Nyrstar levert al jaren inspanningen om zijn productie efficiënter, energiezuiniger en ecologischer te maken. ‘100 procent groen zink produceren was ooit sciencefiction, maar komt binnen handbereik’, zegt Graeme Train, Head of Metals & Minerals Analysis bij Trafigura (moederbedrijf van Nyrstar).
In de aanloop naar een klimaatneutrale samenleving stimuleren nationale en internationale overheden bedrijven voortdurend om almaar minder broeikasgassen uit te stoten. Ook investeerders, leveranciers, klanten en de publieke opinie verwachten dat organisaties steeds verder gaan in het verminderen van hun CO2-uitstoot.
‘Wie daar geen aandacht aan besteedt, zegt eigenlijk niet begaan te zijn met de klimaatopwarming. Dat is niet alleen slecht voor het milieu, maar heeft ook een economische impact. Bedrijven riskeren daardoor bijvoorbeeld marktaandeel te verliezen. Ook banken stellen steeds strengere eisen aan bedrijven die te weinig inzetten op duurzaamheid’, legt Graeme Train uit.
Beter dan sectorgemiddelde
Als internationale producent van kritieke mineralen en metalen die essentieel zijn voor een koolstofarme toekomst maakt Nyrstar deel uit van een grote logistieke keten waarin alle partijen elkaar stimuleren om duurzamer te werken. ‘Als autofabrikanten hun wagens klimaatvriendelijker willen maken, hebben ze daarvoor spelers uit de metaalindustrie nodig. Een autocarrosserie is gemaakt van gegalvaniseerd staal. Om dat onderdeel ‘groener’ te maken, hebben autofabrikanten duurzaam geproduceerd staal nodig. En om hun staal duurzaam te maken, kloppen de staalfabrieken bij de zinksmelters aan met de vraag om groen zink.’
Nyrstar heeft vandaag de kleinste ecologische voetafdruk van alle zinkproducenten wereldwijd.
‘Dankzij de inspanningen van de voorbije jaren, zoals investeringen in wind- en zonne-energie en duurzamere transportmiddelen, heeft Nyrstar vandaag de kleinste ecologische voetafdruk van alle zinkproducenten wereldwijd.’
Elektrificatie en groene waterstof
Datzelfde zink als 100 procent groen zink produceren leek ooit een utopie. Maar Graeme Train verwacht dat we daar de komende decennia toch anders naar kijken. ‘Het is zeker een haalbare kaart. Als de mijnen volledig geëlektrificeerd opereren – velen investeren vandaag al in elektrische mijnvoertuigen –, ze hun grondstoffen transporteren via schepen die varen op groene waterstof, en die materialen via elektrische trucks belanden in op hernieuwbare energie draaiende smelterijen, dan lukt het.’
De komende jaren zal de focus vooral liggen op de verdere CO2-reductie in de volledige waardeketen. Ook het recycleren van zink of het recupereren van zink uit producten aan het einde van hun levenscyclus, zoals batterijen, zal de zinkindustrie nog duurzamer maken.
Die industrie zal op haar beurt, dankzij de productie van kritieke mineralen en metalen, steeds belangrijker worden voor een koolstofarme toekomst.