Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Onze nieuwe gietlijn in Balen is goed nieuws voor klanten én het milieu’

Robin Soors, Productiecoördinator bij Nyrstar

De gietlijn die Nyrstar vorig jaar in Balen bouwde, is inmiddels volop in gebruik. ‘Hiermee spelen we in op de stijgende marktvraag naar zinklegeringen, verlagen we onze koolstofvoetafdruk én creëren we nieuwe jobs’, verduidelijkt ingenieur Robin Soors, die als productiecoördinator de afdeling dagelijks runt.

De vraag naar zink om staal te beschermen tegen corrosie neemt wereldwijd toe. Onder meer de bouwsector en de auto-industrie worden almaar grotere afnemers. Dat merkt ook Nyrstar. Als aanvulling op de bestaande gietlijnen bij zijn andere smelters, opende de metaalexpert dit jaar een nieuwe gietlijn in Balen.

‘Hiermee verhogen we onze totale smelt- en gietcapaciteit in Europa’, verduidelijkt Ling Tao, Technical & Market Development Manager bij Nyrstar. ‘We kunnen nu ook in onze vestiging in Balen de productie heel snel en flexibel opschalen, pieken opvangen of diversifiëren tussen producten.’

Advertentie

Galvaniseren is duurzaam

Het zink dat Nyrstar produceert en insmelt in Balen wordt onder andere gebruikt voor het verzinken van staal. Dankzij hun lange levensduur bieden gegalvaniseerde staalproducten de beste kostenefficiëntie en dragen ze bij tot een lagere CO2-uitstoot.

De nieuwe gietlijn levert op middellange en lange termijn ook extra jobs op, onder meer op vlak van onderhoud en productie.

Robin Soors
Productiecoördinator bij Nyrstar

Door de unieke en duurzame eigenschappen van gegalvaniseerd staal, is er veel vraag naar bouwmaterialen zoals draagbalken, buizen, muurbeugels, schoorsteenkappen en dakgoten. ‘Dit geldt ook voor de auto-industrie: het chassis en de carrosserie van auto's bevatten tegenwoordig een bepaalde hoeveelheid zink, net als verschillende auto-onderdelen’, zegt Robin Soors. ‘Zink houdt roest en corrosie voor meer dan tien jaar tegen.’

Vroeger werd een groot deel van het zink dat in Balen geproduceerd werd per vrachtwagen getransporteerd naar de vestigingen in Pelt of Budel (Nederland), waar het vervolgens ingesmolten werd.

Advertentie
Ling Tao, Technical & Market Development Manager bij Nyrstar
Ling Tao, Technical & Market Development Manager bij Nyrstar

‘De nieuwe gietlijn in Balen is goed nieuws voor onze koolstofvoetafdruk’, beklemtoont Ling Tao. ‘Omdat we het zink nu ter plaatse kunnen insmelten, zijn er jaarlijks gemiddeld 2.000 vrachtwagentransporten minder nodig tussen Balen en Pelt. Dat is goed voor het milieu.’

Extra jobs en stijgende marktvraag

De nieuwe gietlijn levert op middellange en lange termijn extra jobs op, onder meer op vlak van onderhoud en productie. Robin Soors: ‘Sinds april produceert de nieuwe gietlijn volcontinu. Dat betekent in de praktijk werknemers in vier ploegen die mekaar zeven dagen op zeven aflossen. De komende jaren zal de vraag naar zink allicht nog verder toenemen. Ook dat is goed nieuws voor de tewerkstelling.’

Op al onze sites kunnen we afhankelijk van de marktvraag onze productie heel snel en flexibel opschalen, pieken opvangen of diversifiëren tussen producten.

Ling Tao
Technical & Market Development Manager bij Nyrstar

Het beschermen van staal tegen corrosie door verzinken vertegenwoordigt 60 procent van het zinkgebruik wereldwijd. ‘We hebben gesproken over toepassingen in transport en infrastructuur, maar ook het toenemend aantal zinkcoatings dat nodig is voor zonne- en windenergietoepassingen en op zink gebaseerde energieopslagsystemen voor bedrijven en particulieren zijn voorbeelden van het veelzijdige karakter van zink. Het draagt op vele manieren bij aan de circulaire economie’, besluit Ling Tao. ‘In al onze vestigingen  zijn we voorbereid om de pieken op te vangen en aan de stijgende vraag van klanten te voldoen.’

Advertentie
Lees verder
Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.