig even in wat we een “shutdown” noemen’, zegt Henk Jonker, Global Head of Project Execution. Voor deze projecten beschikt hij over een jaarlijks budget van ongeveer 300 miljoen US dollar (278 miljoen euro).
Henk Jonker gebruikt dat budget zowel om de huidige capaciteit duurzaam op peil te houden als om verbeteringsprojecten te financieren die doorgaans een terugverdientijd hebben van minder dan twee jaar.
De meeste van die duurzaamheids- en verbeteringsprojecten worden uitgevoerd tijdens de geplande shutdowns. Afhankelijk van de systemen en de werkzaamheden gebeurt zo’n onderhoudsstop gemiddeld om de twee jaar. Een shutdown duurt normaal een maand maar kan ook langer duren, in functie van het werk dat moet gebeuren.
Voordelen
‘De planning van een onderhoudsstop start achttien maanden op voorhand. Die tijd hebben we onder meer nodig om onderdelen te bestellen en om de nodige medewerkers en specialisten ter plaatse te krijgen.’ Elke shutdown wordt gemanaged en uitgevoerd door ervaren personeel en aannemers. Bij grote onderhoudsstops kunnen tot 300 mensen betrokken zijn.
Een van de grote projecten die eraan komen, is de bouw van een nieuwe elektrolyse-installatie in Nyrstar Hobart, Australië.
De planning van een onderhoudsstop start achttien maanden op voorhand. Die tijd hebben we onder meer nodig om onderdelen te bestellen en om specialisten ter plaatse te krijgen.
‘Naast de bestaande installatie bouwen we daar weldra een nieuwe elektrolyse-installatie’, vertelt Henk Jonker. ‘Van zodra die helemaal klaar is, vermoedelijk over drie jaar, zullen we de oudere installatie definitief buiten werking stellen. Het nieuwe systeem zal sneller, automatischer en veiliger werken, meer kathodezink per jaar kunnen produceren én veel energie-efficiënter functioneren.’
Duurzamer
‘We zoeken voortdurend naar dergelijke verbeteringen’, benadrukt Henk Jonker. ‘Procesverbeteringen, betere logistiek: letterlijk alles in onze business komt in aanmerking.’
Dichterbij huis gebeurden recent aanpassingen op de site in Budel (Nederland) zodat jaarlijks ongeveer 200.000 ton Budel Leach Product (bijproduct van de zinkproductie) per spoor, en niet langer met trucks, getransporteerd kan worden om het daarna te verschepen.
Henk Jonker: ‘Treinwagons vervoeren al meer dan tien jaar grondstoffen van de haven van Antwerpen naar onze sites in Balen in België en Budel in Nederland. Nu transporteren ze vanuit Budel ook producten in de omgekeerde richting.’
De treinen rijden nu vijf dagen per week gevuld heen en terug. Dat zijn 7.200 vrachtwagenritten per jaar minder. ‘Dat bespaart ons tijd, geld én is omwille van de uitgespaarde hoeveelheid CO2 ook duurzamer’, besluit Henk Jonker.