Het Gentse technologiebedrijf Inverto ontwikkelt een nieuw type motor voor elektrische auto’s. Daarmee gaat het de strijd aan tegen de peperdure magnetische motoren die de markt van elektrische auto’s nog altijd overheersen.
Inverto spitst zich toe op een sector waarvoor de vooruitzichten rooskleurig ogen. Elektrische wagens lijken stilaan onontbeerlijk om de klassieke wagens met fossiele brandstoffen van de troon te stoten. China zet vaart achter zijn ambities om het elektrisch rijden in vervuilde steden te bevorderen en wil dat er tegen 2020 ongeveer vijf miljoen elektrische wagens rijden. In Europa is Duitsland één van de grootste believers. Eveneens tegen 2020 zouden er twee miljoen elektrische auto’s op de Duitse wegen moeten rijden. ‘Daardoor zal de productie van elektrische wagens vanaf 2018 een behoorlijk niveau bereiken’, zegt Peter Besard, CEO van Inverto.
Toch schort er nog iets met de huidige generatie elektrische motoren. Die maken gebruik van permanente magneten. Maar daarvoor is neodymium nodig: een zeldzaam en ontzettend duur materiaal. Bovendien is het ook onderhevig aan sterke prijsschommelingen die moeilijk voorspelbaar zijn. Het is dus niet verwonderlijk dat de grote autoconstructeurs naarstig op zoek zijn naar alternatieven. Zo werkt Inverto nauw samen met autobouwer Jaguar Land Rover. Met de ondersteuning van kenniscentrum Flanders’ Drive werd een Land Rover Evoque volledig omgebouwd met de nieuwe technologie. ‘De testresultaten zijn veelbelovend. De nieuwe motor is performanter bij hoge snelheden, veel betrouwbaarder en ook goedkoop’, zegt Besard.
Onderaanneming
De grote uitdaging is natuurlijk om die nieuwe technologie op grote schaal uit te rollen. ‘Dat kunnen we natuurlijk niet zelf en we zijn daarover volop aan het onderhandelen met enkele grote Europese autobouwers. Omwille van de grote juridische aansprakelijkheid in de autosector zullen we als kleine kmo altijd in onderaanneming werken voor een wereldspeler’, zegt Besard. De Inverto-technologie is trouwens niet enkel bruikbaar in de autosector. De Inverto-motor kan ook worden gebruikt bij tal van industriële toepassingen, waaronder bijvoorbeeld warmtekrachtkoppelingen of bij windmolens.
Een mens zou haast vergeten dat Inverto geen lange historiek heeft in de autosector. Het bedrijf, in 1986 ontstaan als een spin-off van de Universiteit Gent, heeft jarenlange ervaring in de vermogenselektronica en de sturing van motoren. Zo worden de productielijnen van Bekaert aangestuurd door de Inverto-technologie. ‘Pas sinds 2007 verdiepen we ons in de ontwikkeling van een nieuw soort elektrische motor. Hoewel we ons daar intussen met veel passie op toeleggen, verliezen we onze traditionele activiteiten niet uit het oog. Die zijn voor de media misschien wel minder sexy, maar om het risico te beperken moeten we vermijden om afhankelijk te worden van één stukje technologie’, zegt Besard.
Freewheelen
Innovatie is het sleutelwoord bij Inverto. ‘Ik raad elke ondernemer aan om zijn eigen activiteiten regelmatig in vraag te stellen’, zegt Besard. Zo heeft Inverto vijf burgerlijke ingenieurs in dienst die slechts één taak hebben: al freewheelend op zoek gaan naar nieuwe ideeën en technologieën. ‘Zoiets werkt heel verfrissend. Het levert tal van interessante ideeën op die we vervolgens kunnen koppelen aan de noden bij onze klanten of onze toekomstvisie’, zegt Besard.