Waar bevindt de internationale metaalmarkt zich vandaag? Waarin verschilt die positie met enkele jaren geleden, en vooral: hoe zullen vraag en aanbod evolueren? Graeme Train, marktexpert bij grondstoffenhandelaar Trafigura, geeft een stand van zaken van de wereldwijde grondstoffenhandel.
Tijdens de tien jaar na de wereldwijde bankencrisis van 2008 hebben overheden fors minder geïnvesteerd in infrastructuur en verhuisden er heel wat bedrijven hun productieactiviteiten naar Azië. ‘Dat heeft een belangrijke impact gehad op de metaalsector’, zegt Graeme Train, Head of Metals & Minerals Analysis bij Trafigura, het moederbedrijf van Nyrstar.
Als marktexpert analyseert hij de macro-economische vooruitzichten op de grondstofmarkten en brengt hij de koolstofvoetafdruk van de toeleveringsketen van grondstoffen en de volledige waardeketen daarachter in kaart.
‘De periode 2010 tot 2020 omschrijf ik vaak als een verloren decennium voor de westerse metaalconsumptie. Ook de vraag naar zink viel in die periode terug. Dat was zeer ongebruikelijk. Het was de eerste langdurige daling van de metaalvraag in honderd jaar.’
Stijgende vraag
Vandaag liggen de kaarten helemaal anders. De wereldwijde focus op de energietransitie zorgt ervoor dat de investeringen in infrastructuur gevoelig toenemen.
Hogere grondstofprijzen stimuleren ook investeringen in de recyclagecapaciteit voor metalen.
‘Er zijn vandaag heel wat factoren die de vraag naar zink en andere metalen nog versnellen: internationale post-covid-herstelplannen en de wens om sneller onafhankelijk te worden van Russisch gas, onder invloed van de oorlogsontwikkelingen in Oekraïne’, legt Graeme Train uit.
Overheden en bedrijven hebben die metalen nodig om onder andere elektriciteitsinfrastructuur, energiepijpleidingen, windturbines en zonneparken te bouwen. Ook de autosector heeft door de opmars van elektrische wagens meer zink nodig. Zowel voor het verduurzamen van de carrosserie van voertuigen, als voor de bijhorende oplaadbare autobatterijen.’
Een foetus heeft zink nodig om te groeien, de mens om verliefd te worden. Maar zink helpt de industrie ook om duurzaam te bouwen.
Extra investeringen
Zetten die trends de huidige voorraden en prijzen onder druk? ‘Zeker’, zegt Graeme Train. ‘De vraag naar metaal en zink is al enkele jaren groter dan het aanbod, wat op korte termijn voor tekorten kan zorgen. Volgens de marktlogica stuwt dat de grondstofprijzen omhoog. Maar het pluspunt daarvan is dat hogere prijzen op de langere termijn extra investeringen stimuleren in het vergroten van een duurzaam grondstoffen- en productieaanbod.’
Dat ziet de expert onder meer realiseerbeer door het openen van extra mijnen, het opdrijven van de metaalrecyclagecapaciteit en het investeren in nog energie-efficiëntere productiemethodes.
Die visie past hij ook toe in zijn job. ‘De huidige complexiteit van de financiële markten en de wereldeconomie maken van het inschatten van bepaalde evoluties een complexe puzzel. Ook het voorspellen van de kosten van de huidige mijn- en zinksmeltprojecten is onder andere door de volatiele energiemarkten bijzonder uitdagend.’
Koolstofagenda
Ook de ‘koolstofagenda’ drukt zijn stempel op de job van de marktexpert. ‘We krijgen steeds meer verzoeken van klanten om inzicht te krijgen in de koolstofvoetafdruk van de grondstoffen die Trafigura aan hen verkoopt. We hebben daarom verschillende oplossingen ontwikkeld om de emissie van broeikasgassen van onze metalen en mineralen te becijferen op basis van productiemethodes, grondstof- en concentraatbronnen en de bijbehorende logistiek.’
‘Dat is exact de transparantie die we nodig hebben om cradle-to-gate-inzichten te krijgen én de volledige metaalsector almaar duurzamer te maken. De toekomst ziet er alvast positief en veelbelovend uit voor de grondstofsector. We nemen vandaag dan ook de nodige stappen om die toekomst zo duurzaam mogelijk te ontwikkelen.’