Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

De bank als financier, in goede en kwade dagen

Jef Van In, CEO AXA Bank. ©Dries Luyten

Jef Van In is CEO van AXA Bank Europe sinds 2011. Welke lessen trekt hij uit de kredietcrisis en wat is zijn visie op de toekomst van het retailbankieren?

Hoe blikt u na vijf jaar terug op de bankencrisis?

Jef Van In: ‘De sector heeft het vertrouwen van de klant geen goed gedaan, en vertrouwen is het cement van de banken. Maar sinds de crisis werkt de hele financiële sector bij wijze van spreken de klok rond om te zorgen dat zoiets zich niet zomaar kan herhalen. En zo hoort het: bankieren is een job met een maatschappelijke verantwoordelijkheid. Bij die verantwoordelijkheid hoort ook het financieren van de economie, in goede en in kwade dagen.’

Advertentie

Wat denkt u over de verregaande veranderingen in compliance en taks?

‘Die zijn heel spectaculair, en vragen van ons veel inspanningen in een moeilijke economische context. Toch respecteer ik het werk dat de regelgever verricht. Ik vind het wel een gemiste kans dat zakenbanken en spaarbanken wellicht slechts virtueel gescheiden zullen worden. We hadden naar een volledige scheiding kunnen gaan. En de bankentaks ligt AXA België toch wel zwaar op de maag: we betalen volgend jaar 42,5 miljoen euro. In 2008 was dat nog zeven maal minder. Bovendien wordt in ons land de taks evenredig op eenvoudige spaarboekjes geheven, terwijl in andere landen het balanstotaal en/of de risicograad meer in rekening wordt gebracht.’

Hoe ziet u uw zakenmodel in de toekomst evolueren?

‘AXA positioneert zich vandaag op de Belgische markt als bank-verzekeraar sterk op twee polen: de vertrouwenspersoon in het agentschap, en de digitale kanalen. Als klanten vragen hebben over beleggen of het aangaan van een lening of een verzekering, dan blijft de 'human interface' belangrijk. Mensen hebben behoefte aan persoonlijk financieel advies, en die behoefte gaat niet van vandaag op morgen verdwijnen.

Bij AXA in België spelen we daarop in met een netwerk van bankagenten en verzekeringsmakelaars. Die kunnen de klanten zowel over hypothecaire kredieten als over een breed gamma van beleggingen en beleggingsverzekeringen adviseren. Dat model van bank-verzekeraar is voor ons een reële meerwaarde. Daarnaast is er de digitale pool: die is prima voor alle eenvoudige transacties. In België hebben we daar een lange traditie.

Alles wat te maken heeft met betalen verloopt hier al 20 jaar volledig automatisch. Alleen het platform verandert: vroeger was dat zelfbankieren, vervolgens pc-banking en nu kan het ook met de smartphone. Zo bieden we bij AXA commodity producten zoals het online openen van een zicht-en spaarrekening vandaag al aan. Ik zie wel nog een mogelijke evolutie voor andere gestandaardiseerde producten en diensten.’

Advertentie

Hoe gaan jullie om met sociale media?

‘Om heel eerlijk te zijn: we zijn daar vandaag nog redelijk bescheiden in. We volgen de evoluties op de voet, maar zolang het niet zeker is hoe die trends zich in de zakenwereld gaan uitkristalliseren, blijven we op dat vlak voorzichtig.’

Digitaliseren jullie ook intern?

‘Zeker en vast. Elk bedrijf met een zekere leeftijd moet op tijd en stond verouderde systemen naar nieuwe platformen overbrengen. We maken gebruik van die uitdaging om ons vooruit te duwen op de curve van digitalisering. AXA heeft een heel ambitieus project in dat verband: met onze verhuizing in 2017 willen we tegelijkertijd een hele grote stap zetten met de backoffice. Er staan onder meer grote projecten op het gebied van documentmanagement en flexwerken in de steigers.’

Advertentie
Lees verder
Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.